KOŠICE. Ford sa snažil získať rumunskú fabriku už od roku 2005, ale konečné rokovania s rumunským štátom prebehli až minulý rok. Americká automobilka sa v privatizačnej zmluve zaviazala, že v priebehu nasledujúcich štyroch rokov investuje do modernizácie výroby a technologickej obnovy dokopy 675 miliónov eur (takmer 22 miliárd korún).
Okrem toho sa Ford zaviazal investovať dva milióny eur do ochrany životného prostredia. Ford plánuje v rumunskom závode produkciu v objeme 300–tisíc vozidiel a 300–tisíc motorov ročne, určených zväčša na export.
Do roku 2011 chce nový majiteľ zvýšiť aj počet zamestnancov z terajších 3900 na 7–tisíc.
Od roku 1994 sa v rumunskej fabrike vyrábali autá značky Daewoo. V priebehu nasledujúcich trinástich rokov sa tam vyprodukovalo okolo 250tisíc áut. Celková kapacita závodu však bola 200tisíc áut a 300tisíc motorov ročne. Predajnosť áut značky Daewoo bola v Rumunsku nízka a mala klesajúcu tendenciu.
V minulom roku sa ich predalo len necelých 16–tisíc, rok predtým okolo 23–tisíc. Konkurenčných domácich Dacií, ktoré sa vyrábajú v spolupráci s francúzskym Renaultom, sa pritom predalo až 95–tisíc. Európska divízia automobilky Ford zaznamenala, podľa vlastných údajov, v minulom roku zisk pred zdanením 997 miliónov dolárov. Medziročne je to nárast o 45,6 percenta.