Pivári drukujú Johnovi McCainovi, vinári volia Baracka Obamu. Takýto prieskum spolu s jeho detailnou analýzou zasa priniesla spravodajská televízia CNN. Ani jedna z týchto správ nemá akýkoľvek vplyv na kohokoľvek život a ak aj nie sú všetky vymyslené, pokojne by mohli byť. Napriek tomu ich v médiách nikdy nemôže nahradiť úprimná, priznaná fikcia. Ľudí jednoducho nebavia príbehy, o ktorých vedia, že sú vymyslené.
Nie je záujem vyvolaný len tým, že všetky tieto správy sa točia okolo známych osobností, ktoré by sa vo fiktívnych príbehoch nevyskytovali? Proti tomu svedčí úspech reality show, kde zdanie autenticity robí aj z inak nudných názorov a nezáživného správania neznámych ľudí zavretých niekde vo vile pútavé pozeranie.
To, čo by ako vymyslený príbeh zahraný podľa scenára prepadlo, sa stáva zaujímavým pre svoju pravdivosť.
Posadnutosť pravdou využíva aj nová americká súťažná relácia Okamih pravdy, kde účastníci pripojení na detektor lži odpovedajú a otázky ako – Vzrušuje vás sestra vašej manželky? Mali ste mimomanželský pomer? Staršiu kolumbijskú verziu relácie zrušili po tom, čo sa v nej žena priznala, že si na manžela objednala nájomného vraha.
S pravdou sa niekedy žije ťažko. Bez nej je to často nemožné.
Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME