BRATISLAVA. Na Slovensku je veľa budov s bariérami. „Napriek tomu, že vyhláška, ktorá upravuje povinnosti na bezbariérovosť budov, platí s novelami od roku 1985, stále sa obchádza a porušuje,“ hovorí riaditeľka neziskovej organizácie Centrum samostatného života Ľudmila Gričová. Centrum mapovalo bezbariérové budovy na Slovensku, ich zoznam je na webovej stránke www.csz.sk.
„Chýbajú sankcie. Preto sme našli napríklad hotely nové i zrekonštruované, ktoré nespĺňajú kritériá,“ dodáva Gričová. Najnepríjemnejším zistením podľa nej bolo, že nedostupné pre ľudí na vozíku boli mnohé úrady práce a sociálnych vecí.
Nedržia sa projektov
Najčastejšie chyby v nových budovách vznikajú pri rampách. Používajú sa aj nevhodné povrchové úpravy podláh, v sociálnych zariadeniach býva chybou nevhodné osadenie zariaďovacích predmetov, nevyhovuje smer otvárania a šírka dverí. „Nestretol som sa s investorom alebo projektantom, ktorí by sa bránili požiadavkám,“ hovorí konzultant pre projekty stavieb Slovenského zväzu telesne postihnutých Rudolf Lisý. Chyby podľa neho vznikajú preto, že investor neskôr nedodrží projektovú dokumentáciu a konečná podoba je výsledkom „ľudovej tvorivosti“ pri stavebných prácach.
Pri rekonštrukciách úpravy podľa neho komplikujú pamiatkari i vlastnícke vzťahy, keď budova a komunikácia pred ňou majú rôznych vlastníkov.
Predloženie stanoviska zväzu stavebné úrady zahrnuli do požiadaviek na vydanie územných rozhodnutí i stavebných povolení. Zväz tiež poskytuje bezplatné odborné poradenstvo.
Hovoria, že batožina nepustí
Cestovanie mimo mesta sa môže pre hendikepovaného človeka na vozíku stať vážnou komplikáciou.
Napríklad najväčší autobusový prepravca Slovak Lines nízkopodlažné autobusy zatiaľ nemá. A na diaľkových a medzinárodných linkách ani mať nebude.
Dôvodom podľa hovorkyne spoločnosti Evy Vozárovej je to, že nízkopodlažné autobusy nemajú batožinový priestor.
Telesne postihnutí ľudia majú v autobusoch vyhradené sedadlá.
Ak chcú cestovať, mali by mať svojho sprievodcu.
Hromadná doprava
Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách. Zväčša sa však snažia ich vyberať tak, aby boli v blízkosti nemocníc, domovov dôchodcov alebo škôl pre telesne postihnutých.
V Košiciach jazdia výlučne nízkopodlažné spoje na viac ako desatine liniek. Štyridsať percent liniek ešte pre ľudí na vozíku upravené autobusy nemá. V Žiline prvé nízkopodlažné autobusy zaradili pred štyrmi rokmi, dnes z celkového počtu tvoria tie vhodné pre hendikepovaných sedemnásť percent.
Na časti liniek nízkopodlažné autobusy zabezpečil aj banskobystrický dopravný podnik. No problémy robia nástupištia, ktoré zriaďuje mesto. Na niektorých linkách premávajú nízkopodlažné autobusy v Bratislave i v iných mestách.
Na vlak sa objednajte
Nepríjemnou bariérou je pre ľudí na vozíku nastupovanie do vlakov. Nástupištia sú postavené nad koľajami vyššie o dvadsať centimetrov a niekde až o pol metra. Predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá prevádzkuje vlaky, sú presvedčení, že nakladacie plošiny na staniciach by mali mať Železnice SR, ktoré spravujú infraštruktúru.
Do vybraných vlakov zaraďujú vozne so zdvíhacou plošinou pre cestujúcich na invalidnom vozíku. Sú vo všetkých IC vlakoch a vybraných rýchlikoch. „Prepravu v takomto vozni si musí cestujúci telefonicky objednať aspoň dva dni vopred. Ak chce cestovať vlakom, v ktorom nie je špeciálny vozeň, musí si cestu objednať najmenej päť dní vopred,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Z viac ako 47 miliónov cestujúcich si vlani objednalo prepravu v špeciálnom vozni 550.
Železnica v Česku
Vopred sa musia pred cestou nahlásiť ľudia na vozíku aj v Čechách. Pri vlakoch, ktoré sú označené symbolom človeka na vozíku, na rozdiel od Slovenska stačí minimálne jeden deň vopred. V prípadoch, kde je nutné zaradiť upravené bezbariérové vozidlo, je lehota oproti Slovensku dlhšia – aspoň šesť dní pred cestou.
Budovybez bariér
Človek odkázaný na vozík sa k nim môže samostatne a bezpečne presunúť po vonkajších komunikáciách. Ak využíva auto, môže zaparkovať, vystúpiť a dostať sa do budovy.
Samostatne a bezpečne sa dostane k výťahu, kde má dosť miesta pre vozík i sprievodcu.
Dostane sa vo vnútri všade, kam potrebuje.
Dosiahne z vozíka na potrebné ovládacie zariadenia.
Má dosť miesta na pracovisku.
Má na dosah vyhovujúce sociálne zariadenie.
Podrobnosti určuje Vyhláška č. 532/2002 Z. z.
Zdroj: Slovenský zväz telesne postihnutých