TRSTENÁ. "Učím desiaty rok a keď som vlastivedu učila prvýkrát, videla som, aká bola pre štvrtákov náročná. Učivo museli zvládnuť iba podľa učebnice, nanajvýš podľa obrázkov, ktoré deťom nič nehovorili," hovorí Gabriela Kapjorová (na snímke SME), učiteľka zo Základnej školy na Hviezdoslavovej ulici v Trstenej.
"Potom som si povedala, že takto učiť nebudem. A tak som sa rozhodla pre projektové vyučovanie. Deti ma v rozhodnutí podporovali, aj keď to bolo pre ne niečo nové a chvíľami aj dosť ťažké."
Museli si totiž samy hľadať informácie z kníh, na internete, od starých rodičov, chodili za ľuďmi s diktafónom.
Táto prvá časť trvala mesiac, po nej každá dvojica spísala, čo zistila o odprezentovala to pred spolužiakmi. To ale ešte netušili, že ich niekdajšej triednej to stačiť nebude.
Túlavé topánky
"Rozhodla som sa, že deťom všetko to, čo o svojej rodnej Orave zistili, aj ukážem. Nech to vidia na vlastné oči," hovorí Gabriela Kapjorová.
Trieda štvrtákov si teda obula "túlavé" topánky a začali sa vychádzky po blízkom aj ďalekom okolí. Neboli to len obyčajné výlety, deti si počas ciest zháňali z každej lokality čo najviac materiálu. Zapisovali si pesničky, remeslá, povesti, kontakty na ľudí, ktorí by im mohli niečo zaujímavé porozprávať. Pri každej trase sa snažili využiť čo možno najviac dopravných prostriedkov.
Napríklad na Oravský podzámok išli najskôr lokálkou, potom plťou. Jazdili na koňoch, na Roháčske plesá išli pešo.
Rodičia nezostali bokom
Projektové vyučovanie vlastivedy nadchlo aj rodičov štvrtákov. Mnohí sa na výlety pridali.
"Keď sme prešli štyri cesty, deti mali veľa elektronického materiálu a začali mu dávať elektornickú podobu knižky aj s pesničkami. Z množstva fotiek vznikla v triede galéria, o najkrajšej sa hlasovalo. Vyhral pohľad na chlapčeka, čo riadi plť a tá potom tvorila obal cédečka s prezentáciou o potulkách po Orave," povedala učiteľka.