Začiatkom februára som kúpil mobilný telefón cez internetovú firmu, po niekoľkých dňoch som odstúpil od zmluvy a telefón poštou vrátil podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. 15. februára mi napísali, že telefón nepreberú a posielajú mi ho naspäť, lebo bol poškodený obal. Dostal som fotografie zničeného obalu, tie som poslal na Slovenskú poštu. Tam mi potvrdili, že ak by doručili takto zničený balík, tak prijímateľ ho nemal prebrať, mala sa spísať zápisnica o jeho poškodení. Po mojej urgencii vo firme mi odpovedali, že vonkajšie balenie bolo v poriadku, ale vnútri bol balík roztrhaný. Trvám na odstúpení od zmluvy, myslím, že balík bol zničený zámerne vo firme, cez ktorú som telefón kúpil. Mám na to právo?
M.S.
Práva spotrebiteľa pri zásielkovom predaji tovaru alebo pri poskytovaní služieb upravuje okrem zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, ktorý obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa odstúpenia od zmluvy uzavieranej na diaľku.
Platí, že spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do siedmich pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru či poskytnutia služby. O postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy je predávajúci povinný informovať spotrebiteľa, napríklad zverejnením obchodných podmienok. Pre možnosť odstúpenia od zmluvy uzatváranej na diaľku je rozhodujúca lehota siedmich pracovných dní odo dňa dodania tovaru. Lehota sa považuje za zachovanú, ak bol úkon urobený v posledný deň lehoty podaním písomnosti na poštovú prepravu. Ak ste stihli tovar vrátiť v uvedenej lehote, predávajúci bol povinný tovar prevziať späť a vrátiť vám v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy sumu zaplatenú za tovar. Náklady na vrátenie tovaru by ste znášali vy ako spotrebiteľ, nakoľko neuvádzate, že by dôvodom na odstúpenie od zmluvy boli chyby tovaru. Aj keby bol obal poškodený, nebol by to dôvod na odmietnutie vášho odstúpenia od zmluvy zo strany predávajúceho. Ak ste však tovar vrátili po uplynutí uvedenej lehoty a tovar nemal žiadne chyby, v tom prípade vám nárok na odstúpenie od zmluvy zanikol.
Diana Gločková, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST