BRATISLAVA. Ešte tri roky budú francúzski futbaloví reprezentanti hrávať v dresoch s tromi pruhmi. Potom tú kapitolu odfajknú a pruhy na dresoch Les Bleus vystrieda fajka.
Francúzsky futbalový zväz uzavrel koncom minulého týždňa lukratívnu zmluvu s americkou firme Nike. Vďaka nej za sedem a pol roka dostane minimálne 320 miliónov eur. Ročne v priemere 42,66 milióna.
Adidas začínal v práčovni
Taký kontrakt nemá žiaden futbalový zväz na svete. Mohol mať nemecký. Dokonca ešte lepší. Po váhaní však odmietol. Francúzi pritakali. Ich reprezentácia bola od roku 1972 verná Adidasu. V tom čase to bola značka, aká nemala páru.
Nemec Adolf Dassler síce začínal s výrobou kopačiek v dvadsiatych rokoch v maminej práčovni, ale vďaka svojej invencii a obchodníckemu nosu brata Rudolfa skvele naštartoval firmu, ktorá neskôr dostala názov skratky mien jej zakladateľa. Jeho, už tiež nebohý syn Horst ju po vojne neomylne navigoval olympijským smerom. Marketingový Top program MOV, vďaka ktorému olympizmus mieri vo štvorročí medzi pekinskou a londýnskou olympiádou k méte zisku vo výške miliardy dolárov, je jeho dieťa.
Jasná jednotka na trhu športových potrieb však postupne dostávala konkurentov. Najskôr Adidas súperil len s „domácou“ Pumou, v posledných rokoch jej však cez hlavu prerástla americká firma Nike.
Nike je dielo kouča a bežca
Dassler bol už svetová veličina, keď sa americký strednotratiar Philip Knight a jeho kouč Bill Bowerman rozhodli najskôr len dovážať do Spojených štátov lacnejšiu športovú obuv z Japonska a potom ju aj vyrábať. Svojskú čiarku v podobe fajky, ktorá neskôr firmu preslávila, im v roku 1971 naskicoval študent grafiky za 35 dolárov
Nike sa stala najväčším výrobcom športových potrieb v zámorí a neskôr aj v celom svete. Jej expanzia pokračuje. „Nike má stratégiu líderstva na všetkých trhoch,“ myslí si profesor obchodnej ekonómie marseillskej univerzity Lionel Maltese, ktorého oslovila webová stránka 20minutes.fr.
Smrteľný zásah nevyšiel
„Je to konkurenčná hra,“ myslí si Maltese o tom, čo sa deje. Adidas sa spojil s Reebokom, Nike s britským Umbro a Converse, Adidas vstúpil na americký a Nike na európsky trh... „Sme v kľúčovom strategickom momente konfliktu dvoch veľkých svetových spoločností,“ tvrdí francúzsky profesor.
Americká Nike sa vlani pokúsila o smrteľný zásah. Nemeckému futbalu, ktorý je viac ako polstoročie logicky spojený s Adidasom, ponúkla za „prestup“ napokon až pol miliardy eur na osem rokov. Vyše šesťdesiat miliónov na rok.
Trikrát toľko, ako momentálne národný futbalový zväz dostáva od Adidasu. Aj ten síce dvíhal ponuku, sľúbiť viac ako 25 miliónov za rok sa neodvážil.
Napriek tomu slávil víťazstvo. Troch zástupcov bundesligových klubov vo vedení ostatní prehlasovali. „Premárnili ste veľkú šancu,“ odkázal hovorca nemeckej filiálke Nike.
Revanš za Nemecko
„Nike sa rozhodla pre odvetu,“ konštatuje Le Monde. Agentúra Reuters dodáva: „Nike sa teraz pokúša vybudovať svoj futbalový angažmán v Európe, a tým oslabiť hlavného konkurenta v jeho doméne.“
Francúzom neponúkla čo Nemcom, no viac ako inému.
