Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky
FRANCÚZI VYŤAŽILI Z KONKURENČNÉHO BOJA: OD NIKE BUDÚ DOSTÁVAŤ ŠTYRIKRÁT VIAC AKO OD ADIDASU

Najdrahšie dresy sveta sú francúzske

Nike preplatila Adidas. Francúzskemu futbalovému zväzu sa zaviazala platiť ročne minimálne 42,7 milióna eur. Ktorýkoľvek iný zväz na svete musí blednúť závisťou.

Kalifornský basketbalista NBA Patrick Christopher vo vankúši bôt firmy Nike.Kalifornský basketbalista NBA Patrick Christopher vo vankúši bôt firmy Nike. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ešte tri roky budú francúzski futbaloví reprezentanti hrávať v dresoch s tromi pruhmi. Potom tú kapitolu odfajknú a pruhy na dresoch Les Bleus vystrieda fajka.

Francúzsky futbalový zväz uzavrel koncom minulého týždňa lukratívnu zmluvu s americkou firme Nike. Vďaka nej za sedem a pol roka dostane minimálne 320 miliónov eur. Ročne v priemere 42,66 milióna.

Adidas začínal v práčovni

Taký kontrakt nemá žiaden futbalový zväz na svete. Mohol mať nemecký. Dokonca ešte lepší. Po váhaní však odmietol. Francúzi pritakali. Ich reprezentácia bola od roku 1972 verná Adidasu. V tom čase to bola značka, aká nemala páru.

Nemec Adolf Dassler síce začínal s výrobou kopačiek v dvadsiatych rokoch v maminej práčovni, ale vďaka svojej invencii a obchodníckemu nosu brata Rudolfa skvele naštartoval firmu, ktorá neskôr dostala názov skratky mien jej zakladateľa. Jeho, už tiež nebohý syn Horst ju po vojne neomylne navigoval olympijským smerom. Marketingový Top program MOV, vďaka ktorému olympizmus mieri vo štvorročí medzi pekinskou a londýnskou olympiádou k méte zisku vo výške miliardy dolárov, je jeho dieťa.

Jasná jednotka na trhu športových potrieb však postupne dostávala konkurentov. Najskôr Adidas súperil len s „domácou“ Pumou, v posledných rokoch jej však cez hlavu prerástla americká firma Nike.

Nike je dielo kouča a bežca

Dassler bol už svetová veličina, keď sa americký strednotratiar Philip Knight a jeho kouč Bill Bowerman rozhodli najskôr len dovážať do Spojených štátov lacnejšiu športovú obuv z Japonska a potom ju aj vyrábať. Svojskú čiarku v podobe fajky, ktorá neskôr firmu preslávila, im v roku 1971 naskicoval študent grafiky za 35 dolárov

Nike sa stala najväčším výrobcom športových potrieb v zámorí a neskôr aj v celom svete. Jej expanzia pokračuje. „Nike má stratégiu líderstva na všetkých trhoch,“ myslí si profesor obchodnej ekonómie marseillskej univerzity Lionel Maltese, ktorého oslovila webová stránka 20minutes.fr.

Smrteľný zásah nevyšiel

„Je to konkurenčná hra,“ myslí si Maltese o tom, čo sa deje. Adidas sa spojil s Reebokom, Nike s britským Umbro a Converse, Adidas vstúpil na americký a Nike na európsky trh... „Sme v kľúčovom strategickom momente konfliktu dvoch veľkých svetových spoločností,“ tvrdí francúzsky profesor.

Americká Nike sa vlani pokúsila o smrteľný zásah. Nemeckému futbalu, ktorý je viac ako polstoročie logicky spojený s Adidasom, ponúkla za „prestup“ napokon až pol miliardy eur na osem rokov. Vyše šesťdesiat miliónov na rok.

Trikrát toľko, ako momentálne národný futbalový zväz dostáva od Adidasu. Aj ten síce dvíhal ponuku, sľúbiť viac ako 25 miliónov za rok sa neodvážil.

Napriek tomu slávil víťaz­stvo. Troch zástupcov bundesligových klubov vo vedení ostatní prehlasovali. „Premárnili ste veľkú šancu,“ odkázal hovorca nemeckej filiálke Nike.

