HOUSTON, BRATISLAVA. Spolupráca veľmocí na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) sa rozrastá. Pridalo sa už aj Tokio. Z mysu Caneveral na Floride na obežnú dráhu Zeme k ISS včera vyštartoval raketoplán Endeavour s japonským laboratóriom. Na rekordne dlhej 16-dňovej misii s názvom STS-123 majú astronauti vystúpiť päťkrát do otvoreného vesmíru.
Šou s chybami
NASA pripravila pri štarte veľkolepú svetelnú šou. Americký raketoplán prvýkrát od roku 2006 vyštartoval v noci, dve a pol hodiny po polnoci miestneho času. Napriek prípravám a slávnostnej atmosfére sa štart nezaobišiel bez komplikácií.
Z vonkajšej nádrže sa podľa Washington Post odlomil väčší kus izolačnej peny, pravé krídlo raketoplánu však tesne minul.
Práve úlomok izolačnej peny spôsobil tragédiu raketoplánu Columbia v roku 2006. Endeavour mal problémy aj s primárnym chladiacim systémom
a musel spustiť záložný. Krátko po štarte navyše kontrolný systém signalizoval zlyhanie pomocných motorov. No išlo iba o falošný poplach, spôsobený chybnou ovládacou kartou.
Napriek problémom sa misia podľa NASA začala v poriadku a loď sa má na ISS spojiť dnes neskoro v noci.
Koniec raketoplánov sa blíži
Endevour nesie prvú z troch častí japonského laboratória Kibo (nádej). Ďalšie súčasti majú raketoplány k ISS dopraviť do konca roka. Pre Tokio ide o zlomový okamih, v kozme bude mať prvý modul schopný niesť ľudskú posádku. Japoncom fandil aj veliteľ vesmírnej posádky Dominic Gorie. „Banzai,“ pozdravil pred odletom Houston.
Nadšenie z úspešného štartu kazia vyhliadky amerického vesmírneho programu. Raketoplány končia už v roku 2010 a NASA namiesto nich nemá náhradu na najbližších päť
rokov. Vývoj novej generácie, nosných rakiet Ares, sa skončí najskôr v roku 2015. Ambiciózny plán prezidenta Georgea Busha na dobytie Mesiaca ako základne pred cestou na Mars už v roku 2020 sa tak nemusí naplniť.
Máte pocit spojenia s celou planétou. Národy sa zjednotili. ISS je teraz naozaj medzinárodná.
Dominic Gorie, veliteľ posádky raketoplánu Endeavour
Video: Štart raketoplánu Endeavour
Autor: Juraj Koník © SME