Bariéry ľuďom na vozíku kazia život

Telesne hendikepovaní ľudia odkázaní na pohyb na vozíku denne bojujú s bariérami, ktoré im blokujú voľný pohyb. Prekážky pretrvávajú v budovách i v doprave. Ich odstránenie by pomohlo aj ženám s kočíkmi a starým občanom.

Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách.Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Na Slovensku je veľa budov s bariérami. „Napriek tomu, že vyhláška, ktorá upravuje povinnosti na bezbariérovosť budov, platí s novelami od roku 1985, stále sa obchádza a porušuje,“ hovorí riaditeľka neziskovej organizácie Centrum samostatného života Ľudmila Gričová. Centrum mapovalo bezbariérové budovy na Slovensku, ich zoznam je na webovej stránke www.csz.sk.

„Chýbajú sankcie. Preto sme našli napríklad hotely nové i zrekonštruované, ktoré ne­­­­s­pĺ­ňajú kritériá,“ dodáva Gričová. Najnepríjemnejším zistením podľa nej bolo, že nedostupné pre ľudí na vozíku boli mnohé úrady práce a sociál­nych vecí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nedržia sa projektov

Najčastejšie chyby v nových budovách vznikajú pri ram­pách. Používajú sa aj nevhodné povrchové úpravy podláh, v sociálnych zariadeniach býva chybou nevhodné osadenie zariaďovacích predmetov, nevyhovuje smer otvárania a šírka dverí. „Nestretol som sa s investorom alebo projektantom, ktorí by sa bránili požiadavkám,“ hovorí konzultant pre projekty stavieb Slovenského zväzu telesne postihnutých Rudolf Lisý. Chyby podľa neho vznikajú preto, že investor neskôr nedodrží projektovú dokumentáciu a konečná podoba je výsledkom „ľudovej tvorivosti“ pri stavebných prácach.

Pri rekonštrukciách úpravy podľa neho komplikujú pamiatkari i vlastnícke vzťahy, keď budova a komunikácia pred ňou majú rôznych vlastníkov.

Predloženie stanoviska zväzu stavebné úrady zahrnuli do požiadaviek na vydanie územných rozhodnutí i stavebných povolení. Zväz tiež poskytuje bezplatné odborné poradenstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Hovoria, že batožina nepustí

Cestovanie mimo mesta sa môže pre hendikepovaného človeka na vozíku stať vážnou komplikáciou.

Napríklad najväčší autobusový prepravca Slovak Lines nízkopodlažné autobusy zatiaľ nemá. A na diaľkových a medzinárodných linkách ani mať nebude.

Dôvodom podľa hovorkyne spoločnosti Evy Vozárovej je to, že nízkopodlažné autobusy nemajú batožinový priestor.

Telesne postihnutí ľudia majú v autobusoch vyhradené sedadlá.

Ak chcú cestovať, mali by mať svojho sprievodcu.

Hromadná doprava

Nízkopodlažné autobusy využívajú prepravcovia MHD, no len na vybraných trasách. Zväčša sa však snažia ich vyberať tak, aby boli v blízkosti nemocníc, domovov dôchodcov alebo škôl pre telesne postihnutých.

V Košiciach jazdia výlučne nízkopodlažné spoje na viac ako desatine liniek. Štyridsať percent liniek ešte pre ľudí na vozíku upravené autobusy nemá. V Žiline prvé nízkopodlažné autobusy zaradili pred štyrmi rokmi, dnes z celkového počtu tvoria tie vhodné pre hendikepovaných sedemnásť percent.

SkryťVypnúť reklamu

Na časti liniek nízkopodlažné autobusy zabezpečil aj banskobystrický dopravný podnik. No problémy robia nástupištia, ktoré zriaďuje mesto. Na niekto­rých linkách premávajú nízkopodlažné autobusy v Bratislave i v iných mestách.

Na vlak sa objednajte

Nepríjemnou bariérou je pre ľudí na vozíku nastupovanie do vlakov. Nástupištia sú postavené nad koľajami vyššie o dvadsať centimetrov a niekde až o pol metra. Predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá prevádzkuje vlaky, sú presvedčení, že nakladacie plošiny na staniciach by mali mať Železnice SR, ktoré spravujú infraštruktúru.

Do vybraných vlakov zaraďujú vozne so zdvíhacou plošinou pre cestujúcich na invalidnom vozíku. Sú vo všet­kých IC vla­koch a vybraných rýchlikoch. „Prepravu v takomto vozni si musí cestujúci telefonicky objednať aspoň dva dni vopred. Ak chce cestovať vlakom, v ktorom nie je špeciálny vozeň, musí si cestu objednať najmenej päť dní vopred,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Z viac ako 47 miliónov cestujúcich si vlani objednalo prepravu v špeciálnom vozni 550.

Železnica v Česku

Vopred sa musia pred cestou nahlásiť ľudia na vozíku aj v Čechách. Pri vlakoch, ktoré sú označené symbolom človeka na vozíku, na rozdiel od Slovenska stačí minimálne jeden deň vopred. V prípadoch, kde je nutné zaradiť upravené bezbariérové vozidlo, je lehota oproti Slovensku dlhšia – aspoň šesť dní pred cestou.

Budovybez bariér

Človek odkázaný na vozík sa k nim môže samostatne a bezpečne presunúť po vonkajších komunikáciách. Ak využíva auto, môže zaparkovať, vystúpiť a dostať sa do budovy.

Samostatne a bezpečne sa dostane k výťahu, kde má dosť miesta pre vozík i sprievodcu.

Dostane sa vo vnútri všade, kam potrebuje.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahne z vozíka na potrebné ovládacie zariadenia.

Má dosť miesta na pracovisku.

Má na dosah vyhovujúce sociálne zariadenie.

Podrobnosti určuje Vyhláška č. 532/2002 Z. z.

Zdroj: Slovenský zväz telesne postihnutých

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 582
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 114
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu