KOŠICE. Dostať sa z Košíc do Miškovca či Budapešti vlakom je od pondelka nemožné. Platí to aj opačným smerom. Kto nemusí, radšej necestuje. Maďari využívajú na prechod cez hranice najčastejšie autá. Cez hranicu v Milhosti chodia aj pešo.
VIDEO: Medzinárodný expres z Budapešti do Varšavy vypravujú z Košíc
Namiesto súpravy motorka
Osobný vlak do Budapešti vypravili včera z Košíc podľa platného cestovného poriadku. Motoráčik má však konečnú v Kechneci a späť sa vracia prázdny. „Mám pocit, že ľudia o tom vedia. V priebehu dvoch dní nikto odo mňa nechcel lístok do Maďarska,“ hovorí žena v pokladnici. K štrajku sa nechce vyjadriť. „Keby som sa mala dostať napríklad na letisko v Pešti, odkiaľ odlieta dosť veľa Slovákov, asi by ma to poriadne štvalo.“
Na treťom nástupisku stojí motorový vozeň pripravený na odchod.„Za normálnych okolností jazdí celá vlaková súprava. Teraz funguje len náhradná doprava,“ vysvetľuje vlakvedúci Ján Vaktor.
VIDEO: Osobný vlak do Budapešti má konečnú pred hranicou v Kechneci
Cestou - necestou
V motoráčiku sedí partia mladých maďarských turistov. Cestujú zo Slovenského raja.
„Vôbec nevieme, ako a kedy sa dostaneme domov. Musíme za hranicou chytiť autobus do Sátoraljaújhely. Odtiaľ by malo byť nejaké spojenie. Viem, že na konečnej musíme vystúpiť a prejsť pár kilometrov peši. Povedal nám to sprievodca. Otrasné,“ hovorí Szabó Péter zo Székesfehérváru.
„Uznávam právo na štrajk. Ale nemali by si to odnášať cestujúci,“ hovorí Újházi Zsolt.
Opačným smerom, do Varšavy, cestuje Szirányi Ágnes zo Szegedu: „Do Košíc nás priviezol autom otec. Je absurdné, aby boli cestujúci rukojemníkmi železničiarov.“
Ich vec
Ako ovplyvnilo zablokovanie maďarskej železnice dopravu u nás? „Nijako. Akurát že nedostanem sedem eur diéty. Mal by som ich, keby som ťahal súpravu do Maďarska,“ usmieva sa rušňovodič Jozef Pojezdala.
„Štrajk je neobmedzený, nevieme, kedy sa skončí. My zabezpečujeme prevádzku po hranicu a späť náhradnou dopravou bez problémov. Z Košíc vypravujeme denne štyri vlaky po hranicu aj expres z Budapešti do Varšavy. A čakáme,“ hovorí prednosta košickej stanice Marián Hric. K štrajku maďarských kolegov nemieni vyjadrovať: „Je to ich vec.“
Väčšie problémy nemá ani spoločnosť ZSSK Cargo, pod ktorú patrí nákladná doprava. „Preberanie vlakov od susedných železníc sa v súčasnosti realizuje operatívnym odsúhlasovaním medzi dispečermi,“ povedala Margaréta Grecová zo spoločnosti ZSSK Cargo.
Držia palce
Slovenskí železničiari podporujú štrajk maďarských kolegov. Obdivujú ich odhodlanie. Oficiálne vám nikto nič nepovie.
„Keď vydržia, určite dosiahnu svoje. Závidíme im. Majú lepšie podmienky ako my a predsa idú do štrajku. U nás nie sme schopní nič urobiť. Odbory sú rozbité, máme šestnásť rôznych organizácií. Tie sa nikdy nedohodnú,“ mávne rukou starší muž. Na železnici pracuje už tridsať rokov ako posunovač.
Brzdou je aj skúsenosť z roku 2003, keď súd nariadil predbežným opatrením štrajk na slovenských železniciach prerušiť.
„Hovoria, že priemerný príjem na železnici je viac ako dvadsaťtisíc. Verím, pretože kancelárie sú plné úradníkov, ale vonku nemá kto pracovať. Prihodia nám každý rok zopár korún, inflácia je pomaly vyššia. Ale aj keby dnes odborári u nás vyhlásil štrajk, neviem, či by vôbec našli nejakú podporu. Maďarom držíme palce.“
Štrajk pokračuje
Štrajk zamestnancov Maďarských štátnych dráh (MÁV) sa začal v pondelok. Odborári požadujú 10-percentné zvýšenie platov a jednorazovú výplatu 2,5mesačnej mzdy.
Akurát že nedostanem sedem eur diéty.
Jozef Pojezdala, rušňovodič