Čo by mala žiakov naučiť moderná škola?
"Podstatné veci potrebné pre život. A to nielen z hľadiska vedných disciplín jednotlivých predmetov, ale najmä ako prakticky a kreatívne žiť. Moderná škola je o vzťahu, o tom, aby deti, žiaci milovali poznanie, učenie, život, prácu."
A aké vlastnosti by mal mať moderný učiteľ?
"Okrem tých klasických štyroch vlastností, že by mal mať rád deti, ovládať svoj predmet, psychológiu a pedagogiku, ten moderný by mal vedieť cudzie jazyky a ovládať informačné technológie. Ak to dáme dohromady, teda vie pracovať s informáciami, vyhľadať, čo je v jeho odbore najnovšie a najlepšie vo svete, a ako to najúčinnejšie použiť na deti. Štát by mu mal na to ale vytvoriť podmienky. Nielen existenčné a platové, ale aj zabezpečiť technické podmienky na vyučovanie. Menej žiakov v triedach a podobne."
Ako dosiahnuť, aby škola žiakov bavila?
"To je problém motivácie žiakov aj učiteľov. Metód a spôsobov je viac. Žiaka môže motivovať projektové vyučovanie, pri ktorom môže tvoriť, vymýšľať, hrať sa. Motivovať môže aj to, že učiteľ je náročnejší k deťom, že pracuje trochu za hranicami ich schopností. Úlohy teda nedostávajú všetci rovnaké, lebo vtedy slabý žiak nie je motivovaný a dobrý sa už nudí. Dá sa to cez skupinové vyučovanie a cez nižší počet žiakov v triede. No a metódy, ktoré učiteľ používa, musia byť zaujímavé."
Škola by mala baviť aj učiteľov.
"Áno, aj pre nich je veľmi dôležitá motivácia. Výskumy hovoria o množstve vyhorených učiteľov, ktorých už nič nemotivuje. Peniaze sú síce motivačným stimulom, ale učiteľ potrebuje aj možnosť tvorivo sa v škole uplatniť. Keď môže vymýšľať, keď má radosť, že dosahuje s deťmi výsledky. Veľa robí pri motivácii učiteľa aj atmosféra v škole, ako je riadená, aká je v nej klíma."
Nie sú to len frázy, ktoré sa už roky nedarí pretaviť do života?
"Aby sa to naozaj v praxi dalo urobiť, treba najskôr zredukovať množstvo učiva, neučiť všetko nepotrebné. Učiteľ by mal mať čas pohrať sa s modernými metódami, zaviesť ich do vyučovania, aby nimi aktivizoval a motivoval žiakov. Aby mal čas spýtať sa žiaka, ako sa cíti, čo si myslí. Aby aj žiak začal tvoriť a hodnotiť veci, a nielen memorovať naspamäť vzorce či hlavné mestá."
Práve boli odmenení kreatívni a inovatívni učitelia, ktorí učia ináč ako sme zvyknutí. Je toto tá pravá cesta?
"Veľmi sa mi ich projektové vyučovanie páči. Učia nielen o vzťahu k počítaču a k internetu, ale zároveň je to dobré z hľadiska metodicko-pedagogického. Výskumy vo svete dokazujú, že látku si žiaci skôr zapamätajú a je pre nich príťažlivejšia, keď sa ju učia aktívnym spôsobom, na ktorom sa sami zúčastňujú."
Má teda projektové vyučovanie budúcnosť?
"Určite. Projektové vyučovanie momentálne zažíva svoj boom a je módne aj vo svete. Jeho metodika je dobre prepracovaná a je oveľa lepšie ako tradičné vyučovanie, ktoré pozostáva z výkladu látky a skúšania."
Dá sa dnes touto projektovou formou učiť bežne?
"Už som spomínal, že pri dnešnom kvante učebnej látky to celkom nejde. Systematicky sa to zatiaľ bez redukcie učiva robiť nedá."