BRATISLAVA. Pri výbere firmy na výstavbu diaľničnej prípojky pre nový závod Samsungu pri obci Voderady bol pravdepodobne znova porušený zákon o verejnom obstarávaní.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa odvolala na časovú tieseň a priamo zadala zákazku za 209 miliónov korún firme Váhostav-SK.
Vystavať pripojenie na diaľnicu D1 sa vláda zaviazala v investičnej zmluve so Samsungom v marci minulého roku. Pod časový tlak, ktorý použila diaľničná spoločnosť ako dôvod rokovacieho konania bez zverejnenia, tak štátnu akciovku dostala vláda.
Riziko pre štát
Rokovacie konanie bez zverejnenia je taký spôsob výberu dodávateľa, pri ktorom je pravdepodobnosť predraženia a klientelizmu najvyššia.
Ministerstvo dopravy a jeho diaľničná firma ním minulý rok pravdepodobne nezákonne objednávali právneho poradcu pre výstavbu diaľnic cez verejnosúkromné partnerstvá, geologické práce a projektovú dokumentáciu celkovo za viac ako osemsto miliónov korún.
Váhostav vlastní podnikateľ Juraj Široký, ktorý je považovaný za mecenáša strany Smer. Táto strana nominovala ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. O investičnej zmluve rokoval najmä minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek, ktorý v minulosti pracoval ako riaditeľ Plastiky Nitra, podniku vlastneného Jurajom Širokým.
Nesúťažili, lebo to sľúbili investorovi
Podľa zákona o verejnom obstarávaní sa nedá o časovej tiesni hovoriť, ak si problémy spôsobil verejný obstarávateľ sám alebo ak sa udalosť dala predvídať. V tomto prípade bola iniciatívna vláda, ktorá Samsungu prípojku aj s termínom prisľúbila.
Preto tiež nemožno povedať, že potreba prípojky vznikla ako následok mimoriadnej udalosti, ktorú nebolo možné predvídať. Len priame vyjednávanie so Samsungom, na ktorom sa zúčastňoval aj minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek, trvalo viac ako sedem mesiacov. Od augusta 2006 do marca 2007.
Poslankyňa SDKÚ a bývalá ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská súhlasí s názorom, že ani rozhodnutie o urýchlení výstavby diaľnic, ani sľub investorovi nie je časovou tiesňou tak, ako ju chápe zákon o verejnom obstarávaní. „Vláda si pletie svoje sľuby so zákonnými dôvodmi,“ hovorí Žitňanská.
Spôsoby, ako podľa nej obísť takéto porušovanie zákona, sú minimálne dva. Prvým je nedávať sľuby, ktoré sa pri dodržaní zákonov nedajú splniť, a druhým zmena zákona. Tak, ako vláda pre PPP menila vyvlastňovacie zákony, mohla to bez rizika neústavnosti urobiť aj pri zákone o verejnom obstarávaní.
Premiér čaká
Premiér Robert Fico sa v stredu na tlačovej besede vyhol odpovedi na otázku SME, či si ako právnik nemyslí, že bol porušený zákon. Upozornil, že na čele Úradu pre verejné obstarávanie je nominant SMK a opozícia môže využiť právne prostriedky.
„Dnes na stole neleží žiadne rozhodnutie, ktoré konštatuje, že ministerstvo dopravy pri výstavbe diaľnic porušilo zákon,“ povedal.
Súčasného riaditeľa Úradu pre verejné obstarávanie Bélu Angyala navrhla SMK v čase, keď bola členom vládnej koalície. Angyalov úrad minulý týždeň oznámil, že minuloročné prípady rokovacích konaní bez zverejnenia prešetrí.
Exminister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa, ktorého odvolal predseda vlády po kauze v pozemkovom fonde, premiérove opatrné reakcie schvaľuje. Na otázku, či by premiér nemal pre podozrenia z porušenia zákona v rezorte dopravy konať ako v jeho prípade, odpovedal, že chápe, že premiér stojí za svojím ministrom.
Len plnili, čo im prikázali
NDS svoje rozhodnutie pre rokovacie konanie bez zverejnenia vysvetľuje tým, že ministerstvo dopravy jej listom prikázalo splniť vládne uznesenie o investičnej pomoci Samsungu.
NDS na seba zobrala záväzok vybudovať prípojku do ôsmich mesiacov od uzatvorenia zmluvy. „Dodržanie tohto záväzného termínu je možné jedine postupom rokovacieho konania bez zverejnenia, a teda uvedené nie je možné zabezpečiť ostatnými súťažnými postupmi,“ povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marián Jánošík.
Štátny investor však uzatvoril zmluvu s Váhostavom až na konci októbra, len dva týždne predtým, ako mala byť prípojka hotová. Podľa investičnej zmluvy slovenskej strane nehrozí, že by pre nedodržanie termínu výstavby prípojky Samsung zmluvu vypovedal alebo by od slovenskej strany žiadal vysoké odškodné.
Diaľničná spoločnosť tvrdí, že v rokovacom konaní oslovila okrem Váhostavu dve firmy. Ani Cestné stavby Žilina, ani Riline Ružomberok nepredložili žiadnu ponuku.
(du)