Revanš za Nemecko

„Nike sa rozhodla pre odvetu,“ konštatuje Le Monde. Agentúra Reuters dodáva: „Nike sa teraz pokúša vybudovať svoj futbalový angažmán v Európe, a tým oslabiť hlavného konkurenta v jeho doméne.“

Francúzom neponúkla čo Nem­com, no viac ako inému.

Podľa zmluvy, ktorá vyprší koncom roku 2010, dostáva francúzsky zväz od Adidasu ročne 10 miliónov. Nike vyšplhala ponuku na vyše štyrikrát toľko: 42,66 mil. eur. K tomu prirátajme produkty firmy za 2,5 milióna eur ročne a bonusy za úspechy na ME či MS. Internetová stránka fenetreeurope. com tvrdí, že Adidas bol ochotný dať ročne najviac 28,8 mil.

Všetci členovia novej exekutívy francúzskeho futbalu dvihli ruky za Nike. „Mali sme tri výborné ponuky a rozhodovali sme sa podľa sumy,“ priznal šéf Jean-Pierre Escalettes.

V tom prípade naozaj nebol dôvod váhať: je to o vyše 12 a pol milióna viac ako majú Angličania, trikrát toľko ako päťnásobní šampióni Brazílčania či úradujúci majstri sveta Taliani, ktorí Francúzov v poslednom finále MS na penalty zdolali.

„Sme sklamaní, ale rešpektujeme rozhodnutie,“ komentoval rozhodnutie Emmanulle Gaye, šéf francúzskej filiálky Adidasu.

To nie je cena dresov

„Dnes je francúzsky dres najdrahší na svete, drahší ako anglický, nemecký či taliansky,“ vytešoval sa riaditeľ francúzskej agentúry Sport+Markt Olivier Michel.

Aj on vie to, čo profesor Maltese. Totiž, že „tých 42,6 mil. nie je cena dresov“. Počas MS 2006 v Nemecku sa predalo pol milióna replík dresov francúzskych reprezentantov – adidasovských. „Ak sa predá 500-tisíc dresov za 70 eur, dáva to 35 milió­nov, ale to je menej, ako sa ročne zaviazala dávať do budúcnosti Nike,“ pripomína Maltese.

Ponuka Nike je kombinácia ceny v dôsledku trhovej vojny a potenciálu trhu. Adidas, ako vravia prieskumy, je známy pre vyše 60 percent Francúzov. Nike niečo hovorí iba 42 percentám. To sa zmení, keď začnú futbalisti nosiť inú značku.

„Nike vždy vyhľadávala športovcov, ktorí hovoria o značke, napríklad tenista Nadal,“ pripomína Maltese. Z minulosti mohol spomenúť tenistu Rumuna Nastaseho, vôbec prvú hviezdu, ktorá spojila meno s Nike, basketbalistu „Aira“ Jordana. „Predpokladám, že tak budú postupovať aj teraz.“

Francúzskou tvárou Adidasu bol Zinedine Zidane. Kto bude francúzskou tvárou Nike, je ešte otázne.

Máme Adidas

Na slovenskom trhu vyznieva súboj Adidasu a Nike približne fifty-fifty. Je však príliš malý na to, aby niektorú z firiem vzrušoval tak, že by nášmu futbalovému zväzu ponúkol zmluvu s peňažným plnením. Neinšpirujú k tomu ani výsledky. Slovenské futbalové reprezentácie hrajú v dresoch Adidasu. „Zväz dostáva od firmy na základe zmluvy, ktorá platí od roku 2006 až do roku 2010, také materiálne vybavenie, aby boli v bežnej kolekcii dostatočne vybavené všetky jeho reprezentačné tímy,“ ubezpečil nás Boris Šimonič, výkonný riaditeľ Šport Progressu.

(mo)

Kto koľko dostáva

FRANCÚZSKO

Adidas: do r. 2010 – 10 miliónov eur

Nike: od r. 2011 – 42,7 milióna eur

ANGLICKO

Umbro (Nike): 30 miliónov eur

NEMECKO

Adidas: do roku 2010 – 20 miliónov eur

Adidas: od roku 2011 – 25 miliónov eur

TALIANSKO

Puma: 16 miliónov eur

BRAZÍLIA

Nike: približne 16 miliónov eur

ŠPANIELSKO

Adidas: 11 miliónov eur

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  3. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  4. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  5. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  9. 26 years of providing you with essential information
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 360
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 233
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 438
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 316
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 100
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 664
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 377
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 207
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 132
  10. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 063
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu