Prečo sú medzi školákmi v detských domovoch také priepastné rozdiely? Kým jedni sa chcú učiť, druhí nemajú záujem.
"Len málo detí, ktoré prídu do detského domova v školskom veku, sa chce učiť. Chodia do školy len preto, lebo tam chodia všetci. Čas v nej si odsedia. Ak sa nenájde vychovávateľ, ktorý ich dokáže pre školu motivovať, ich nezáujem sa prehlbuje. Treba ich chápať, lebo doma sa rodičia o ich školské povinnosti nestarali."
Čo by im pomohlo získať vzťah k učeniu?
"Potrebujú človeka, ktorý by ich učil rád a zároveň ich naučil učiť sa. Napríklad so siedmakom, ktorému nejde chémia, sa treba zaoberať dovtedy, kým nepochopí, o čom ten predmet je, ukázať mu konkrétne príklady, dať mu veci doslova ohmatať. Všetko závisí od ľudí. Veľa vychovávateľov sa uspokojí s tým, že dieťa ide do školy naučené. Ono však potrebuje víziu, bez nej nerozumie, prečo sa má učiť "
Takže problém je aj v tom, že deti nemajú predstavu o svojej budúcnosti?
"Áno. Deti z domovov predsa nemusia byť iba čašníčkami, predavačkami, krajčírkami, môžu ísť predsa aj na školy s maturitou. Ale na tej vízii, čo by sa zo mňa mohlo stať, musí vychovávateľ s dieťaťom tvrdo pracovať. Musí mu ukázať, v čom je šikovné, na čo má predpoklady. Chcieť od detí, iba aby sa učili je málo, oni musia vidieť a vedieť, čo z toho budú mať. Aby pochopili, prečo by sa mali lepšie učiť, prečo by mali so spolužiakmi zdravo súťažiť. Tak, ako je dieťa vyrastajúce v rodine vizitkou rodiča, tak by to malo byť aj v prípade vychovávateľa. To si však vyžaduje vysokú koncentrovanosť, lebo musí hľadať, v čom je dieťa dobré a naviesť ho na to."
Hovoríte, že veľa detí sa učí zle aj preto, lebo nechápu, prečo by sa mali učiť lepšie.
"Áno, s týmito deťmi nemal kto o školských povinnostiach hovoriť, nikto im nikdy nepovedal, že sú v niečom šikovní. Stále počúvali len sťažnosti. Ale takto sa ich vzťah ku škole nezmení. Mali by si ohmatať, čo to je to vzdelanie."
Deti skrátka nevedia, že základom ich budúcnosti je vzdelanie.
"Presne tak. Nemal ich to kto naučiť, nevedia, že so vzdelaním sú nepriestrelní, že majú väčšiu šancu získať dobrú prácu."
Môže im to dať detský domov?
"Detský domov ako inštitúcia často pomáha prežívať, ale netlačí deti dopredu. Nie je na to dostatok času."
V čom majú dnešné detské domovy rezervy?
"Deti sa v nich neučia žiť samostatne. My ich nasýtime, ale nenaučíme ich, ako sa majú nasýtiť. Nevedia sa o seba samostatne postarať. Nezaškodil by v tomto smere trochu studenší odchov. Naučili sme ich, že veľa vecí dostávajú len preto, že sú domováci. Nie preto, že by si ich zaslúžili za to, ako sa snažia a čo dosiahli. A tak sa aj v živote správajú. (or)