Podľa zmluvy, ktorá vyprší koncom roku 2010, dostáva francúzsky zväz od Adidasu ročne 10 miliónov. Nike vyšplhala ponuku na vyše štyrikrát toľko: 42,66 mil. eur. K tomu prirátajme produkty firmy za 2,5 milióna eur ročne a bonusy za úspechy na ME či MS. Internetová stránka fenetreeurope. com tvrdí, že Adidas bol ochotný dať ročne najviac 28,8 mil.
Všetci členovia novej exekutívy francúzskeho futbalu dvihli ruky za Nike. „Mali sme tri výborné ponuky a rozhodovali sme sa podľa sumy,“ priznal šéf Jean-Pierre Escalettes.
V tom prípade naozaj nebol dôvod váhať: je to o vyše 12 a pol milióna viac ako majú Angličania, trikrát toľko ako päťnásobní šampióni Brazílčania či úradujúci majstri sveta Taliani, ktorí Francúzov v poslednom finále MS na penalty zdolali.
„Sme sklamaní, ale rešpektujeme rozhodnutie,“ komentoval rozhodnutie Emmanulle Gaye, šéf francúzskej filiálky Adidasu.
To nie je cena dresov
„Dnes je francúzsky dres najdrahší na svete, drahší ako anglický, nemecký či taliansky,“ vytešoval sa riaditeľ francúzskej agentúry Sport+Markt Olivier Michel.
Aj on vie to, čo profesor Maltese. Totiž, že „tých 42,6 mil. nie je cena dresov“. Počas MS 2006 v Nemecku sa predalo pol milióna replík dresov francúzskych reprezentantov – adidasovských. „Ak sa predá 500-tisíc dresov za 70 eur, dáva to 35 miliónov, ale to je menej, ako sa ročne zaviazala dávať do budúcnosti Nike,“ pripomína Maltese.
Ponuka Nike je kombinácia ceny v dôsledku trhovej vojny a potenciálu trhu. Adidas, ako vravia prieskumy, je známy pre vyše 60 percent Francúzov. Nike niečo hovorí iba 42 percentám. To sa zmení, keď začnú futbalisti nosiť inú značku.
„Nike vždy vyhľadávala športovcov, ktorí hovoria o značke, napríklad tenista Nadal,“ pripomína Maltese. Z minulosti mohol spomenúť tenistu Rumuna Nastaseho, vôbec prvú hviezdu, ktorá spojila meno s Nike, basketbalistu „Aira“ Jordana. „Predpokladám, že tak budú postupovať aj teraz.“
Francúzskou tvárou Adidasu bol Zinedine Zidane. Kto bude francúzskou tvárou Nike, je ešte otázne.
Máme Adidas
Na slovenskom trhu vyznieva súboj Adidasu a Nike približne fifty-fifty. Je však príliš malý na to, aby niektorú z firiem vzrušoval tak, že by nášmu futbalovému zväzu ponúkol zmluvu s peňažným plnením. Neinšpirujú k tomu ani výsledky. Slovenské futbalové reprezentácie hrajú v dresoch Adidasu. „Zväz dostáva od firmy na základe zmluvy, ktorá platí od roku 2006 až do roku 2010, také materiálne vybavenie, aby boli v bežnej kolekcii dostatočne vybavené všetky jeho reprezentačné tímy,“ ubezpečil nás Boris Šimonič, výkonný riaditeľ Šport Progressu.
(mo)
Kto koľko dostáva
FRANCÚZSKO
Adidas: do r. 2010 – 10 miliónov eur
Nike: od r. 2011 – 42,7 milióna eur
ANGLICKO
Umbro (Nike): 30 miliónov eur
NEMECKO
Adidas: do roku 2010 – 20 miliónov eur
Adidas: od roku 2011 – 25 miliónov eur
TALIANSKO
Puma: 16 miliónov eur
BRAZÍLIA
Nike: približne 16 miliónov eur
ŠPANIELSKO
Adidas: 11 miliónov eur