BRATISLAVA. Za nový internetový portál je ministerstvo kultúry ochotné zaplatiť 22 miliónov bez DPH. Záujemcovia o umenie by na ňom mali ešte tento rok nájsť informácie o pripravovaných akciách štátnych organizácií.
Predbežné oznámenie vo vestníku verejného obstarávania ministerstvo zverejnilo začiatkom februára. V Slovenskej národnej galérii či v Slovenskom národnom divadle o plánovanom systéme však nič nevedia.
Pripravujú, čo už je
„Nevieme o tom, nikto nás neoslovil,“ hovorí Katarína Bajcurová, riaditeľka SNG. „Hovorilo sa o tom, ale neboli sme o tom priamo informovaní,“ povedal Peter Himič zo Štátneho divadla v Košiciach. „Verím, že nás vyzvú na nejaké rokovanie,“ reagoval František Javorský, riaditeľ divadla Nová scéna.
SND, Slovenská filharmónia či Nová scéna už majú systém, ktorý umožňuje rezervovať aj kúpiť si lístky cez internet. Spolupracujú so zavedeným Ticketportalom, prípadne aj s Eventimom. Návštevníci SND si môžu vytlačiť lístky aj doma. Galérie rezervačný systém veľmi nepotrebujú.
Ministerstvo tvrdí, že bude výhodnejšie, ak si užívateľ nebude musieť pamätať stránky inštitúcií. Adresy väčších sú pritom známe a jednoduché, napríklad www.snd.sk či www.sng.sk. Moderné internetové prehliadače ich navyše bleskovo nájdu.
Len pre štát
Súkromné, ale ani samosprávne organizácie sa do ministerského systému nedostanú. Na internete pritom ľudia nevyhľadávajú informácie o kultúrnych podujatiach podľa toho, či je inštitúcia štátna, krajská, či nezávislá, lebo to najčastejšie ani nevedia.
Ministerstvo podľa Sone Čermákovej-Uličnej z tlačového odboru nevylučuje, že by sa v druhej fáze k portálu mohli súkromné organizácie pridať. Viaceré z nich sú však už pripojené na komerčné portály, ktoré si zvyčajne účtujú províziu 8 - 10 percent.
Ministerstvo ešte nevie, či by samo chcelo na portáli zarábať. „Vstup ďalších subjektov do systému nesmie byť na úkor občana,“ hovorí Čermáková-Uličná.
Ministerstvo: Nechápete internet
„Ide o nepochopenie zmyslu integrácie a komplexných technologických riešení založených na báze internetu,“ odpovedalo ministerstvo na otázku, prečo by mali návštevníci kupovať lístky cez centrálny portál a nie cez stránky jednotlivých inštitúcií. „Organizácie sa majú prezentovať individuálne, spoločné by mali byť technické riešenia a nástroje.“
Projekt je vraj veľmi úzko spojený s prípravou rezortu na prechod na euro, je však sporné, či sa portál do konca roka stihne spustiť. Ticketportal i Eventim už s eurom pracujú.
Plánujú veľkoryso
„Idea nie je zlá, zo zadania však ešte nie je jasné, či by malo ísť len o softvér, alebo aj nejaký hardvér,“ hovorí Eduard Jánošík z Ticketportalu.
Martinovi Krupovi zo spoločnosti ui42 sa na prvý pohľad zdá za webovú aplikáciu 22 miliónov veľa. „Dôležité však bude podrobné zadanie,“ hovorí.
Podľa Jána Jenču z firmy Monogram, ktorá sa venuje vývoju webových systémov, by sa mohol portál výrazne predražiť, ak si stanovia veľmi vysokú dostupnosť služby. „Keby podobný systém chcela vyvíjať súkromná firma, dokázala by to aj úspornejšie. „Úradníci to radšej naddimenzujú,“ myslí si.
Autor: tu