Nemecké podniky pomaly, ale iste vytriezvievajú z čínskeho ošiaľu. Dlhé roky bolo módnym ekonomickým trendom nakupovaťčo najviac v Ríši stredu. Prestáva to už však platiť.
Všetko prebíjajúcim argumentom, ktorý hovoril v prospech Číny, boli nízke ceny výrobkov a polotovarov. Najnovšia reprezentatívna štúdia medzinárodnej poradenskej firmy PricewaterhouseCoopers (PwC) a nemeckého Spolkového zväzu pre materiálové hospodárstvo, nákup a logistiku (BME) tento na verejnosti všeobecne rozšírený náhľad do veľkej miery vyvracia.
Rozpätie siaha od zisku až po straty
Na jednej strane jestvujú výrobky a polotovary nakupované v Číne a predávané v Nemecku, pri ktorých sa cenová výhoda pre nemecké firmy pohybuje aj vo výšky 50 percent aj po zarátaní všetkých logistických nákladov.
Existujú ale aj skupiny produktov, ktorých dovoz z Číny je o 15 percent drahší, ako keby ich nemecké podniky buď kúpili v Nemecku, alebo sami vyrobili. Vo všeobecnosti dosahuje priemerné cenové plus čínskych výrobkov dovážaných do Nemecka okolo 10 percent.
Približne každá tretia nemecká firma na nákupoch v Číne prerába. Napriek tomu tieto podniky zostávajú prítomné v tejto krajine. Buď straty vyrovnajú inými aktivitami, alebo dúfajú v ďalšie obchody. Navyše, „pekinská vláda dbá pri udeľovaní zákaziek na to, aby časť výrobného procesu zostala v Číne“ píše sa v štúdii. Ďalším poznatkom je skutočnosť, že čím väčšia firma, tým menší zisk z nákupov v Číne. Veľké koncerny chcú byť totiž na tomto strategicky dôležitom trhu aktívne za každú cenu, najmä keď veria v návratnosť investícií v budúcnosti.
Rozhoduje logistika a kvalita
Odborníci PwC a BME zdôrazňujú, že nemecké firmy nevyužívajú v dostatočnej miere možnosti na zníženie logistických nákladov, napríklad prostredníctvom špeciálnych colných postupov či reorganizáciou logistických štruktúr.
Rozhodujúce pri ekonomických kalkuláciách sú teda logistické náklady, napríklad náklady na prepravu, na poistenie tovaru, na kontrolu kvality, ktoré môžu vystreliť až na tretinu celkových nadobúdacích nákladov. Autori štúdie PwC a BME v tejto súvislosti pripomínajú, že tretina nemeckých firiem aktívnych na čínskom nákupnom trhu nevie presne vyčísliť svoje logistické náklady. Vzhľadom na neustále rastúce ceny pohonných látok pôjde aj v budúcnosti o mimoriadne závažnú nákladovú položku.
Nemenej dôležitým aspektom pri nákupoch v Číne je kvalita. Experti PwC a BME poukazujú na skutočnosť, že tamojšie výrobky často nespĺňajú požadované štandardy kvality. Pri kontrole kvality uprednostňujú dovozcovia z Číny aj z tohto dôvodu nemecké kontrolné firmy. Každý štvrtý importér konštatuje, že náklady na kontrolu kvality predstavujú po logistike druhú najväčšiu nákladovú položku.