Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO DOPRAVY TRVÁ NA VYLÚČENÍ VIACERÝCH KONZORCIÍ Z PPP TENDRA

Megatender stojí na súde

Dodržanie sľubu vlády Roberta Fica jazdiť v roku 2010 medzi dvoma najväčšími mestami krajiny po diaľnici, už závisí aj od rozhodnutí súdov.

Ľubomír Vážny v roku 2005 o termíne dostavby diaľnice Bratislava – Košice do roku 2010 hovoril ako o nereálnom. Ako minister sa stotožnil s cieľom vlády stihnúť to. Teraz urobil krok, ktorý šance na rýchlu výstavbu diaľnic prudko znižuje.Ľubomír Vážny v roku 2005 o termíne dostavby diaľnice Bratislava – Košice do roku 2010 hovoril ako o nereálnom. Ako minister sa stotožnil s cieľom vlády stihnúť to. Teraz urobil krok, ktorý šance na rýchlu výstavbu diaľnic prudko znižuje. (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy minulý týždeň vlastným rozhodnutím zvýšilo riziko, že nedodrží plán vlády spojiť Košice a Bratislavu diaľnicou do roku 2010. Hrozí totiž, že štát vyberie dodávateľa rozhodujúcich 75 kilometrov nových diaľnic oveľa neskôr, ako plánoval.

Tender na balík úsekov medzi Martinom a Prešovom stojí po tom, čo minister Ľubomír Vážny odmietol prijať rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie a do súťaže nevrátil podľa úradu nezákonne vylúčené konzorciá stavebných firiem.

Pokiaľ bratislavský krajský súd nerozhodne o tom, či bolo stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie správne, a teda, či štát mal niektoré vylúčené konzorciá vrátiť do hry, je tender na najväčšiu zákazku v histórii Slovenska zastavený.

„Nevie sa ani odhadnúť, ako dlho bude súd rozhodovať,“ povedal hovorca súdu Pavol Adamčiak. Podobne advokát Marek Benedik: „Môže to trvať pár týždňov, ale pokojne aj pár rokov.“

Ministerstvo dopravy predpokladalo, že zmluvu s víťazným konzorciom uzavrie koncom leta tohto roku, čo by umožnilo začať stavebné práce ešte pred zimou. Štát napriek tomu termín dostavby v roku 2010 nepovažuje za stratený. „Zatiaľ termín rok 2010 držíme, pretože sa počítalo s určitými revíznymi postupmi,“ povedal pre ČTK hovorca ministerstva Marián Jánošík. Pôvodný harmonogram by teda bol dodržaný v prípade, že by rozhodnutie súdu trvalo naozaj len niekoľko týždňov, čo je rezerva, s ktorou štát pri plánovaní počítal.

O čo vlastne ide

Takzvaný prvý PPP tender bol vyhlásený v novembri minulého roka. Do finále postúpili dve konzorciá, štyri boli vylúčené pre nedodržanie podmienok. Ich spôsobilosť stavať náročné projekty nebola spochybnená ani neoficiálne, vyhodené boli pre formálne chyby. Francúzskej firme Eiffage napríklad neplatila ani jedna referencia, pretože človek, ktorý referencie v mene firmy spísal, nedodal potvrdenie, že môže vydávať také potvrdenia.

Ostali by len dvaja

Úrad zrušil pôvodné rozhodnutie ministerstva, pretože podľa neho nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie rakúsko-nemeckého konzorcia firiem Alpine Bau, Hochtief a Western Carpathians Motorway Investors Company, ktoré sa odvolalo. Rezort dopravy sa podľa úradu dostatočne nezaoberal argumentom konzorcia o tom, že nemohlo predložiť požadované doklady a nahradiť ich čestnými vyhláseniami.

Ak by tender pokračoval tak, ako rozhodla komisia, vo finále by ostali konzorciá, ktorých členmi boli aj slovenské firmy Váhostav – SK, Doprastav, či dcéry švédskeho koncernu Skanska.

História tendra

15. november 2007 – vyhlásenie tendra

8. január 2008 – termín na podanie ponúk na účasť v tendri. Ponuky podalo 6 uchádzačov

29. január 2008 – komisia posunula do užšieho výberu dvoch uchádzačov

17. marec 2008 – rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie o vrátení jedného z vylúčených konzorcií do tendra

27. marec – ministerstvo podalo žalobu na súd, v ktorej napadlo rozhodnutie úradu

jeseň 2008 – predpokladaný termín podpisu zmluvy s víťazom

(pef)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Novinka medzi prefabrikátmi
  2. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  3. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. The future of M&A in Europe
  6. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  7. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  8. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 474
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 338
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 183
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 148
  5. Aká je chémia vôní 9 975
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 461
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 784
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 721
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 137
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 703
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu