Iný druh teórií prekvitá v USA, kde Hillary Clintonová prerobila reklamu, ktorú v roku 1984 použil Walter Mondale, keď sa uchádzal o demokratickú nomináciu na prezidenta. Šot, v ktorom uprostred noci hrozivo zvoní telefón a volič má rozhodnúť, či ho zdvihne niekto dostatočne skúsený, je vraj úmyselne rasistický. Barack Obama v ňom nie je vykreslený len ako menej skúsený kandidát, ktorý nedokáže voličov ochrániť, ale podľa niektorých má sám stelesňovať černošskú hrozbu. Ukazovať to má symbolika bieleho spiaceho dieťaťa obklopeného strašidelnou tmou noci. Dotknutá dievčina, ktorú tvorcovia vylovili z archívu, medzičasom vyrástla a „náhodou“ sa stala Obamovou fanúšičkou, o čom vo veľkom rozpráva médiám.
Evergreenmi sú názory, že zlatý rez sa dá nájsť na pyramídach, akropole a vlastne aj všade inde, Kennedyho zabili Rusi a Elvis stále nezomrel. Židia, slobodomurári, médiá a šéf vesmírnej flotily Aštar Šeran zasa ovládajú svet.
I keď schopnosť nachádzať súvislosti patrí medzi najlepšie vlastnosti človeka a príbehy o tajných sprisahaniach sú zábavné, pri konšpiračných teóriách treba byť opatrný. Ťažko totiž nájsť účinnejší spôsob manipulovania s ľuďmi, ako je vytvorenie obrazu záhadného zákerného nepriateľa. V živote spoločnosti sa vďaka nim objavuje iracionálny prvok, ktorého je ťažké sa zbaviť.
Ešteže sú aj médiá, ktoré sa proti poverám snažia bojovať overovaním faktov. Človeku vrátia vieru v rozum.
No čo, ak je aj tento text len zakódovanou správou a prečítanie prvého písmena každej vety odhalí tajné posolstvo? Existuje len jeden spôsob, ako na to prísť – overiť si to.
Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME