V roku 1907 vyrobila automobilka Daimler-Motoren-Gesellschaft vozidlo s náhonom na všetky kolesá. Používalo sa v juhozápadnej Afrike, dnešnej Namíbii, kde preukázalo výbornú prejazdnosť terénom. Vozidlo vážilo takmer štyri tony a meralo päť metrov. K náhonu všetkých kolies konštruktéri doplnili aj natáčanie všetkých kolies, aby sa zlepšila obratnosť. Diely na prenos sily boli chránené aj proti poletujúcemu prachu a piesku. Paul Daimler, konštruktér prvého vozidla, ktoré sa zapísalo do histórie motorizmu ako prvá štvorkolka, sa zaoberal vývojom automobilov na všetky štyri kolesá už od roku 1903. Počas desaťročí túto technológiu rozvinula značka Mercedes-Benz v osobných, nákladných i špeciálnych vozidlách. Niektoré z nich, ako trieda G alebo Unimog, sú vo svete legendou.
Mercedes-Benz G 5
Predchodca dnešných osobných terénnych vozidiel s náhonom všetkých kolies je Mercedes-Benz G 5 vyrábaný do roku 1941. Predstavil sa na londýnskom autosalóne v roku 1938 ako koloniálne a poľovnícke vozidlo. V roku 1948 mal vo Frankfurte nad Mohanom premiéru univerzálny motorový stroj Unimog. Za desaťročia sa Unimog, ktorý zvláda takmer každý terén, osvedčil najmä v poľnohospodárstve, na dlhých trasách, v komunálnej prevádzke a tiež v armáde. Medzi dodnes zachované typické vlastnosti Unimogu patria štyri rovnako veľké kolesá, náhon na všetky kolesá s uzávierkou diferenciálu vpredu aj vzadu, portálové nápravy do terénu, vývodové hriadele vpredu aj vzadu a malá plošina na prepravu nákladu a prístrojov.
4MATIC
V roku 1979 sa predstavil terénny Mercedes-Benz triedy G, ktorý dodnes slúži ako vozidlo pre políciu a armádu, či ako špeciálne ochranné vozidlo Guard. Známe sú osobitné vyhotovenia na objednávku, napríklad pápežský „papamobil" alebo auto pre kráľovskú rodinu zo Saudskej Arábie. Klasický mechanický pohon vystriedala až nová technológia 4MATIC predstavená v roku 1987 v E triede. Spája mechanické a elektronické komponenty a poskytuje stály náhon na všetky kolesá. Od roku 1999 má 4MATIC kontrolovaný preklz kolies, ktorý preberá funkciu uzávierok diferenciálu. V roku 1997 Mercedes-Benz triedy M ohlásil vstup značky medzi športovo-úžitkové vozidlá. Sto rokov po predstavení prvého auta s pohonom všetkých kolies nesie túto technickú výhodu až polovica nových modelov.
Autor: Rastislav Chvála