obchodov a sú čoraz drahší v porovnaní s tým, čo produkujú. Nechceme im radiť, aby odišli, ale cítim, že do ich školenia investujeme viac, než je oprávnené. Ako sa správne vyrovnať s niečím takýmto?
Anonym,
Pasadena, Kalifornia, USA
Píšete, že máte rastúci problém; my by sme povedali, že máte problém s rastom.
Okrem prepúšťania, ktorému sa snažíte vyhnúť, a okrem intenzívnejšieho školenia, ktoré – ako sa zdá – veľmi dobre nefunguje, je jediným riešením bolestne bežnej a chúlostivej situácie, v ktorej ste sa ocitli, rýchla a zmysluplná expanzia vášho podniku.
Ak čoskoro nezačnete rásť a expandovať, vy a vaši veteráni by ste mohli skončiť na spoločnej potápajúcej sa lodi. Niežeby sme chceli kuvikať – ale poznáme prípady ako ten váš.
Nepočetné dokonale zdravé spoločnosti všetkých typov a veľkostí, bezproblémovo sa plaviace v mori biznisu celé roky či desaťročia alebo aj dlhšie potopil „nepriateľ“, ktorému teraz čelíte vy: Prirodzený sklon snažiť sa zvládnuť konkurenčný problém systémom zlepšení tu a tam – programom znižovania nákladov tu, projektom efektivity tam.
Firmy, ktoré boli na vrchole v americkom automobilovom a telekomunikačnom odvetví v 80. rokoch, sú dokonalými príkladmi.
Vyskúšali každý typický manažérsky prostriedok, nástroj a proces. Fungovalo máločo. Dôvodom je to, že zvládnutie vašej veľkosti nie je riešením rastúceho konkurenčného tlaku. Riešením je rast. Je to zázračný elixír, ktorý lieči takmer každý chorý podnik. Žiadna iná náprava sa ani zďaleka nepribližuje jeho transformačnej sile.
Pouvažujte o tom. Hneď teraz sa môžete pokúsiť zlepšiť schopnosti vašich dlhoročných zamestnancov, ale tento proces je nákladný, náročný na čas a zdá sa, že doposiaľ priniesol len malú úrodu.
Mohli by ste tiež vašich dlhoročných zamestnancov humánne nechať odísť s veľkodušnými odstupnými balíčkami a rozsiahlym poradenstvom v oblasti hľadania zamestnania. No aj pri ich relatívne nízkej produktivite sa zdá, že títo pre vás drahí ľudia majú cenné a možno dokonca nenahraditeľné vedomosti a informácie. Ak odídu, ktovie, aké obchody možno odídu s nimi.
Takže ostáva len jedna možnosť – zväčšiť sa, aby ste vytvorili nové príjmy a výnosy na podporu pôvodného tímu a aby ste mohli ťažiť z ich zručností a prínosu k vašej kultúre.
Váš prístup k rozrastaniu sa môže byť organický, takže rozšírite ponuku produktov a služieb a trhov, na ktorých fungujete.
Ale nechápte „organický“ ako evolučný. Budete nútení vážne riskovať hneď teraz, a vzdialiť sa rýchlo a oveľa ďalej z vašej „zóny bezpečia“, než by sa vám spočiatku páčilo. Ba ešte lepšie: Nezavrhujte odvážnejší krok, kúpte si svoj rast. Malé súkromné spoločnosti ako vaša často nechcú pristúpiť na hru s akvizíciami. No s vašou firemnou kultúrou a obmedzeným sortimentom produktov ste v ideálnej pozícii, aby ste kúpili inú malú spoločnosť a zavŕšili rýchlu integráciu.
Súčasná ekonomická situácia môže tiež pracovať pre vás, keďže mnohé malé a stredné spoločnosti potýkajúce sa s pomalším rastom by mohli byť prístupnejšie voči záujemcovi o kúpu než zvyčajne. Nechceme tvrdiť, že váš problém je ľahký. Je to tvrdý oriešok a jeho vyriešenie si žiada odvahu k zmene.
Ale ak sa sústredíte na to, aby ste zo svojho problému „vyrástli“, namiesto aby ste svoju veľkosť len zvládali, je veľká šanca na happy end. Nielen pre vás, ale aj pre vašich ľudí, starých i nových.
Nikdy sa nezbavujte len tak ľudí, ktorí pre vašu firmu pracujú. Majú cenné a možno dokonca nenahraditeľné vedomosti a informácie. Ak odídu, ktovie aké obchody možno odídu s nimi.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.