BRATISLAVA. Snaha predovšetkým štátnych dopravných firiem mať zastúpenie v tripartite trvá. Včera to potvrdil riaditeľ kancelárie Únie dopravy, pôšt a telekomunikácií Stanislav Sasinek.
Ak by sa únii dopravných firiem podarilo združiť firmy, ktoré zamestnávajú viac ako stotisíc ľudí, mali by nárok na vlastnú stoličku pri rokovaniach medzi zamestnávateľmi, odbormi a vládou.
V súčasnosti zastupujú firmy dve združenia, ktoré majú na dôležité otázky iné názory ako odbory a súčasná vláda. Ak by zamestnávateľov zastupovala aj únia, ktorú ťahajú najmä vládou kontrolované dopravné podniky, jednota zamestnávateľov by bola na oficiálnych rokovaniach krehkejšia.
Šéf kancelárie únie dopravných firiem Sasinek vysvetľuje potrebu mať osobitné miesto v tripartite špecifickými problémami ich členov. Na otázku SME, v čom sú dopravcovia takí rozdielni od iných sektorov, Sasinek reagoval poukázaním na témy cestovanie do zahraničia, dĺžka pracovného času, infraštruktúra a bezpečnosť dopravy.
Ak v tom niekto hľadá politiku, podľa jeho slov sa len pokúša vytvoriť napäté vzťahy medzi zamestnávateľmi. „My sme ochotní spolupracovať,“ povedal.
Aby sa však únia dopravných firiem stala právoplatným členom tripartity, musela by združovať firmy s oveľa viac zamestnancami, ako je to v súčasnosti.
Keďže minimálne Slovak Telekom na konci minulého roka vystúpil z únie, podniky únie majú len ťažko 70-tisíc zamestnancov. Bez toho, aby sa dohodla s približne desiatkou veľkých privátnych slovenských firiem, tak teda legálne, nemôže únia miesto v tripartite získať.
Riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko a prezident únie Milan Chúpek na poslednom rokovaní tripartity prisľúbil, že do mesiaca požiadajú o členstvo znova.