Nechať sa s odvahou zasiahnuť

Push - International Performing Arts Festival sa tento rok konal opäťv kanadskom Vancouveri.

Performancia Haircuts by Children (Nechajte sa ostrihať deťmi) sa svojou metaforou „testujeme vašu odvahu a vieru v budúcnosť“ stala leitmotívom vancouverského festivalu.Performancia Haircuts by Children (Nechajte sa ostrihať deťmi) sa svojou metaforou „testujeme vašu odvahu a vieru v budúcnosť“ stala leitmotívom vancouverského festivalu. (Zdroj: PUSH FESTIVAL)

VANCOUVER. Niektoré inscenácie 4. ročníka festivalu Push boli tradičným 'kukátkovým' divadlom, iné niesli všetky prvky moderného tanečného predstavenia. Popri jasných žánroch prekvapilo nedivadelno-civilné performance Haircuts by Children (Nechajte sa ostrihať deťmi), ktoré sa svojou metaforou „testujeme vašu odvahu a vieru v budúcnosť“ stalo leitmotívom celého festivalu.

Na vláknach energie

Multimediálne výtvarné divadlo s angažovaným príbehom zo Severnej Kórey My Dad, My Dog (Môj otec, môj pes) svojou hrou s časom spájalo rozprávačku s hlavnou hrdinkou a jej mŕtveho otca so psom (kresleným), do ktorého sa otec reinkarnoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nezaraditeľné pohybové divadlo Nigela Charnocka, ktorý bol nesporne najslávnejším účastníkom festivalu, rozvíril zase svojou Fever (Horúčka) dovtedy decentné tanečné festivalové hladiny. Horúčku rámcuje len živá hudba a náhodne rozhodené Shakespearove sonety s prekvapivým aranžmánom. Ostatná výplň je improvizácia.

Energetické vlákna, šíry priestor nekonečna, anorganické bytosti, svetelný obal a prechody do iných svetov, každým krokom neznámo - to je austrálske tanečné predstavenie Glow (Žiara) choreografa Gideona Obarzaneka. Sprostredkovalo pocit samoty vyvrh­nutej mimozemšťanky. Napriek abstrakcii, digitálnej futuristickej hudbe a počítačovej grafike, ktorá bola dôležitou výtvarnou súčasťou choreografie, bol tento tanec jedným z najsilnejších festivalových zásahov do intímneho priestoru diváka.

SkryťVypnúť reklamu

Multimediálnym predstavením bez príbehu by sa dali nazvať In­structions for Modern Living (Inštrukcie pre moderný život). Novozélanďania Duncan a Nic sa živia tým, že po svete dávajú ľuďom inštrukcie, ako žiť moderne. Nic hrá na synťák, Duncan sprevádza hovoreným slovom: „Cítite sa osamelo, nemôžete v noci spať, máte doma ducha a pred rodičmi predstierate, že ste šťastní?“ Niekedy divák nevie povedať, či sa toto už náhodou niekedy niekde nestalo. Nie je až také dôležité, pokiaľ cíti, že energia, ktorá k nemu počas predstavenia prúdi, je čistý originál, a že vedome prinášané niečo, čo práve s jeho vedomím hlboko súvisí.

Nechcená pozornosť

Hovoriac o energii je Small metal objects (Malé kovové objekty) austrálskeho divadla Back to Back inscenácia, ktorú s divákmi prepájajú slúchadlá a to, čo sa v nich odohráva. Medzi hercami a v hercoch sa niekde v pozadí odohráva malá dráma a divák sa postupne zmieruje s tým, že je len poslucháčom. Až po čase si uvedomí, že v zaľudnenom priestore sa môže obzerať po postavách, ktoré by s predstavením mohli súvisieť. Hľadisko sa totiž nachádza vo foyer najväčšej vancouverskej knižnice, kde sa niektorí ľudia zastavia na káve, iní len pohľadom na čudnej skupine ľudí so slúchadlami. Inscenácia akoby nemala zámer prepojiť príbeh s autentickým dianím v priestore, v ktorom sa odohráva.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo Back to Back pracuje s mentálne postihnutými hercami, vzbudzujú skôr nechcenú pozornosť, ktorú pri charaktere príbehu a nastavení hry nevyužívajú vo svoj prospech.

Žánrovo eklektické

To, čo zažili divadelnícj na Push festivale, bola predovšetkým pozoruhodná divácka účasť (vzhľadom na rozsah festivalu a neslávnu povesť Vancouveru ako divácky nevďačného mesta). Ako priznáva jeho riaditeľ Norman Armour, je to žánrovo odvážny eklektický festival, ktorého spájajúci element je neuchopiteľný. Je ním najmä to, čo divákov osloví, strhne, zasiahne. Čo ich núti prísť na ďalšie predstavenie, aby prežili čosi podobné.

Autor: Natália Bokníková (Autorka je publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu