Korporácie, to sú ľudia

Keď kandidáti na prezidenta USA majú plné ústa chamtivosti korporácií – a pritom sa celý čas kŕmia pri válove – nemali by príslušníci podnikateľského prostredia odvádzať lepšiu PR prácu a vysvetľovať základy kapitalizmu?

Charlie Porten, Weston, Connecticut, USA

Nie, ak len nepociťujú tú čudnú a spaľujúcu túžbu nechať sa znevažovať a kritizovať do 4. novembra tohto roku. Akokoľvek je teraz táto nenávistná antifiremná rétorika vystupňovaná a pokrytecká, stavíme sa, že utíchne v deň volieb, keď víťazi, bez ohľadu na politickú príslušnosť, prijmú skutočnosť, ktorú dokonale poznajú. Obchod nie je nepriateľom ľudí. Obchod sú ľudia. A obchod neničí nádej. Obchod ju vytvára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No práve teraz rozhodne nie je príhodná chvíľa hovoriť niečo také. Je čas na rozdúchavanie nadšenia znevažovaním bubákov a niet vhodnejšieho bubáka než korporácie.

SkryťVypnúť reklamu

Už samo to slovo je také neosobné. Vyvoláva predstavu hladkých mrakodrapov, ktoré dávajú politikom voľnú ruku robiť vyhlásenia ako nedávno: „Posledných sedem rokov máme prezidenta, ktorý podporoval korporácie. Je načase mať prezidenta, ktorý podporí vás!“

Kto sú títo vy, ktorí nie sú tak či onak súčasťou obchodu a podnikania? Iste, jedna časť populácie sa skladá zo študentov, vládnych zamestnancov a pracovníkov v neziskovom sektore. No buďme realisti. Väčšina Američanov si zarába na živobytie obchodom – a nie všetko sú to horibilné sumy zarábajúci riaditelia bez tvárí z Wall Street. Sú to aj terénni zamestnanci ropných trustov, vŕtajúci v najdrsnejších podmienkach sveta, sú to imunológovia a onkológovia farmaceutických spoločností, ktorí sa v laboratóriách snažia nájsť liek na AIDS a rakovinu. Sú to prisťahovalci z Ekvádoru či Vietnamu, prevádzkujúci reš­tauráciu za rohom alebo rozbiehajúci podnik špičkových technológií vo svojej garáži.

SkryťVypnúť reklamu

Korporácie nie sú zhlukom budov, sú to ľudské bytosti. A väčšinou sa snažia zmeniť svet k lepšiemu, aj pre svoje rodiny a zamestnancov.

Tým nechceme povedať, že chamtivosť korporácií neexistuje, ani že kapitalizmus je dokonalý. Tento systém má svoje chyby, ale nie je lepšia ekonomická štruktúra na vytváranie skutočných pracovných miest.

Dobre, nežiadali ste nás o obhajobu kapitalizmu. Pýtali ste sa, či by mal obchod po­vstať a obhajovať ho. A tu je naša odpoveď: v tomto bláznivom predvolebnom období je to nevďačná úloha. Keď sa neskôr vráti normálny život, politici, ktorí chcú skutočne vybudovať lepšiu spoločnosť, budú musieť uznať, že obchod nie sú nejakí oni. Že to sú všetci.

Akých problémov by sa mal obávať nový manažér s neskúseným tímom?

SkryťVypnúť reklamu

Irina Bandraburová, Bukurešť, Rumunsko

Mladé tímy, hlavne s novými manažérmi, musia byť najnadšenejšie skupiny vo svete obchodu. Zvyčajne tu necítiť ten truhlíkovský postoj všade som bol, všetko viem, ktorý postihuje toľko skúsených tímov; zriedka považujú výzvy za nemožné a zmenu vítajú s radosťou. Keby sa tak dali tieto vlastnosti konzervovať!

No majú iné problémy. Prvým je, že nepoznajú mieru rizika, ktorú môže organizácia zvládnuť. Preto sa nový manažér musí presvedčiť, že jeho ľudia chápu rovnováhu medzi strategickou odvahou, ktorá je veľmi dobrá, a rešpektovaním hraníc prijateľného rizika, ktoré je vždy absolútne nevyhnutné.

Druhý problém sa týka hlavy tímu. Až pričasto najímajú neskúsení manažéri priateľov alebo prinajmenšom ľudí, s ktorými sa cítia bezpečne. Potlačte toto nutkanie. Vyhľadajte ľudí, ktorí sú lepší, múdrejší a v každom ohľade talentovanejší než vy sami. Budú ťahať organizáciu k novým zenitom výkonov.

SkryťVypnúť reklamu

A zaručujeme vám, že sa tam pohne aj vaša kariéra.

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 765
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 613
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 415
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 031
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu