BRATISLAVA. Viac ako osemtisíc slovenských učiteľov využíva bežne portál moderného učiteľa. Majú na ňom viac ako dvetisíc učebných materiálov, ktoré vyučovacie hodiny robia zaujímavejšími a učia deti v praxi využívať nadobudnuté poznatky a používať informačné a komunikačné technológie.
Lýdia Rezničáková, špeciálna pedagogička zo Špeciálnej základnej školy v Poprade hovorí, že na portál si chodí často po rady, lebo sa tam dozvie, ako sa dá niečo učiť lepšie a zaujímavejšie. Prezentácie kolegov si už neraz prispôsobila na svoje podmienky. "Je to obrovské uľahčenie práce. Veľakrát ma to inšpiruje k niečomu inému."
Projektová výučba vlastivedy napríklad v jej triede pomohla ôsmakovi Lukášovi Langovi, ktorý má telesné postihnutie, aby si sám urobil svoju jednoduchú prezentáciu o Amerike.
Jednou z tých, čo portál zásobujú projektmi, je aj Martina Chalachánová, riaditeľka Základnej školy v Lieskovci. Projektové vyučovanie ju tak nadchlo, že založila aj Klub moderných učiteľov, o projektoch píše blogy.
Autorov trinástich najzaujímavejších projektov, ktoré na portál pribudli v období prvého polroku školského roku, tento týždeň ocenila spoločnosť Microsoft.
Osobné zážitky ako motivácia
Gabriela Kapjorová zo Základnej školy na Hviezdoslavovej ulici v Trstenej patrila medzi víťazov zaujímavých projektov. So štvrtákmi sa túlali po Orave a nadšené boli nielen deti, ale aj ich rodičia.
"Takéto učenie bolo pre deti hrou a to je najdôležitejšie, čo deti v tomto veku pri učení potrebujú," hovorí mladá učiteľka, ktorej fandí aj riaditeľka školy Milena Smitková.
Projekt sa dá využiť prakticky stále. Je založený na osobnom zážitku a tento moment sa dá začleniť do každej vyučovacej hodiny. Deti pracovali v uvoľnenejšej a tvorivejšej atmosfére, cítili sa dôležité, užitočné, výnimočné a v konečnom dôsledku aj úspešné.
Kritické myslenie konkuruje bifľovaniu
Na ôsmich základných školách už rok prebieha projekt Škola, ktorej to myslí. Chce prelomiť začarovaný kruh pasívneho učenia sa, naučiť žiakov nezávislému a kritickému mysleniu, sebavedomému vytváraniu a vyjadrovaniu vlastného názoru a schopnosti obhájiť si ho v diskusii. Žiaci sa učia, ako získavať aktívne informácie, ako ich správne spracovať a cielene využívať v praxi.
V súčasnosti je modelová škola v každom kraji, vyškolených je 250 učiteľov, ktorí učia novým spôsobom 3600 žiakov. Do konca roka pribudne ďalších 16 škôl, ktoré vyškolia tie modelové.
Učiteľ už deťom neprednáša
Emília Hlobenová zo Základnej školy na Vančurovej ulici v Trnave učí už tridsaťjeden rokov slovenský jazyk a dejepis. Hovorí, že je to prvý projekt, ktorý sa venuje samotnému učeniu. Preto je ním nadšená.
Ako učiteľka už nie je odsúdená do úlohy kantora, ktorý stojí pred deťmi a prednáša im učivo. Jej úlohou je naučiť žiakov myslieť, vyjadrovať vlastný názor. Aj taký, čo sa učiteľovi nepáči.
Škola podľa nej konečne dýcha inou atmosférou, učiteľ nie je postrach pred katedrou, ale kamarát a partner na koberci. Ani lavice v triedach nie sú zoradené súmerne, ak žiak potrebuje kopírku, má ju v triede, rovnako aj knižnicu, informácie si môže porovnať či priamo získať na internete.
"Najkrajšie na tom je, keď príde za mnou žiak a ja zistím, že pri práci premýšľa a prekvapí ma vlastným názorom," hovorí učiteľka Hlobenová.
Ako vidia projekt Škola, ktorej to myslí, žiaci
V tomto školskom roku naši učitelia a s nimi aj my skúšame vyučovanie trochu inak. Tak, aby to pre nás žiakov bolo zaujímavé a hravé.
Napríklad na slovenskom jazyku hrávame Bingo v skupinách alebo hru Človeče, nehnevaj sa vo dvojiciach. Alebo rozvíjame prečítaný príbeh podľa vlastnej fantázie, vymýšľame bájky či básničky. Takéto vyučovanie sa mi páči.
Samko Maixner
Najviac sa mi páčila kresba podľa náznaku. Bolo to celkom zábavné. Potom sa mi ešte páčia skupinové plagáty. Občas sa nevieme v skupine dohodnúť, čo a ako to má byť. S normálnymi hodinami sa to nedá porovnať. Je to zábavnejšie a skupinové práce sa mi páčia najviac.
Samko Ďurinský
Páčia sa mi tieto naše hodiny, lebo je lepšie hrať sa a tak spoznávať vybrané slová, alebo si hrou opakovať matematiku.
Katka Labancová, žiaci 3. C z trnavskej Základnej školy na Vančurovej ulici