BRATISLAVA. „Až keď zahraničie uzná toho–ktorého umelca či dielo, potom si ho objavíme aj my pre seba,“ povedal minister kultúry Marek Maďarič na odovzdávaní výročných cien. Tie sa vyhlasujú od roku 1999, len od vlaňajška má však ich udeľovanie slávnostnejší charakter. Súčasný štatút platí od roku 2005, na svojej stránke ho však ministerstvo nemá.
O ocenených rozhoduje sám minister na návrhy inštitúcií, združení či jednotlivcov. O podobnej cene českého ministra kultúry, ktorá sa za prínos v oblasti divadla, hudby či výtvarného umenia udeľuje od roku 2003, rozhoduje nezávislá komisia.
Minister rozhoduje u nás aj o výške finančnej odmeny. Kým v Českej republike si laureáti odnášajú 300– tisíc českých korún, u nás sa musia uskromniť s 50 tisíckami slovenských.
Podľa ministra vraj diela tohtoročných ocenených spájajú prívlastky „stratené, objavené, nevidené“. Stratená je možno najviac sopranistka Adriana Kučerová. Táto laureátka medzinárodnej speváckej súťaže Belveder totiž stále častejšie šíri dobré meno našej opery v zahraničí. Aj cenu ministra si namiesto nej prišla prevziať jej sestra, Kučerová totiž práve skúša v parížskej Opere Bastille vo Wagnerovom Parsifalovi. Vlani na Slovensku nenaštudovala novú rolu. Pritom cena by sa mala udeľovať za významný konkrétny čin v predchádzajúcom roku. Po derniére opery Alcina bude v Opere SND účinkovať už len v Nápoji lásky. Divadlo však hovorí, že rokuje o jej ďalšom hosťovaní.
Na výnimočného filmára Pavla Barabáša sedí prívlastok „nevidený“ . Cenu dostal za film Vysoké Tatry – divočina zamrznutá v čase, v ktorom kladie otázku, v akej podobe chce naše veľhory uchovať pre budúce generácie. Nikoho neprekvapí, že film vznikol na objednávku ORF, nie Slovenskej televízie. ORF ho vysielala už v októbri, STV potvrdila záujem o jeho vysielanie, nijaký konkrétny termín však neprisľúbila.
Dokument videli zatiaľ len návštevníci Festivalu horských filmov v Poprade, tešiť sa naň môžu aj na Envirofilme v Banskej Bystrici. Dostal sa do hlavnej súťaže dvoch prestížnych festivalov vo francúzskom Abbeville a americkej Missoule.
S videním tvorby Kataríny Vavrovej na Slovensku je to našťastie o niečo lepšie, prinajmenšom v predajných sieňach. Autorke vlani vyšla aj luxusná monografia.
Milan Vároš bol ocenený za druhý diel knihy Stratené slovenské poklady. Choreograf Ondrej Šoth zas za réžiu a choreografiu baletu Svadba podľa Figara (Mozarta) v balete košického Štátneho divadla, ktorá získala aj cenu kritiky Dosky 2007. Košický balet sa v apríli zúčastní na festivale Sergeja Lyfara v Kyjeve, začiatkom mája ho čaká aj vystúpenie vo viedenskej Stadthalle.