Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
VYHLÁŠKA, KTORÁ PREDPISUJE, AKO STAVAŤ ČI OBNOVOVAŤ BUDOVY BEZ BARIÉR PLATÍ UŽ ROKY, NO PREKÁŽKY ZOSTÁVAJÚ

Bariéry ľuďom na vozíku kazia život

Telesne hendikepovaní ľudia odkázaní na pohyb na vozíku denne bojujú s bariérami, ktoré im blokujú voľný pohyb. Prekážky pretrvávajú v budovách i v doprave. Ich odstránenie by pomohlo aj ženám s kočíkmi a starým občanom.

Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách.Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Na Slovensku je veľa budov s bariérami. „Napriek tomu, že vyhláška, ktorá upravuje povinnosti na bezbariérovosť budov, platí s novelami od roku 1985, stále sa obchádza a porušuje,“ hovorí riaditeľka neziskovej organizácie Centrum samostatného života Ľudmila Gričová. Centrum mapovalo bezbariérové budovy na Slovensku, ich zoznam je na webovej stránke www.csz.sk.

„Chýbajú sankcie. Preto sme našli napríklad hotely nové i zrekonštruované, ktoré ne­­­­s­pĺ­ňajú kritériá,“ dodáva Gričová. Najnepríjemnejším zistením podľa nej bolo, že nedostupné pre ľudí na vozíku boli mnohé úrady práce a sociál­nych vecí.

Nedržia sa projektov

Najčastejšie chyby v nových budovách vznikajú pri ram­pách. Používajú sa aj nevhodné povrchové úpravy podláh, v sociálnych zariadeniach býva chybou nevhodné osadenie zariaďovacích predmetov, nevyhovuje smer otvárania a šírka dverí. „Nestretol som sa s investorom alebo projektantom, ktorí by sa bránili požiadavkám,“ hovorí konzultant pre projekty stavieb Slovenského zväzu telesne postihnutých Rudolf Lisý. Chyby podľa neho vznikajú preto, že investor neskôr nedodrží projektovú dokumentáciu a konečná podoba je výsledkom „ľudovej tvorivosti“ pri stavebných prácach.

Pri rekonštrukciách úpravy podľa neho komplikujú pamiatkari i vlastnícke vzťahy, keď budova a komunikácia pred ňou majú rôznych vlastníkov.

Predloženie stanoviska zväzu stavebné úrady zahrnuli do požiadaviek na vydanie územných rozhodnutí i stavebných povolení. Zväz tiež poskytuje bezplatné odborné poradenstvo.

Hovoria, že batožina nepustí

Cestovanie mimo mesta sa môže pre hendikepovaného človeka na vozíku stať vážnou komplikáciou.

Napríklad najväčší autobusový prepravca Slovak Lines nízkopodlažné autobusy zatiaľ nemá. A na diaľkových a medzinárodných linkách ani mať nebude.

Dôvodom podľa hovorkyne spoločnosti Evy Vozárovej je to, že nízkopodlažné autobusy nemajú batožinový priestor.

Telesne postihnutí ľudia majú v autobusoch vyhradené sedadlá.

Ak chcú cestovať, mali by mať svojho sprievodcu.

Hromadná doprava

Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách. Zväčša sa však snažia ich vyberať tak, aby boli v blízkosti nemocníc, domovov dôchodcov alebo škôl pre telesne postihnutých.

V Košiciach jazdia výlučne nízkopodlažné spoje na viac ako desatine liniek. Štyridsať percent liniek ešte pre ľudí na vozíku upravené autobusy nemá. V Žiline prvé nízkopodlažné autobusy zaradili pred štyrmi rokmi, dnes z celkového počtu tvoria tie vhodné pre hendikepovaných sedemnásť percent.

Na časti liniek nízkopodlažné autobusy zabezpečil aj banskobystrický dopravný podnik. No problémy robia nástupištia, ktoré zriaďuje mesto. Na niekto­rých linkách premávajú nízkopodlažné autobusy v Bratislave i v iných mestách.

Na vlak sa objednajte

Nepríjemnou bariérou je pre ľudí na vozíku nastupovanie do vlakov. Nástupištia sú postavené nad koľajami vyššie o dvadsať centimetrov a niekde až o pol metra. Predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá prevádzkuje vlaky, sú presvedčení, že nakladacie plošiny na staniciach by mali mať Železnice SR, ktoré spravujú infraštruktúru.

Do vybraných vlakov zaraďujú vozne so zdvíhacou plošinou pre cestujúcich na invalidnom vozíku. Sú vo všet­kých IC vla­koch a vybraných rýchlikoch. „Prepravu v takomto vozni si musí cestujúci telefonicky objednať aspoň dva dni vopred. Ak chce cestovať vlakom, v ktorom nie je špeciálny vozeň, musí si cestu objednať najmenej päť dní vopred,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Z viac ako 47 miliónov cestujúcich si vlani objednalo prepravu v špeciálnom vozni 550.

Železnica v Česku

Vopred sa musia pred cestou nahlásiť ľudia na vozíku aj v Čechách. Pri vlakoch, ktoré sú označené symbolom človeka na vozíku, na rozdiel od Slovenska stačí minimálne jeden deň vopred. V prípadoch, kde je nutné zaradiť upravené bezbariérové vozidlo, je lehota oproti Slovensku dlhšia – aspoň šesť dní pred cestou.

Budovybez bariér

Človek odkázaný na vozík sa k nim môže samostatne a bezpečne presunúť po vonkajších komunikáciách. Ak využíva auto, môže zaparkovať, vystúpiť a dostať sa do budovy.

Samostatne a bezpečne sa dostane k výťahu, kde má dosť miesta pre vozík i sprievodcu.

Dostane sa vo vnútri všade, kam potrebuje.

Dosiahne z vozíka na potrebné ovládacie zariadenia.

Má dosť miesta na pracovisku.

Má na dosah vyhovujúce sociálne zariadenie.

Podrobnosti určuje Vyhláška č. 532/2002 Z. z.


Zdroj: Slovenský zväz telesne postihnutých
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 111
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 511
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 356
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 335
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 7 000
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 883
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 280
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 878
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 892
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 378
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu