Vlaky jazdia len po hranicu

Nespokojní sú aj slovenskí železničiari. Kolegom u susedov potichu závidia.

Za normálnych okolností jazdí do Maďarska celá vlaková súprava.Za normálnych okolností jazdí do Maďarska celá vlaková súprava. (Zdroj: PRE SME– RÓBERT SÁNDOR)

KOŠICE. Dostať sa z Košíc do Miškovca či Budapešti vlakom je od pondelka nemožné. Platí to aj opačným smerom. Kto nemusí, radšej necestuje. Maďari využívajú na prechod cez hranice najčastejšie autá. Cez hranicu v Milhosti chodia aj pešo.

VIDEO: Medzinárodný expres z Budapešti do Varšavy vypravujú z Košíc

Namiesto súpravy motorka

Osobný vlak do Budapešti vypravili včera z Košíc podľa platného cestovného poriadku. Motoráčik má však konečnú v Kechneci a späť sa vracia prázdny. „Mám pocit, že ľudia o tom vedia. V priebehu dvoch dní nikto odo mňa nechcel lístok do Maďarska,“ hovorí žena v pokladnici. K štrajku sa nechce vyjadriť. „Keby som sa mala dostať napríklad na letisko v Pešti, odkiaľ odlieta dosť veľa Slovákov, asi by ma to poriadne štvalo.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na treťom nástupisku stojí motorový vozeň pripravený na odchod.„Za normálnych okolností jazdí celá vlaková súprava. Teraz funguje len náhradná doprava,“ vysvetľuje vlakvedúci Ján Vaktor.

VIDEO: Osobný vlak do Budapešti má konečnú pred hranicou v Kechneci

Cestou - necestou

V motoráčiku sedí partia mladých maďarských turistov. Cestujú zo Slovenského raja.

„Vôbec nevieme, ako a kedy sa dostaneme domov. Musíme za hranicou chytiť autobus do Sátoraljaújhely. Odtiaľ by malo byť nejaké spojenie. Viem, že na konečnej musíme vystúpiť a prejsť pár kilometrov peši. Povedal nám to sprievodca. Otrasné,“ hovorí Szabó Péter zo Székesfehérváru.

„Uznávam právo na štrajk. Ale nemali by si to odnášať cestujúci,“ hovorí Újházi Zsolt.

SkryťVypnúť reklamu

Opačným smerom, do Varšavy, cestuje Szirányi Ágnes zo Szegedu: „Do Košíc nás priviezol autom otec. Je absurdné, aby boli cestujúci rukojemníkmi železničiarov.“

Ich vec

Ako ovplyvnilo zablokovanie maďarskej železnice dopravu u nás? „Nijako. Akurát že nedo­stanem sedem eur diéty. Mal by som ich, keby som ťahal súpravu do Maďarska,“ usmieva sa rušňovodič Jozef Pojezdala.

„Štrajk je neobmedzený, nevieme, kedy sa skončí. My zabezpečujeme prevádzku po hranicu a späť náhradnou dopravou bez problémov. Z Košíc vypravujeme denne štyri vlaky po hranicu aj expres z Budapešti do Varšavy. A čakáme,“ hovorí prednosta košickej stanice Marián Hric. K štrajku maďarských kolegov nemieni vyjadrovať: „Je to ich vec.“

Väčšie problémy nemá ani spoločnosť ZSSK Cargo, pod ktorú patrí nákladná doprava. „Preberanie vlakov od sused­ných železníc sa v súčasnosti realizuje operatívnym odsúhlasovaním medzi dispečermi,“ povedala Margaréta Grecová zo spoločnosti ZSSK Cargo.

SkryťVypnúť reklamu

Držia palce

Slovenskí železničiari podporujú štrajk maďarských kolegov. Obdivujú ich odhodlanie. Oficiálne vám nikto nič nepovie.

„Keď vydržia, určite dosiahnu svoje. Závidíme im. Majú lepšie podmienky ako my a predsa idú do štrajku. U nás nie sme schopní nič urobiť. Odbory sú rozbité, máme šestnásť rôznych organizácií. Tie sa nikdy nedohodnú,“ mávne rukou starší muž. Na železnici pracuje už tridsať rokov ako posunovač.

Brzdou je aj skúsenosť z roku 2003, keď súd nariadil predbežným opatrením štrajk na slovenských železniciach prerušiť.

„Hovoria, že priemerný príjem na železnici je viac ako dvadsaťtisíc. Verím, pretože kan­celárie sú plné úradníkov, ale vonku nemá kto pracovať. Prihodia nám každý rok zopár korún, inflácia je pomaly vyššia. Ale aj keby dnes odborári u nás vyhlásil štrajk, neviem, či by vôbec našli nejakú podporu. Maďarom držíme palce.“

SkryťVypnúť reklamu

Štrajk pokračuje

Štrajk zamestnancov Maďarských štátnych dráh (MÁV) sa začal v pondelok. Odborári požadujú 10-percentné zvýšenie platov a jednorazovú výplatu 2,5­mesačnej mzdy.

Akurát že nedostanem sedem eur diéty.

Jozef Pojezdala, rušňovodič

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu