Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky
ZNÁMY ČESKÝ REŽISÉR MILAN ŠTEINDLER O SVOJEJ NOVEJ KOMÉDII O ŽIVOT A TIBETSKEJ KNIHE MŔTVYCH

Bude lepšie. Ak nebude ešte horšie

Výlet do kina a lístok na český film O život znamená: Uvidíte dvoch tínedžerov, ako sa snažia zúfalo dostať z lesa do mesta a kúpiť postinor. Na ich ceste uvidíte aj krčmu s degenerovanou populáciou, nakrúcanie pornofilmu a dušu kresťanského politika, kto

Milan Šteindler.Milan Šteindler. (Zdroj: ARCHÍV)

Výlet do kina a lístok na český film O život znamená: Uvidíte dvoch tínedžerov, ako sa snažia zúfalo dostať z lesa do mesta a kúpiť postinor. Na ich ceste uvidíte aj krčmu s degenerovanou populáciou, nakrúcanie pornofilmu a dušu kresťanského politika, ktorý pri vlakovej nehode prišiel o hlavu.

Režisér MILAN ŠTEINDLER nehľadel na mieru vkusu a ak mu to odpustíte, bude to zrejme preto, že ho máte radi z divadla Sklep alebo z klasiky Vrať se do hrobu.


Keď sa človek pozerá na pomotaných tínedžerov na ceste za postinorom, je celkom rád, že už má také obdobie za sebou. Vy nie?

Skryť Vypnúť reklamu

„No, to teda áno. Ale také nebezpečenstvo hrozí v každom veku, preto je film pre všetkých. Mladí dostanú výstrahu, čo ich môže postretnúť a starí si spomenú, čo sa im raz stalo. Mne sa to napríklad stalo. Našťastie, žil som v meste a nemusel som prejsť takú absurdnú cestu za záchranou. Nemôžem povedať, že si na to spomínam rád, ale držím sa hesla, že každá smola, ktorá sa človeku stane, poslúži ako ponaučenie.“

Vy si myslíte, že človek je poučiteľný?

„Nemyslím, je v zásade nepoučiteľný. Ale život je večný proces a hádam nám v ňom občas niečo pomôže.“

Na prvý pohľad nevyzeráte ako niekto, kto príde na pľac a roztočí takú nekontrolovateľnú jazdu. Čo sa to s vami stalo?

„Asi to kdesi, niekde hlboko vo mne je. Nakrútil som film, ako mi zobák narástol. Nič neľutujem, ale uznávam, že film má chyby a že by mohol byť dokonalejší. Hoci neviem v čom.“

Skryť Vypnúť reklamu

Robiť dokonalý film je predsa nezmysel.

„Veď preto to hovorím.“

Niekto na vás tlačí, aby ste ho robili?

„Najmä kritika. Stále požaduje, aby mal film hĺbku, ľudskú dušu. Ale ťažko porovnávať bláznivú, možno až šialenú komédiu s hlbokým, citlivým či psychologickým filmom, to sa predsa nedá. Film dáva možnosť tvoriť slobodne, čo na druhej strane znamená, že nabudúce ho spravím iný.“

Prečo ste si teraz vybrali taký bláznivý humor, skoro až bez miery? Nič naokolo vám už nepripadalo vtipné?

„Zdalo sa mi, že by už bolo treba spraviť niečo iné ako tie tínedžerské a trpkosladké komédie. Pozrel som si reakcie na internete a zistil, že niektorí už na to veľmi čakali.“

Nie je to samovražda, pozerať sa na internetové reakcie?

„Všetci mi radili, aby som to nerobil, že ma to rozkolíše. Ale človek by mal mať prehľad vo všetkom. Preto čítam všetko. Netvrdím, že kritické názory nemôžu byť v niečom pravdivé.“

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa ľudí zveličenie vo vašom filme nepochopilo, vyčítalo mu podporovanie potratov a spísalo petíciu za jeho stiahnutie z kín. Rozumiete tomu?

„Vždy sa nájde niekto, kto sa proti niečomu ozve. Kamaráti mi vraveli, že aj taká petícia môže byť pre mňa reklamou. Ale ja si zasa myslím, že niekto môj film zneužil, aby sa zviditeľnil. Nebrať nič vážne, to som si vravel, keď som robil tento film. Ale aby boli ľudia spokojní, nabudúce nakrútim film o starom smutnom človeku. Lebo cudzie nešťastie vie vždy potešiť, v našom regióne obzvlášť.“

V tomto filme už uvažujete aj o smrti a prevteľovaní. Dlho ste rozmýšľali nad takými teóriami?

„Také rozmýšľanie sa hodí zvlášť teraz, keď je v pozornosti Tibet. A všetko, čo je v tomto filme, vychádza z tibetskej knihy mŕtvych. Pre mňa je veľmi zaujímavá - možno z pohodlnosti. Napĺňa ma pokojom, že sa nemusím nikam a za ničím naháňať. Čo nestihnem teraz, stihnem v budúcom živote. Tomu verím.“

Skryť Vypnúť reklamu

Na to medziobdobie medzi reinkarnáciami sa netešíte?

„Nemôžem povedať, že by som sa naň tešil, to ťažko. Často sa ma pýtajú, či sa nebojím krízy stredného veku. To som ja vynechal, ja sa bojím krízy najvyššieho veku, ktorému sa hovorí smrť. Iba tá filozofia ma zachraňuje a nahovára mi, že to môže byť v budúcnosti aj lepšie. Akurát sa ešte o čosi viac bojím toho, že to môže byť aj horšie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  4. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 545
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 096
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 852
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 584
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 281
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 236
  7. Od Česka až po Jadran 3 730
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 065
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 685
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 447
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu