MBA alebo Master of Business Administration je vo svete najvyššie uznávaná manažérska kvalifikácia. Preto sa o ňu najviac zaujímali najmä ľudia z topmanažmentu firiem, ktorí zistili, že si potrebujú takéto vzdelanie doplniť.
MBA ako investícia
Dnes sa vraj už situácia zmenila v tom, že sa o takéto štúdium zaujímajú čoraz viac aj mladší ľudia, ktorí ho zatiaľ profesionálne nepotrebujú. Považujú ho za investíciu do svojej budúcnosti.
„V škole dostanete určité informácie, naučíte sa ich spracovať a uložíte si ich v hlave. Ale to vám ešte nezaručí, že v živote dokážete rýchlo zareagovať a použiť ich, keď to budete potrebovať. My učíme ľudí práve toto – riešiť problémy,“ tvrdí jeden z tútorov Open University, ktorá ponúka program MBA na Slovensku od roku 1993. „Toto štúdium je pre ľudí, ktorí chcú byť efektívne výkonní a úspešní.“
Angličtina je jazykom biznisu
Program MBA Open University Business School má tri stupne; prvým je profesionálny certifikát v manažmente, druhým profesionálny diplom v manažmente a naň nadväzujúce štúdium MBA. Prvé dva stupne je možné absolvovať aj v slovenčine, MBA len v angličtine.
„U nás aj vo svete existujú programy MBA aj v nemčine, španielčine a ďalších jazykoch. Ale kolískou MBA sú Spojené štáty a angličtina je jazykom svetového biznisu.
Nakopnúť rovnaký štýl myslenia
Na Open University sa študuje dištančne. „Niekomu sa táto forma nezdá, ale je ideálna pre tých, ktorí už majú svoju rodinu, pracujú alebo majú rozbehnutý svoj biznis a nemôžu si dovoliť na pol roka či na rok zo všetkého vypadnúť a ísť si študovať do Ameriky,“ vysvetľuje riaditeľ regionálneho centra Open Management Int. v Košiciach Emil Sova.
On sám je tiež aj študentom tejto inštitúcie a pochvaľuje si. „Každý študent sa učí podľa plánu, ale vtedy, keď má na to čas, a na stretnutie s tútorom – tutoriál, už príde plný vedomostí, ktoré hneď využije pri riešení skutočných problémov z praxe,“ hovorí. „Je to veľmi obohacujúce, pretože vaši kolegovia sú skúsení manažéri a tútor je tiež úspešný človek z praxe, takže získavate nielen vedomosti, ale aj kontakty.“
Emil Sova absolvoval svoj prvý program na Open University koncom 90. rokov. „Odporúčal mi to môj nadriadený,“ hovorí Sova. „Obrazne povedané, chcel vo mne nakopnúť istý štýl myslenia.“
Čo to znamená – byť majstrom v biznise
Nakopnúť v študentoch „istý spôsob myslenia“, ktorý ho privedie až k umeniu byť skutočne „majstrom v biznise“, to je jedným z cieľov dobrého učiteľa-tútora a ten by mal byť pre všetky typy štúdia rovnaký. Faktom však je, že úroveň jednotlivých programov sa odlišuje. Na svete existuje niekoľko stoviek rôznych programov MBA – od prezenčných po dištančné, od finančne náročných, kde sa ročné školné vyšplhá na 250-tisíc a viac za rok, až po lacnejšie. Každému však vyhovuje iná forma, cena aj iná náročnosť. Lebo nemusí byť vždy jednoduché zladiť prácu, štúdium aj rodinu. Okrem týchto kritérií je dôležité posúdiť aj referencie danej inštitúcie a náročnosť programu.
Záujemcovia o štúdium MBA musia tiež splniť niekoľko podmienok, pretože vstup do programu nie je otvorený úplne pre všetkých. Aj keď sa v niektorých prípadoch nepožaduje vysokoškolské vzdelanie, dobrá angličtina je určite jednou z nich. Okrem toho toto štúdium je určené pre ľudí, ktorí už majú za sebou praktické skúsenosti, lebo to je jeho cieľ aj princíp – riešiť problémy a otázky z praxe.
A práve možnosť okamžitého využitia prináša adeptom MBA najväčšie uspokojenie. „Keď som absolvovala prvý kurz, povedala som si, že budem chodiť ďalej, aj keby som si to mala platiť sama. Okamžite som zistila, že začínam myslieť inak a že toto vzdelanie ma oveľa rýchlejšie posúva od úloh k ich správnym riešeniam,“ hovorí Gabriela Klocoková.
Vyhráva povesť firmy
Pre absolventov MBA je najdôležitejšia povesť zamestnávateľa. Zásadnú úlohu zohráva povesť firmy, sektor pôsobenia a umiestnenie vo svete. Vyplýva to z výskumu študentov MBA, ktorý robila konzultantská spoločnosť Hill & Knowlton.
Povesť firmy je dôležitá pre tri štvrtiny oslovených. Takmer šiesti z desiatich uviedli, že nechcú pracovať v Rusku, viac ako polovica vo východnej Európe a na Strednom východe.
Najpopulárnejšími miestami pôsobenia firmy sú západná Európa, Severná Amerika, severná Ázia, Austrália a Nový Zéland.
Zo sektorov pôsobenia absolventi MBA škôl preferujú bankovníctvo, financie, IT, technológie a energetiku.
Jedným z najzaujímavejších zistení výskumu je neochota absolventov uvažovať o práci na kľúčových rozvíjajúcich sa trhoch, aj keď ide o pozície s vysokým potenciálom pre kariérny rozvoj.
Výskum zistil, že existujú tri kľúčové vrstvy, ktoré riadia rozhodovanie absolventov MBA o ďalšej kariére.
Prvú tvorí konkrétna pozícia a možnosti s ňou spojené, firemná kultúra a pracovné prostredie, odmena, benefity a spokojnosť s prácou. Druhou je výkonnosť firmy a tretia sa skladá z firemných hodnôt.
Zdroj: Management Issues