anonym,Nairobi, Keňa
Dali ste mu pol roka; to sa mi zdá trochu prikrátko pre osobu, ktorá kedysi prinášala skvelé výsledky, ale ale aj tak na vašu otázku musím odpovedať áno.
Ste na stope jednej z nevyvrátiteľných zákonitostí firemného života. Je veľmi ťažké zvrátiť priebeh úpadku úspešného človeka, skôr ako začne vťahovať tím do svojho poľa negatívnej energie a sťahovať ho dolu svojím zlým príkladom. A presne takúto situáciu musíte teraz riešiť. Stáva sa to: pokles výkonu kalí vzduch.
Prirodzene, nechcem naznačiť, aby manažéri prepustili bez meškania všetkých svojich zamestnancov, ktorým sa zhoršil výkon. Niekedy aj premianti narazia a potrebujú nejaký čas, kým sa spamätajú. Môžu prekonávať osobnú krízu, napríklad chorobu či rozvod. Alebo môžu byť znudení a potrebujú vašu pomoc, aby našli v práci viac potešenia a výzev. No dočasné zhoršenia výkonu bývajú výnimkou. Títo bývalí úspešní ťahúni spravidla začnú zaostávať dlhodobo. A dôvod je celkom jednoduchý: myslia si, že im to prejde. Totiž, uvedomujú si, že ich chráni zašlá sláva. A často sa ani nemýlia.
Mnohé organizácie majú zamestnancov, ktorí sú posvätnými kravami: vedcov, ktorí pred 15 rokmi objavili prelomovú zlúčeninu, na ktorej firma stojí; umeleckého riaditeľa, ktorý kedysi získal najväčšiu cenu branže za kreativitu. Patrí sem vyslúžená hviezda, ktorú chráni to, že ju miluje najväčší klient firmy za skvelý nápad, ktorý mala pred piatimi rokmi, a ďalšia, ktorej nároky sa zakladajú na tom, že bola vždy na mieste, prijímala objednávky či dobrovoľne prinášala pizzu o polnoci. Nech už je dôvod akýkoľvek, úpadok týchto ľudí sa zvyčajne začne nepostrehnuteľne. Jedného dňa sa ich prínos začne zmenšovať. Nič sa nestane – trošku sa o tom klebetí, ale bez následkov, a tak sa špirála zostupu roztáča.
Napokon si všetci zvyknú na to, že bývalá hviezda už nepodáva žiadne výkony a firma s tým nič nerobí, a všetci uviaznu v nepríjemnej bubline mlčania a zmierenia sa. Problém je, prirodzene, v tom, že zhoršujúci sa zamestnanci sú neraz v podniku hrdinami a ich správanie udáva tón.
Na novších zamestnancov, ktorí nepoznajú ich bývalé zásluhy, môže byť účinok ešte ničivejší. Výkonnostne ochabujúci pracovníci sú živým príkladom toho, že firma povoľuje zamestnancom ničnerobenie.
Tak či onak nízka výkonnosť a zlá nálada zašlých hviezd môžu naozaj zmeniť rytmus obchodu. Otupujú náboj, ktorý je potrebný na víťazstvo.
Z vášho listu sa nezdá, že by ste boli už v tomto štádiu, ale je veľmi pravdepodobné, že už čoskoro sa tam ocitnete. Takže – áno, nechajte ho odísť teraz, aby si našiel firmu, ktorá v ňom znovu oživí energiu. A vedzte, že ak to urobíte, dávate firme rozhodujúce posolstvo. Môže byť pekné spomínať, ale keď ide o výkon, nič nie je dôležitejšie ako súčasnosť.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.