Tržby hudobného priemyslu v minulom roku dosiahli necelých 37 miliárd dolárov, keď si zákazníci kúpili 3,5 miliardy nahrávok - kaziet, kompaktných diskov, singlov. Oproti predošlému roku klesli tržby o 1,2 percenta. Z ich poklesu obviňujú predstavitelia hudobného priemyslu bezplatnú hudbu z internetu a spomaľovanie americkej ekonomiky.
V Spojených štátoch amerických, kde sa ročne predá najviac nahrávok, klesol v minulom roku predaj kaziet o 46 percent a predaj singlov o 38 percent. Aj napriek tomu, že predaj CD-albumov rástol na celom svete, slabé americké výsledky sa odrazili na celkovej predajnosti hudobných nosičov vo svete. K týmto výsledkom prišiel International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) na základe údajov od viac ako tisícky nahrávacích spoločností zo sedemdesiatich štátov sveta, uvádza sa v správe BBC.
„Obrat v Amerike stiahol celkové výsledky. Okrem toho sme prvýkrát postrehli vplyv internetovej hudby zadarmo (Napster, MP3.com a ďalšie), ako aj škody, ktoré spôsobilo neautorizované kopírovania cédečiek,“ tvrdí IFPI. Podľa IFPI majú Spojené štáty na trhu s hudbou 38-percentný podiel, na druhom mieste je Európa s 21-percentným podielom, pričom z európskych štátov má najväčší príjem z predaja hudby Veľká Británia.
Výnosy z predaja hudobných nosičov stúpli v Európe minulý rok o 1,3 percenta, pričom ich predaj klesal v Nemecku, vo Francúzsku a v Taliansku. Hlavným dôvodom malo byť kopírovanie hudby na nahrávateľné kompaktné disky. Najvýraznejšie pritom rástol trh v Británii, o 6,2 percenta.
Vývoj v Ázii bol zmiešaný, počet predaných nosičov medziročne stúpol o 1,2 percenta, ale v cenovom vyjadrení ich hodnota klesla o 4,4 percenta. Je to dôsledok vydania väčšieho množstva lacných výberových albumov a zlej ekonomickej situácie, ktorá sa prejavila najvýraznejšie v Japonsku. Okrem toho v niektorých ázijských krajinách je vysoká miera hudobného pirátstva. Predaj hudobných nosičov v Austrálii a v Latinskej Amerike v minulom roku klesal.
GABRIEL KÁDASI