BRATISLAVA. Klientov niektorých bánk prekvapil vyšší poplatok za vedenie bežného účtu alebo za balík služieb. Mesačný poplatok za účet sa spravidla zvýšil o 5 až 20 korún. V ročnom vyjadrení ide o 60 až 240 korún. Zdraželi však aj niektoré úverové účty či účty pre podnikateľov.
Na zmenu poplatkov nás upozornili niektorí čitatelia po tom, čo si ju len nedávno všimli vo výpise z účtu, alebo ju zistili v pobočke, keď sa pýtali na novú výšku splátky úveru. Banky však k zmenám poplatkov za vedenie účtu pristúpili už pred koncom minulého roka.
O zmene cenníkov informujú vo výpisoch aj na internete
„Zistil som to až z výpisu z účtu, teda až po tom, čo služba zdražela a poplatok mi stiahli z účtu,“ tvrdí jeden z čitateľov. Banky však oponujú, že je zvykom informovať klientov o nových poplatkoch v mesačných výpisoch z účtov ešte pred platnosťou nového cenníka. Problém majú tí klienti, ktorým banka posiela výpis z účtu raz ročne, alebo obálku s výpisom zahodia ešte neotvorenú.
Banky o nových poplatkoch informujú aj na svojej internetovej stránke. Zo zákona vyplýva, že by tak mali urobiť najneskôr 15 dní pred ich zmenou. O nových cenníkoch sa môžu dozvedieť aj v pobočkách bánk.
No ako poznamenal marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký, banky zverejnia informáciu o zmenách v cenníkoch len na nástenke, čo si málokto všimne. „Je to určite nekorektné,“ myslí si.
Argumentujú aj rozšírením služieb
Banky zmeny vysvetľujú vyššími nákladmi na ľudskú prácu, ale aj zlacnením iných služieb. VÚB zvýšila od decembra poplatok za flexiúčet o desať korún. „Ceny sme nemenili od jeho zavedenia, pričom náklady stúpali,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Dodala, že k produktu postupne pridávali rôzne zlepšenia.
ČSOB zvýšenie poplatku za bežný účet vysvetlila tým, že klienti ho v porovnaní s balíkmi služieb až tak nepreferujú, preto sa ho snaží postupne utlmiť. Tatra banka argumentuje najmä zvýšenými nákladmi na bezpečnosť produktov a služieb.
Podľa analytika Symsite Research Vladimíra Dohnala banky musia tak či tak neustále aktualizovať ponuku, aby uspeli v rámci konkurenčného boja. „Aj keď sa banky snažia stále viac vysvetľovať, priemerný klient nemá šancu si zmysluplne porovnať poplatky bánk,“ dodal.
Klienti na Slovensku platili vlani najnižšie poplatky za vedenie účtu v porovnaní s okolitými krajinami. Výnosy z poplatkov bánk tvoria minimálne desať percent ich celkových príjmov.
Nové poplatky za účet (v Sk)
Názov služby | Mesačný poplatok: pred zmenou / nový |
Tatra banka (zmena od 31.10.2007) | |
TatraClassicTB | 49 / 55 |
TatraDynamicTB | 69 / 79 |
VÚB banka (zmena od decembra 2007) | |
Flexiúčet | 77 / 87 |
ČSOB (zmena od októbra 2007) | |
Bežný účet | 33 / 45 |
Bežný účet | 43 / 55 |
Bežný účet | 82 / 103 |
UniCredit Bank (zmena k 17.10.2007) | |
UniBalík Smart | 49 / 59 |
UniBalík Silver | 129 / 139 |
Dexia banka (zmena od decembra 2007) | |
Bežný účet | 40 / 45 |
Výhoda | 49 / 59 |
Výhoda 75 | 129 / 149 |
OTP Banka (zmena od januára 2008) | |
OTP Konto | 39 / 59 |
Balík PLUS | 59 / 79 |
Balík EXTRA | 99 / 119 |
Istrobanka (zmena od októbra 2007) | |
Standard | 38 / 48 |
Electronic | 68 / 74 |
Top | 106 / 154 |
Pozn.: SLSP ani Ľudová banka v posledných mesiacoch poplatky za vedenie účtu, resp. balíky služieb nemenili. Zdroj: Banky