Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
S VEKOM PRICHÁDZAJÚ ZMENY, NO V MNOHÝCH PRÍPADOCH SA PROTI NIM DÁ BOJOVAŤ CIEĽAVEDOMÝM CVIČENÍM

Nedovoľte, aby vaša pamäť zostarla

Čas, ktorý človek strávi na dôchodku, je čoraz dlhší. Termín úspešná staroba zahŕňa nielen dobré zdravie, ale aj fungujúcu pamäť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – S TOCKXPERT)

BRATISLAVA. Prichádzajúca staroba automaticky neznamená, že človek začne byť neschopný prijímať nové informácie. „Je pravda, že u väčšiny starších osôb dochádza vekom k drobným zmenám, ktoré sa prejavujú znížením pozornosti, zhoršením schopnosti niečo si vybaviť, alebo miernym spomalením spracovania informácie,“ hovorí riaditeľka bratislavského Centra MEMORY Mária Čunderlíková. Tieto ťažkosti však neobmedzujú celkové intelektové funkcie.

Súčasný pokrok medicíny, neurológie, psychológie a zdravotnej starostlivosti mení doterajšie názory na starobu. Odborníci na oblasť pamäťových schopností začínajú používať termíny ako úspešné starnutie.

„Čas, ktorý človek strávi na dôchodku, je čoraz dlhší. Skúsenosť s tým, že niekto žije na penzii napríklad dvadsať rokov, je nová, predtým to tak nebolo,“ mieni Čunderlíková. Riaditeľka centra je prvou špecialistkou na tréning pamäti seniorov na Slovensku. Žiť v starobe sa podľa nej treba naučiť, pretože ide o kvalitatívne nové a nemálo zložité obdobie života.

Ťažkosti nemusia vždy

znamenať chorobu

Zábudlivosť vždy nemusí znamenať chorobu. Každý, kto po päťdesiatke začne pociťovať, že mu pamäť slúži menej ako kedysi, by mal podľa odborníkov najskôr zrekapitulovať svoj spôsob života. Zodpovedať by si mal na otázky: Ako žijem? Mám okolo seba dostatok podnetov? Vnímam ich? Stretávam sa s ľuďmi alebo len sedím doma a vyhýbam sa spoločnosti napríklad z obavy nad tým, že môžem opäť zlyhať?

Odpovede sú dôležité. Životný štýl, množstvo podnetov okolo nás, časté stresové situá­cie a podobne patria k tým faktorom, ktoré pamäti neprospievajú. Uvedomiť si dôvod, situá­ciu v ktorej človek bol, keď mu zlyhala pamäť, je podľa odborníkov ďalším krokom k tomu, aby sa to nabudúce nestalo. Tam, kde nejde o poruchy pamäti (napríklad počiatočné štádium Alzheimerovej choroby), častejšia zábudlivosť odíde spolu so zlepšením zdravotného stavu alebo s upokojením stresujúcej situácie či zbavením sa depresií. Tie môžu vyvolať napríklad nezhody v rodine. Pokiaľ je to inak, je potrebné sa zveriť do rúk lekárovi.

Svojpomoc

Prvou pomocou, ako nedovoliť svojej pamäti aby príliš ochabla, je začať chodiť medzi ľudí. Odporúčajú sa rôzne záujmové krúžky, turistické oddiely. Stretávanie sa s ľuďmi prinesie nové podnety a motiváciu, primeraná pohybová aktivita v prírode navyše prispeje k lepšiemu okysličovaniu mozgu, čo sa prejaví lepšou schopnosťou zapamätať si. Vždy je dobré mať poruke zápisník, existuje aj niekoľko cielených činností, ktoré môžu staršiemu človeku cvičiť si slabšiu pamäť.

Žiť v starobe sa treba naučiť. Udržiavať si pamäť je toho súčasťou.

Mária Čunderlíková, riaditeľka Centra MEMORY
Čo pôsobína vašu pamäť

Fungovanie zmyslov

l Zhoršovanie vnímania vyvolané starobou môže spôsobovať problémy s pamäťou. Keď človek dobre nevidí alebo nepočuje, je toho menej na zapamätanie.

Telesné zdravie

Veľa ľudí má problémy s pamäťou vtedy, keď sú unavení, chorí, berú lieky alebo trpia bolesťami. Zlepšením zdravotného stavu sa situácia upraví.

Duševné zdravie

Človek vystavený starostiam, osamelosti či depresii sa nekoncentruje, a preto si aj menej za­ pamätá. Keď pominú starosti alebo si uvedomí túto súvislosť, pamäťové schopnosti sa upravia.

Obraz vlastného „ja“

Niektorí ľudia pri častejšom zabúdaní strácajú sebadôveru, stránia sa spoločnosti . Tak ako vidíte vy sami seba, bude vás vnímať aj vaše okolie.

Stres a úzkosť

Organizmus pri strese vytvára hormóny, ktoré bránia koncentrácii, a teda aj zapamätaniu si. Potrebné je uvoľniť sa a ťažkosti sa upravia.

Motivácia a záujem o vec

Motivovaný človek si skôr zapamätá veci, ktoré pre neho majú význam.

Životný štýl

Tí, ktorí žijú aktívne, sa na pamäť sťažujú zriedkavejšie ako tí, ktorí pasívne prežívajú.

Zdroj: Centrum MEMORY, n. o.
Čo treba robiť, ak si chcete doma sami precvičovať pamäť

Pri čítaní začnite krátkymi príbehmi, pokračujte románmi

Čítanie patrí k aktivitám, keď sa z niekdajšieho koníčka v starobe stáva aj užitočná záľuba.

Pamäť začnite cvičiť krátkymi príbehmi. Po prečítaní skúste nahlas povedať dej či charakteristiku hlavných osôb. Vašim poslucháčom môže byť partner alebo deti.

Neskôr si pomocou vašich­ kedysi obľúbených románov skúste pocvičiť svoju dlhodobú pamäť. Pripomeňte si, čo si z románu pamätáte z mladosti a pri opätovnom prečítaní si spomienky porovnajte s tým, čo ste teraz prečítali. Vhodné sú aj krátke články v novinách o tom, čo vás zaujíma. (ht)

Spoločenské hry a krížovky môžu byť pre zábavu aj úžitok

Spoločenské hry vás zapoja do spoločnosti v domove dôchodcov aj v rôz­nych seniorských kluboch.

Vašu pamäť precvičí šach­ rovnako dobre ako karty alebo hra s písmenami a slovami Scrabble. Užitočné však môžu byť aj mnohé ďalšie hry.

Výhodou spoločenských hier je to, že so sebou prinášajú aj nevyhnutnosť vzájomne komunikovať.

Užitočné sú aj krížovky.

Ich náročnosť však nesmie ustrnúť na niekoľkých stále sa opakujú­cich slovách. Aj pri krížovkách treba vyberať tak, aby ste napredovali a používali stále nové a nové slová, a tak postupovali pri zložitosti. Obľúbený krížovkársky slovník používajte s mierou, nové výrazy sa snažte si osvojiť.

Na druhej strane, prílišná obťažnosť vás môže od užitočnej zábavy odradiť. Nechcite preto od seba nemožné. Keď vás bude krížovka baviť, bude to pre vás užitočnejšie a viacej si aj zapamätáte.

V stánkoch s tlačou dostať okrem krížoviek aj nespočetné druhy rôznych rébusov a vyplňovačiek.

Vyskúšajte, ktoré vám budú najlepšie vyhovovať. (ht)

Televízor pozerajte aktívne, vyberajte si zaujímavé programy

Televízia môže byť užitočná, ak si vyberáte programy a nezostanete len pri pasívnej zábave.

Pre tréning pamäti sú vhodné napríklad vedomostné súťaže. Nezamerajte sa len na to, kto vyhráva, sledujte, aké boli otázky a správne odpovede. Ak sú pre vás nové, zapíšte si ich. Cvičiť pamäť môžete aj pri zaujímavých dokumen­toch. Vyhraďte si na pozeranie pätnásť minút a zabezpečte, aby vás nikto nerušil. Potom televízor vypnite, zopakujte, čo ste sa dozvedeli, zapíšte si to a skúste to zopakovať aj na druhý deň ráno. (ht)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 939
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 995
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 904
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 012
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 919
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 539
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 374
  8. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 709
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 661
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 561
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu