POPRAD. Lýdia Rezničáková (na snímke SME), vyštudovala pred dvadsiatimi dvoma rokmi špeciálnu pedagogiku a dnes pôsobí na Špeciálnej základnej škole v Poprade. Vyučuje zemepis, prírodopis a fyziku na druhom stupni a na prvom stupni je aj triednou učiteľkou.
Keďže výučba v špeciálnej škole má svoje odlišnosti, v triede má žiakov štvrtého, piateho aj šiesteho ročníka. Už tretí rok si pri vyučovaní zemepisu, ale aj iných predmetov pomáha projektovým vyučovaním.
Od motivácie sa veľa očakáva
"Pri príprave projektového vyučovania sa mi páči prepojenie učiva niekoľkých predmetov a to, že viacerí učitelia pracujú spolu. Snažíme sa pre žiakov pripraviť aktivity, ktoré by ináč nemali a sú pre ne motivujúce," hovorí učiteľka Rezničáková.
V škole od motivácie veľa očakávajú. "Učia sa tu deti s mentálnym postihnutím, ktoré sa vzdelávajú v určitom obmedzenom rozsahu oproti základnej škole. Okrem iných zásadných rozdielov je tu napríklad aj redukovaný počet hodín niektorých predmetov. Napríklad zemepis máme iba jednu hodinu týždenne. Správna motivácia je často základom úspechu pri vyučovaní."
Podľa Lýdie Rezničákovej len učebnica dobrému učiteľovi nemôže stačiť a pre žiaka dnes už nie je ani motivujúcou.
"Projektové vyučovanie ich zapája do diania, svoje vedomosti môžu prezentovať aj navonok vo vedomostnom kvíze. Vždy sa snažím dávať im také úlohy, pri ktorých môžu pomáhať. Vyhľadávajú a kopírujú obrázky, čím sa učia obsluhovať počítač. U nás informatika ako predmet nie je a je teda len na učiteľovi, ako dokáže využiť počítač pri vyučovaní," hovorí učiteľka.
Ameriku sa učili cez pexeso
Základné údaje o Amerike sa tento rok ôsmaci neučili z učebnice, ale cez didaktické karty, na ktorých boli dvojice otázok a odpovedí. Tie im pripomínali pexeso.
Projekt Amerika, poď bližšie k nám! Lýdia Rezničáková pripravila pre ôsmakov vo dvoch triedach s rôznym postihnutím. Pri výrobe pexesa sa podieľali samotní žiaci, hľadali si k nim obrázky a doma ich používali namiesto učebnice "Keď vidia v učebnici iba napísané, čo sa majú naučiť na záver nejakého celku, tak ich to až tak nemotivuje. Ale keď som im dala do rúk kartičky, z ktorých sa doma mohli učiť a skúšať, to zabralo," vysvetľuje učiteľka.