KREMNICA. Sadanie Kremnice sa v posledných rokoch zrýchlilo. Podieľa sa na tom nielen poddolovanie z minulosti, ale aj nepriaznivá dopravná situácia.
Stred mesta pretína cesta prvej triedy, hlavná spojnica medzi Žiarom nad Hronom a Martinom. Za posledné roky tu výrazne vzrástol predovšetkým počet kamiónov, ktoré si namiesto Donovalov vyberajú horský prechod cez Kremnické Bane.
„Sadanie mesta sa pre poddolovanie sleduje od roku 1968, keď bolo zameraných 52 nivelačných bodov. Dnes ich počet vzrástol takmer o polovicu. Monitoring ukázal, že mesto klesá nerovnomerne, ale rýchlejšie,“ povedala primátorka Kremnice Zuzana Balážová.
Jediným východiskom je podľa primátorky budovanie rýchlostnej komunikácie R3, ktorá bude mesto obchádzať.
Kremničania mali obavy, že pred pôvodne navrhnutou trasou R3 okolo Kremnice a Martina dostane prednosť alternatívny variant, ktorý presadzoval Banskobystrický samosprávny kraj. Ten namiesto Kremnice a Martina žiadal trasovanie smerom na Banskú Bystricu.
Pri plánovanej výstavbe R3 sa počíta s pôvodným trasovaním, informoval Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Rýchlostná cesta by mala spájať Šahy, Zvolen, Žiar nad Hronom, Kremnicu a Martin, Trstenú s vyústením až na poľské hranice.
Kým nebude rýchlostná cesta stáť, žiadajú Kremničania aspoň dočasné riešenie alarmujúcej dopravnej situácie – úpravu povolenej rýchlosti centrom mesta či spomaľovače. Slovenská správa ciest má v najbližšom období rozšíriť cesty prvej triedy na najrizikovejších úsekoch.