Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky
AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Korporácie, to sú ľudia

Keď kandidáti na prezidenta USA majú plné ústa chamtivosti korporácií – a pritom sa celý čas kŕmia pri válove – nemali by príslušníci podnikateľského prostredia odvádzať lepšiu PR prácu a vysvetľovať základy kapitalizmu?

Charlie Porten, Weston, Connecticut, USA

Nie, ak len nepociťujú tú čudnú a spaľujúcu túžbu nechať sa znevažovať a kritizovať do 4. novembra tohto roku. Akokoľvek je teraz táto nenávistná antifiremná rétorika vystupňovaná a pokrytecká, stavíme sa, že utíchne v deň volieb, keď víťazi, bez ohľadu na politickú príslušnosť, prijmú skutočnosť, ktorú dokonale poznajú. Obchod nie je nepriateľom ľudí. Obchod sú ľudia. A obchod neničí nádej. Obchod ju vytvára.

No práve teraz rozhodne nie je príhodná chvíľa hovoriť niečo také. Je čas na rozdúchavanie nadšenia znevažovaním bubákov a niet vhodnejšieho bubáka než korporácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Už samo to slovo je také neosobné. Vyvoláva predstavu hladkých mrakodrapov, ktoré dávajú politikom voľnú ruku robiť vyhlásenia ako nedávno: „Posledných sedem rokov máme prezidenta, ktorý podporoval korporácie. Je načase mať prezidenta, ktorý podporí vás!“

Kto sú títo vy, ktorí nie sú tak či onak súčasťou obchodu a podnikania? Iste, jedna časť populácie sa skladá zo študentov, vládnych zamestnancov a pracovníkov v neziskovom sektore. No buďme realisti. Väčšina Američanov si zarába na živobytie obchodom – a nie všetko sú to horibilné sumy zarábajúci riaditelia bez tvárí z Wall Street. Sú to aj terénni zamestnanci ropných trustov, vŕtajúci v najdrsnejších podmienkach sveta, sú to imunológovia a onkológovia farmaceutických spoločností, ktorí sa v laboratóriách snažia nájsť liek na AIDS a rakovinu. Sú to prisťahovalci z Ekvádoru či Vietnamu, prevádzkujúci reš­tauráciu za rohom alebo rozbiehajúci podnik špičkových technológií vo svojej garáži.

Skryť Vypnúť reklamu

Korporácie nie sú zhlukom budov, sú to ľudské bytosti. A väčšinou sa snažia zmeniť svet k lepšiemu, aj pre svoje rodiny a zamestnancov.

Tým nechceme povedať, že chamtivosť korporácií neexistuje, ani že kapitalizmus je dokonalý. Tento systém má svoje chyby, ale nie je lepšia ekonomická štruktúra na vytváranie skutočných pracovných miest.

Dobre, nežiadali ste nás o obhajobu kapitalizmu. Pýtali ste sa, či by mal obchod po­vstať a obhajovať ho. A tu je naša odpoveď: v tomto bláznivom predvolebnom období je to nevďačná úloha. Keď sa neskôr vráti normálny život, politici, ktorí chcú skutočne vybudovať lepšiu spoločnosť, budú musieť uznať, že obchod nie sú nejakí oni. Že to sú všetci.

Akých problémov by sa mal obávať nový manažér s neskúseným tímom?

Skryť Vypnúť reklamu

Irina Bandraburová, Bukurešť, Rumunsko

Mladé tímy, hlavne s novými manažérmi, musia byť najnadšenejšie skupiny vo svete obchodu. Zvyčajne tu necítiť ten truhlíkovský postoj všade som bol, všetko viem, ktorý postihuje toľko skúsených tímov; zriedka považujú výzvy za nemožné a zmenu vítajú s radosťou. Keby sa tak dali tieto vlastnosti konzervovať!

No majú iné problémy. Prvým je, že nepoznajú mieru rizika, ktorú môže organizácia zvládnuť. Preto sa nový manažér musí presvedčiť, že jeho ľudia chápu rovnováhu medzi strategickou odvahou, ktorá je veľmi dobrá, a rešpektovaním hraníc prijateľného rizika, ktoré je vždy absolútne nevyhnutné.

Druhý problém sa týka hlavy tímu. Až pričasto najímajú neskúsení manažéri priateľov alebo prinajmenšom ľudí, s ktorými sa cítia bezpečne. Potlačte toto nutkanie. Vyhľadajte ľudí, ktorí sú lepší, múdrejší a v každom ohľade talentovanejší než vy sami. Budú ťahať organizáciu k novým zenitom výkonov.

Skryť Vypnúť reklamu

A zaručujeme vám, že sa tam pohne aj vaša kariéra.

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.
Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 114
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 174
  3. Od Česka až po Jadran 3 982
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 607
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 243
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 237
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 169
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 799
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 573
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu