Vianočnému dopytu konkuruje jar

Ak by Markíza musela odvysielať celoročnú reklamu naraz, trvalo by to 40 dní.

Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje.Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Vyššie príjmy obyvateľov Slovenska spolu s čoraz dostupnejšími úvermi sa nutne prejavujú vo vyššej spotrebe. A tá tradične vyvoláva aj vyššie investície do marketingu a teda aj reklamy.

Podľa monitoringu údajov výskumnej agentúry TNS-SK a odhadu mesačníka Stratégie si v roku 2007 zadávatelia reklamy objednali od médií o vyše desatinu väčší reklamný priestor ako v roku 2006.

Televízia stále žiadaná

Z balíka približne desať miliárd korún si tak ako všade vo svete zobrali najviac televízie. Slovenský trh je pozoruhodný tým, že na rozdiel od najvyspelejších trhov podiel televízií neklesá ani nestagnuje, ale rastie. Predstava, že súčasný divák je voči televízii a televíznej reklame čoraz viac imúnny, sa na Slovensku neprejavuje v reálnom obchode.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zostavovatelia prieskumu reklamného trhu to vysvetľujú tým, že televízny trh je vďaka píplmetrom najlepšie zmapovaný a televízie tak môžu najlepšie zacieliť cieľové skupiny zadávateľov reklám. Pre Markízu, ktorá má asi 60 percent televízneho trhu, to znamenalo, že minulý rok vysielala reklamu v celkovej dĺžke 40 dní.

Najrýchlejšie rastúcim typom média je však aj na Slovensku internet. Minulý rok sa príjmy webu zvýšili o približne 60 percent. No ani to ešte nestačilo, aby toto najmladšie masové médium na Slovensku predbehlo rádiá.

Slušnejšie noviny

V tlači sa darí magazínom, príjmy pre denníky stagnujú. „Zadávatelia neutekajú, ale denníky nerastú rovnako rýchlo ako ostatný trh v posledných dvoch rokoch,“ povedal šéfredaktor Stratégií Martin Mazág.

SkryťVypnúť reklamu

Noviny a časopisy dokážu na rozdiel od televízie, ktorá je vhodná najmä pre reklamu rýchloobrátkového tovaru, hovoriť aj zložitejšie posolstvá. Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Vladimíra Vokáľa je tlač vhodnejšia na reklamu tovarov dlhodobej spotreby, ktoré nie sú nakupované impulzívne a kampane na ne sú preto menej agresívne a skôr dlhodobejšie.

„Časť zadávateľov preferuje osobnejší štýl komunikácie, ku ktorej patrí aj cielená inzercia v špecializovaných médiách alebo PR aktivity aj v médiách,“ hovorí. Upozorňuje, že ani to si nemožno zamieňať „kupovaním novinárov, alebo s takzvanými zásahmi zhora“. Obchod s reklamou a redakčné aktivity sú podľa neho v súčasnosti v tlačených médiách oveľa striktnejšie oddelené ako v minulosti.

Jarná žatva sa predlžuje

SkryťVypnúť reklamu

Za vrcholy reklamnej sezóny sú tradične považované týždne pre Vianocami a mesiac máj. „Vlani sa silná sezóna predĺžila od marca až do mája,“ povedal riaditeľ výskumnej agentúry TNS-SK Ivan Šimek.

Vokáľ to vysvetľuje väčším dopytom po reklame, ktorú však niekedy niet kam efektívne umiestniť. Televízie majú aj zákonné limity vysielania reklamy, ktoré nemôžu prekročiť.

Na ostatné masové médiá zasa tlačí fakt, že ak je reklamy príliš veľa, diváci, čitatelia a poslucháči začínajú nervóznieť a odmietať samo médium.

Najväčší inzerenti zostávajú rovnakí

Ani vlani sa nezmenili najvýznamnejší inzerenti. Najviac do reklamy investovali mobilní operátori.

Orange, T-Mobile a O2 minuli na reklamu viac ako dvojnásobok toho, čo investuje do reklamy dvadsať bánk na Slovensku dohromady. V susednom zahraničí až takýto náskok mobilná telekomunikácia nemá. V Maďarsku a Poľsku sú najviac reklamované potraviny.

SkryťVypnúť reklamu

Pred Vianocami sa do top 10 kampaní u nás dostalo sedem kampaní mobilných operátorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu