BRATISLAVA. Ceny benzínu a nafty na Slovensku v posledných dňoch rástli, kým vo viacerých krajinách Európskej únie mierne klesali. V eurorebríčku, ktorý porovnáva ceny motorových palív, sme sa tak zosunuli bližšie ku skupine krajín s najvyššími cenami.
Podľa portálu natankuj.sk v rebríčku cien benzínov Slovensko kleslo o jednu priečku na 14. miesto. Pri nafte sme zostúpili o dve pozície na 22. miesto.
Podľa portálu ide len o cenovú korekciu. Kým pred viac ako dvoma týždňami ceny pohonných látok v iných krajinách zdraželi veľmi výrazne, na Slovensku sa nič nedialo.
Podobne argumentuje aj Slovnaft. Predstaviteľka rafinérie Kristína Félová tvrdí, že pre spoločnosť sú rozhodujúce trendy vývoja na medzinárodných trhoch, a nie krátkodobé výkyvy. „Napríklad pred dvoma týždňami v iných krajinách únie predajcovia zdražili pohonné látky viac ako o korunu, ale na Slovensku sa ceny nemenili.“ Ceny sa u nás mierne zvyšovali až minulý týždeň, keďže podľa Félovej „sa rastový trend vykryštalizoval“.
Rast cien je daňou
za silnejúci dopyt
Ak porovnáme súčasnú pozíciu Slovenska v eurorebríčku s údajmi z decembra 2007, zistíme, že sme o tri priečky postúpili smerom k vyšším cenám benzínu a nafty.
Od leta roka 2006, keď moc preberala súčasná vláda, Slovensko v rebríčku ceny pohonných látok pre spotrebiteľov väčšinou len klesá. Posledný rok klesáme aj v rebríčku, ktorý hovorí o cene benzínu a nafty bez dane. Tá závisí len od výrobcov, distribútorov a ich marží.
Pri porovnávaní cien benzínov bez dane je tak Slovensko v súčasnosti na 10. mieste a pri nafte na 9. mieste. Pred necelým rokom sme mali druhú najnižšiu čistú cenu benzínu v EÚ. V prípade nafty nám patrila piata priečka.
Vplyv na nižšie ceny v minulom roku mohol mať aj verbálny tlak vlády na Slovnaft. Premiér Robert Fico vtedy požiadal Slovnaft, aby ceny palív prispôsobil jednej z najnižších úrovní príjmov v rámci Európskej únie. Nedá sa teda vylúčiť, že keď politický tlak pominul, Slovnaft prispôsobil svoju maržu situácii na trhu. Rafinérii sa dnes darí. Slovnaft dosiahol minulý rok medziročný nárast prevádzkového zisku o 18 percent na 9,4 miliardy korún.
Podľa analytika finančnej spoločnosti Colosseum Borisa Tomčiaka sa na Slovensku zvyšuje spotreba benzínu a nafty, čo nahráva dominantným predajcom palív. Tí si môžu udržiavať svoje predajné marže na normálnych úrovniach.
„Relatívne zdražovanie pohonných látok na Slovensku oproti iným členským štátom Európskej únie je malá daň za silný ekonomický rast a spotrebiteľský dopyt,“ povedal Tomčiak.
Vláda sľub o nižšej dani na benzín a naftu neplní
Analytik INEKO Gabriel Šípoš v tejto súvislosti na blogu Inekomenty pripomenul výrok Roberta Fica z mája 2006 v Novom Čase: „Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do parlamentu.“ Rok a pol prešlo od nástupu vlády k moci, žiadny návrh na zníženie spotrebnej dane do parlamentu neprišiel, pripomenul Šípoš.
Ministerstvo financií návrh na zníženie spotrebnej dane ani nepripravuje. „Momentálne o tom neuvažujeme. Musíme znížiť deficit verejných financií,“ povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál.
Úrad vlády nás s otázkou, či vláda navrhne zníženie spotrebnej dane, odkázal na ministerstvo hospodárstva.
Benzín a nafta ešte zdražejú
Analytici odhadujú, že cena ropy na svetových trhoch pôjde ešte hore. Andrej Ochotnický zo spoločnosti Atlantik AM povedal, že preto treba očakávať aj rast cien pohonných látok.
Zmierňujúcim faktorom môže byť posilňovanie sa koruny voči doláru.
Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák predpokladá, že ceny v doprave budú v tomto roku rásť približne o štyri percentá. V lete by rast cien v doprave mohol predstavovať päť percent.
Vlani tieto ceny v medziročnom porovnaní klesali. Až v posledných dvoch až troch mesiacoch roku 2007 šli nad rámec úrovne predchádzajúceho roku.
Ďalší vývoj cien palív bude podľa Kristíny Félovej závisieť od cien ropných produktov na medzinárodných trhoch. Hlavným faktorom rastu cien ropy nie je podľa nej rastúci dopyt či obmedzenie ponuky, ale oslabovanie sa amerického dolára.