BRATISLAVA. Premiér Fico tento týždeň povedal, že médií, ktoré píšu proti euru na Slovensku, vidí „pomerne veľa“. Z eurokampane, na ktorú je určených 180 miliónov korún, by mali byť vylúčené protivládne médiá.
Niektoré slovenské denníky však už takmer pol roka pripravujú svoje vlastné rubriky o eure. Cielene tak o možnom prechode na euro začali informovať skôr, ako sa spustila oficiálna eurokampaň.
Tvrdia, že informovanie čitateľov o eure považujú za svoju povinnosť a zároveň ju považujú za atraktívnu tému pre čitateľov.
Denníky dobrovoľne
Pravda aj Hospodárske noviny vydávajú svoje špeciálne rubriky o eure v týždennej periodicite, SME a Nový Čas v dvojtýždňovej. Hospodárske noviny vydávajú aj špecializovaný mesačník. Väčšinou sa čitatelia stretávajú s praktickými radami, ako sa čo najlepšie pripraviť na euro. Médiá sa snažia zvýšiť aj informovanosť podnikateľov, hlavne malých obchodníkov, ktorí budú v niektorých prípadoch na začiatku roka plniť úlohu zmenární. Aby si ľudia zvykli na sumy v eurách, Nový Čas už teraz preratáva všetky uvádzané sumy na eurá.
Denník Plus jeden deň nemá o eure pravidelnú rubriku. Snaží sa však podľa zástupkyne šéfredaktorky Lenky Bollardtovej informovať čitateľov čo najviac. „Teda o výhodách, nevýhodách a celkových dosahoch na bežných ľudí,“ povedala Bollardtová.
Zástupcovia denníkov sa zhodujú v tom, že je ich povinnosťou informovať o eure. Podľa zástupcu šéfredaktora Pravdy Juraja Porubského je to na rozhodnutí médií, či informujú o príchode eura.
Informovanie o eure môže byť zároveň pre noviny podľa zástupcu šéfredaktora Hospodárskych novín Juraja Danielisa zaujímavé aj komerčne.
SME a Pravda majú pre svoje rubriky aj reklamného partnera. „Prílohu pripravujeme marketingovo v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, jej obsah sa vytvára nezávisle v redakcii,“ povedal Porubský. ¶Podľa zástupcu šéfredaktora SME Lukáša Filu viaceré spoločnosti prejavili záujem inzerovať v prílohách zameraných na euro. „Najužšiu spoluprácu sme doposiaľ v tomto smere mali s VÚB.“
Pomôže aj cirkev
Do eurokampane sa zapojí aj cirkev. V pondelok sa splnomocnenec vlády pre zavedenie eura Igor Barát dohodol s Konferenciou biskupov Slovenska, že jej spoločne s národnou bankou poskytnú publikácie a elektronické prezentácie. „Diecézy ich budú distribuovať svojim duchovným,“ povedal Barát.
Duchovní by podľa Baráta nemali veriacich presviedčať v prospech eura. Spolupráca s cirkvou však môže podľa Baráta prispieť k rozptyľovaniu prípadných obáv ľudí z niečoho nového a neznámeho.
Okrem cirkví sa pripravuje spoluprácu aj s ďalšími mimovládnymi organizáciami.
Kľúčové informácie eurokampane
eurové mince nie sú len drobné, ale majú reálnu hodnotu,
duálne zobrazovanie cien v eurách do 31. decembra 2008 má len informatívny charakter a ľudia nemusia platiť v eurách,
zdroje informácií – bezplatná telefónna linka (0800 103 104) a stránka www.euromena.sk,
ochranné prvky eurových bankoviek a mincí, ako sa budú prepočítavať ceny, dôchodky alebo mzdy,
výmena bankoviek a mincí
rovnocennosť eurových bankoviek a mincí vo všetkých krajinách eurozóny.
Ruttkay: Kampaň bude pre škôlkarov aj manažérov
O eurokampani hovorí generálny riaditeľ reklamnej agentúry Creo/Young&Rubicam MICHAL RUTTKAY.
Na ktoré skupiny obyvateľstva bude eurokampaň zameraná?
„Kampaň bude zameraná na všetky vrstvy obyvateľstva, počnúc deťmi v materskej škole, problémové skupiny až po manažérov.“
Ako ju chcete spraviť, aby bola účinná?
„Pre jednotlivé skupiny, ako sú napríklad dôchodcovia, Rómovia alebo hendikepovaní ľudia, budú pripravené špeciálne materiály, ktoré sa budú doručovať na miesta, kde sa tieto skupiny zhromažďujú. Informácia bude povedaná ich jazykom, spôsobom, ktorý oni pochopia. To znamená, že dostanú viac brožúr alebo ináč, jednoduchšie napísané.“
Kde sa ľudia stretnú s eurokampaňou?
„Kampaň bude prebiehať v základných komunikačných prostriedkoch, ako je televízia, noviny, ale aj prostredníctvom rôznych stretnutí v ťažko dostupných miestach. Hlavná kampaň bude akoby jednotná, len jednotlivé skupiny budú mať informácie cez iné zdroje. V miestach, kde ľudia majú sťažený prístup k médiám, sa budú pohybovať napríklad euroautá.“
A čo národnostné menšiny?
„Kampaň bude aj v jazykových mutáciách. Národnostné menšiny budú mať svoje upravené brožúry, ktoré budú odkonzultované s ľuďmi, ktoré sú z tej skupiny. Teraz sa prekladajú brožúrky do jazyka jednoduchších ľudí, ktorí majú problémy s vnímaním písaného textu. Text sa zjednodušuje aj s pomocou psychológov.“
Kto pripravuje materiály k eurokampani?
„Spolupracujeme s ministerstvom financií, národnou bankou, psychológmi aj Európskou centrálnou bankou.“
(vf)
Euromince
Slovinsko
Na rubovej strane dvojeurovej mince je jeden z najväčších slovinských básnikov France Prešeren a verš z jeho básne Zdravljice, ktorý je zároveň súčasťou národnej hymny. Na hrane mince je nápis Slovenija. Národné euromince sú v Slovinsku v obehu od 1. januára minulého roka, keď krajina ako prvá z niekdajšieho východného bloku vstúpila do eurozóny. Dovtedy používali Slovinci toliar.
Fázy eurokampane
Eurokampaň sa skladá zo siedmich fáz. Prvá fáza, pred zavedím konverzného kurzu, prebieha v súčasnosti. V televíziách sa vysiela televízny minifilm.
Po určení kurzu sa spustí ďalšia fáza. Ľudia sa dozvedia viac o termíne zavedenia eura, o kurze, ktorým sa budú prepočítavať všetky ceny, platy, dôchodky. V auguste až v októbri bude agentúra Creo/Young informovať o povinnom duálnom zobrazovaní cien a o ochranných prvkoch bankoviek. V novembri dostane každá domácnosť kalkulačky a brožúry.
Kampaň bude pokračovať aj po zavední eura. K ľuďom by sa mali dostať informácie, že Národná banka Slovenska bude bezplatne vymieňať bankovky bez časového obmedzenia a mince ešte päť rokov po zavedení eura.