Páčilo sa mu, že je sám proti všetkým

Tvorbu francúzskeho spisovateľa a filmára Alaina Robbe-Grilleta prijímali s nadšením i nepochopením.

Alain Robbe-Grillet na pražskom Festivale spisovateľov v roku 2002.Alain Robbe-Grillet na pražskom Festivale spisovateľov v roku 2002. (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Vravieval: „Mám rád ľudí, ktorí na mňa útočili. Veľa pre mňa spravili.“

Robbe-Grillet, ktorý zomrel v nedeľu vo veku 85 rokov, ich mal okolo seba naozaj dosť. Niekomu sa nepáčilo, s akou drzosťou prestupuje všetky pravidlá písania. Iným sa zdalo, že sú jeho diela príliš perverzné a mysleli si, že je taký aj on sám. A jeho slávnych kolegov z Francúzskej akadémie urážalo, že odmietal tradičný zelený habit.

Filozof Bernard-Henri Lévy v ňom videl niečo úplne iné: „Veselosť. Drzosť. Absolútnu slobodu tam, kde platili konvencie,“ vymenúval pre denník Libération. Keď už o jeho filmy nikto nemal záujem, on sa ponúkol a robil mu producenta. Myslí si: „Čoskoro zistíme, že bol veľkým filmárom. Ale jeho aj to neuznanie vedelo rozosmiať. Páčila sa mu predstava samoty. Tešil sa, že je sám proti všetkým.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

So strachom o slobodu

Na Slovensko ho zavolal Albert Marenčin, lebo sa mu páčil scenár k filmu Vlani v Marienbade. Robbe-Grillet si nebol celkom istý, či tu bude môcť slobodne tvoriť, ale prišiel.

V roku 1968 nakrútil film Muž, ktorý luže. „Jeho hrdina mnohé veci prežíva, a zároveň si mnohé vymýšľa. Robbe-Grillet ich prelínal jedny cez druhé, všetky vyzerali rovnako skutočne. Na Západe v tom videli nadviazanie na surrealizmus, pre nás to pôsobilo ako obrodenie. Ako odvážne protirečenie kánonom socialistického realizmu,“ hovorí Marenčin.

Vo filme hrala Zuzana Kocúriková, a mala zvláštny zážitok: „Dostali sme veľmi netradičný scenár – vonkoncom som nevedela o čom. Dobre, ja som mala sedemnásť, ale ani moji starší kolegovia do poslednej chvíle nevedeli, v čom hrajú.“

SkryťVypnúť reklamu

Kocúriková si pamätá, ako veľmi bol Robbe-Grillet pri nakrúcaní precízny: „Mali sme značky, kde musíme stáť. Jeho zábery boli ako fotografie, obrazy. Všetko to na nás pôsobilo veľmi netradične, ako on sám.“

Nový román ešte žije?

Cesta Alaina Robbe-Grilleta k filmu bola vlastne logickým pokračovaním jeho prístupu k literárnej tvorbe, kde sledovanie udalostí akoby nezaujatým okom kamery („autori by sa mali uspokojiť s neosobným opisom vecí a ich výklad ponechať na čitateľa“) bolo jedným z princípov tzv. nového románu. Ten sa nadobro rozlúčil s dovtedajším chápaním tohto žánru a úplne ignoroval chronológiu udalostí či charakteristiky postáv, ktoré zbavoval emócií aj ukotvenia v konkrétnych prostrediach a časoch. S týmto post­moderným prístupom sa stotožňovali viacerí spisovatelia, hlavne Nathalie Sarrautová a Claude Simon.

SkryťVypnúť reklamu

Práve ich dvoch zobral „na milosť“ Dušan Mitana. „Tí mi boli z autorov, zaraďovaných k novému románu, najbližší. Vážim si, že Robbe-Grillet prišiel s niečím novým, ale mne jeho tvorba príliš nekonvenovala.“ Podobne ani Petrovi Zajacovi nebol nový román nikdy blízky. „Samozrejme, bol to zaujímavý románopisec, ktorý napokon ovplyvnil aj slovenskú prózu, predovšetkým Petra Jaroša.“

Marek Vadas objavil Robbe-Grilleta na gymnáziu. „Dej bez logiky, bez citov a vnútorného sveta hrdinov nie je čitateľsky práve najlákavejší, ale prostredníctvom svojich experimentov poukázal na problémy uchopenia reality slovami. Prinútilo ma to zamýšľať sa nad tým, aký majú význam, kde sú hranice ich schopností.“

Ďalším slovenským autorom, hlásiacim sa k Robbe-Grilletovi, je Vladimír Balla, pre ktorého nový román „dodnes neumrel“ a tento spôsob videnia a písania nepokladá za nejaký bezduchý experiment. „Chcel som, aby ma ovplyvnil, hoci neviem, či sa to nakoniec nejako odrazilo. Hlavne v začiatkoch, keď som hľadal vlastný spôsob písania, sa mi zdalo dobré vymyslieť niečo také výrazné, ako bol nový román alebo aj niečo iné. Šlo skôr o tú ideu výnimočnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu