Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky
NA ČESKOM TRHU JE VINEA SKÔR SPOMIENKA AKO ŽIADANÝ PRODUKT. ZMENIŤ SA TO VŠAK DÁ ĽAHKO

Kofola kúpila starú slávu značky Vinea

Koncern Kofola sa na slovenskom a českom trhu posilní. Investoval do kúpy značky Vinea, ktorej sláva sa na Slovensko pred dvoma rokmi vrátila. Marketing Kofoly ju teraz musí pripomenúť aj českým konzumentom.

BRATISLAVA. Stredoeurópsky limonádový koncern Kofola kúpil od slovenskej firmy Vitis Pezinok značku Vinea. Dve najsilnejšie nápojové značky z obdobia socializmu tak budú na stredoeurópskom trhu pôsobiť spoločne.

Generálny riaditeľ slovenskej pobočky Kofoly Marián Šefčovič včera povedal, že obchod sa dohodol koncom minulého roka, zmluvy boli uzavreté na konci januára. Kofola nepreberá z Pezinku výrobu, od polovice tohto roka by sa mala Vinea vyrábať v jej slovenskej fľaškárni v Rajeckej Lesnej. Tam sa v súčasnosti plní okrem Kofoly aj Rajec, ktorý ťahá minerálkovú vetvu koncernu.

Šefčovič hovorí, že o možnosti kúpiť Vineu vedeli už približne rok, a keďže poznali potenciál tejto značky, od jesene s Vitisom rokovali.

Keď sa SME v apríli minulého roka majiteľa Vitisu Zoroslava Kollára pýtalo, či rokuje s Coca­Colou o predaji značky Vinea, odpovedal, že ho s takým návrhom nikto neoslovil. Nevylúčil, že sa tak raz stane. „Všetko je na predaj, záleží na ponúkanej cene,“ vysvetlil.

Vinea je na Slovensku živšia

Obraty, ktoré v súčasnosti produkuje Vinea, takisto ako cenu transakcie, firmy taja. Isté je, že Kofola s Vineou získavajú slovenskú jednotku v segmente hroznových nealkoholických nápojov.

Na českom trhu už však Vinea ako nápoj nie je zďaleka taká silná ako u nás. Šéfredaktor pražského týždenníka Marketing & Media Daniel Köppl v tom však nevidí zásadný problém. „Vinea je typická retro značka, na ktorej možno ľahko budovať, tak ako to bolo v prípade Kofoly,“ vysvetľuje.

Súčasný dizajn značky Vinea vytvorila pred dvoma rokmi bratislavská agentúra Vaculik Advertising už na objednávku Zoroslava Kollára. Vinea pred týmto posilnením značky nemala na slovenskom trhu problém s predajom, nová tvár však zvýšila cenu pre potenciálnych kupcov.

V Česku kampaň na obnovenie značky Vinea doteraz vôbec neprebehla. Tamojší spotrebiteľ tak môže mať so značkou Vinea spojenú napríklad reklamu, ktorá využíva hit skupiny Elán Mám chuť na niečo chladené. Či si vedia v Kofole predstaviť, žeby trvajúcu federálnu popularitu Elánu využili v prospech obnovenia známosti značky Vinea na českom trhu? Z odpovede Kofoly na túto otázku sa to dozvedieť nemožno: „V súčasnosti neplánujeme žiadne radikálne zmeny doterajšieho smerovania značky a produktov Vinea.“

Na Márku nemá

Na českom aj slovenskom trhu bude Vinea priamo súťažiť nielen s lacnejšími hroznovými nápojmi iných výrobcov, ale zrejme naďalej aj so značkou Top Topic, čo je jeden z prvých nápojov koncernu Kofola.

Oficiálne vyjadrenie koncernu predpokladá, že pre nástup brandu Vinea svoju staršiu značku nestiahnu. „Ak by Top Topic predali alebo stiahli z trhu, prišli by o časť trhového podielu, a to expandujúca firma, akou je Kofola, nerobí,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Vinea je navyše podľa Drahovského cenná aj tým, že má naozaj osobitú chuť, nie je len marketingovým produktom či spomienkou na socializmus. „Je to niečo podobné ako chuť maďarskej Márky, s trochu silnejšou hroznovou chuťou,“ hovorí Drahovský. Myslí si však, že práve sila, ktorú má Márka na jej domácom trhu, nedovolí Kofole, aby aj tam expandovala s novozískanou značkou.

Silnejší v distribúcii

Okrem ziskov, ktoré Kofole môže priniesť samotný predaj Viney, je pre koncern nová značka dôležitá aj ako posilnenie v koncernovej vojne s Coca­Colou a jej produktmi. Napríklad majitelia kaviarní či reštaurácií výmenou za nízku cenu a reklamné predmety ako napríklad popolníky, markízy, chladničky odoberajú nápoje len od jedného z konkurenč­ných dodávateľov.

Dôležitým argumentom pri takomto výbere býva aj šírka ponuky nápojového koncernu. A kým napríklad Kofola a Coca­cola hrajú na Slovensku v kolových nápojoch rovnakú ligu, Vinea nemá medzi hroznovými nápojmi vážneho konkurenta.

Coca­Cola si však z novej akvizície Kofoly nemusí robiť ťažkú hlavu. Vysvetľuje, že pre tento koncern bude na Slovensku najbližší rok rásť tak či tak. Znova sa totiž dostal aj do najväčšej maloobchodnej distribúcie na trhu, ktorou je sieť Tesco.

Nielen z tradície

Značku Kofola oživili Gréci, ktorí začali podnikať v Česku.

Vineu advokát, ktorý je v tomto biznise nováčik.

Značky Kofola a Vinea sú si v mnohom podobné. Obe boli po páde socializmu na ústupe, obe mali jedinečnú chuť a receptúru. Obe v súčasnosti využívajú zdedenú znalosť, ale marketing im dal novú tvár.

Kofola je aj príbeh rodiny pôvodom gréckeho malopodnikateľa Kostasa Samarasa, ktorý pred takmer pätnástimi rokmi sprivatizoval sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc.

Prelom prišiel v roku 2002, keď firma Samarasovcov kúpila od americkej firmy Ivax receptúru a ochrannú známku Kofola. Nasledovali spory, v ktorých sa Kofole podarilo potlačiť iných používateľov tejto značky.

Medzi finančníkmi je transakcia z roku 2002 známa najmä tým, že prvýkrát v novodobej českej histórii ¶financovali banky úspešne podnik, ktorého aktívom bola najmä značka.

Vinea sa na Slovensku vyrábala od roku 1974, v deväťdesiatych rokoch po ťahaniciach majiteľov podniku bola výroba stopnutá. Prvý pokus o jej oživenie predpokladal expanziu na americký trh, bol však neúspešný. Úspešnejšie bolo až znovuuvedenie na trh spred dvoch rokov. Viedol ho nový majiteľ Viney – advokát a podnikateľ Zoroslav Kollár.

(kc)
Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 269
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 140
  3. Od Česka až po Jadran 3 928
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 419
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 267
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 157
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 980
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 721
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rokovať o Mikulcovi a policajnom prezidentovi Kovaříkovi žiada Sme rodina.


6 h
Zuzana Rehák Štefečeková na OH Tokio 2020 / 2021.

Olympiáda pokračuje šiestym dňom.


Sportnet 2 h