Meniť len kvôli platu sa neoplatí

Jobhopperi sú ľudia, ktorí skáču z jedného zamestnania do druhého. Dynamickejší trh práce priniesol tento fenomén aj k nám. Zatiaľčo ambicióznosť sa považuje za akceptovateľný dôvod zmeny, na tých, ktorí menia kvôli vyššiemu platu, sa pozerajú firmy cez p

Striedanie zamestnávateľov výlučne s cieľom vytĺcť čo najvyšší plat sa považuje za krátkozrakú stratégiu.Striedanie zamestnávateľov výlučne s cieľom vytĺcť čo najvyšší plat sa považuje za krátkozrakú stratégiu. (Zdroj: ARCHÍV SME)

rsty.

BRATISLAVA. Je jobhopping zlý alebo dobrý? „Záleží na tom kedy, kde, a prečo,“ odpovedajú odborníci.

V Spojených štátoch sa považuje za nor­mu a v niektorých odvetviach je prípustná frekvencia striedania miest až závratná. Aj v konzervatívnejšej Európe sa stala fluktuácia druhou stranou mince flexibility. No v Japonsku by sa jobhopper stal zrejme outsiderom – spoločnosti si totiž veľmi potrpia na lojálnosť a nie je výnimkou pracovať pre jedného zamestnávateľa celý život.

Hop–hop kvôli platu

Americké kariérne portály sú plné článkov o jobhoppingu; s témou skákania z miesta na miesto kvôli platu sa príliš často nestretnete. Slovenskí personalisti ale tento problém poznajú.

„Niektorí ľudia menia zamestnanie výlučne za účelom získania vyššieho finančného ohodnotenia - stretávame sa s tým v ostatnom období veľmi často. Najviac jobhopperov je v Bratislave; zvyšok Slovenska sa s týmto problémom potýka skôr okrajovo,“ hovorí Branch director personálno–poradenskej spoločnosti Trenkwalder Kristína Blusková.

Vo všeobecnosti sa považuje striedanie zamestnávateľov výlučne s cieľom vytĺcť čo najvyšší plat za krátkozrakú kariérnu stratégiu. „Ak je zo životopisu kandidáta zjavné, že vystriedal veľa firiem, pre skúseného personalistu je to signál. Sľubného kandidáta si určite otestuje a pri osobnom rozhovore si ešte overí jeho motiváciu krížovými otázkami,“ upozorňuje personálna poradkyňa Katy Probstová.

Mladí ešte hľadajú

ideálny job

Odborníci pracujúci v oblasti ľudských zdrojov sa pozerajú na častejšie striedanie zamestnávateľov s určitým pochopením, najmä v prípade mladých ľudí. „Tí nemajú kariéru ešte nalinkovanú a hľadajú prácu, ktorá im bude najviac vyhovovať,“ hovorí Kristína Blusková.

Vzťah personalistov k jobhoppingu sa mení v závislosti od oblasti a od pozície. „Otázka je, čo sa pokladá za veľa zamestnaní a v akom časovom horizonte. A, samozrejme, čo je dôvodom každej zmeny,“ vysvetľujú personalistky z Východoslovenskej energetiky.

„Mladý človek môže mať v 25–tich ro­koch za sebou aj 3 - 4 zamestnania, ale záleží na tom, prečo ich vystriedal,“ hovorí aj Katy Probstová.

Podľa hovorkyne Východoslovenskej energetiky Andrey Danihelovej je dôležité aj to, akú pozíciu firma obsadzuje. „Na niektoré miesta hľadáme ľudí flexibilných, dynamic­kých, a to môže byť práve pre takzvaného fluktuanta ideálna príležitosť na uplatnenie.“

Striedanie ako cieľavedomé budovanie kariéry

Americkí, ale aj európski kariérni poradcovia považujú jobhopping za vynikajúci nástroj pri budovaní zaujímavej kariéry. „Medzi dvadsiatkou a tridsiatkou vystrieda väčšina ľudí viac ako osem zamestnaní. A je to dobré z mnohých príčin,“ píše vo svojom článku Penelope Thrunk. „Po prvé, neupadneme do stereotypu a práca nás viac baví, po druhé časté zmeny udržujú našu schopnosť učiť sa na úrovni a poskytujú nám stále nové výzvy. A do tretice, budujeme si sieť profesionálnych kontaktov rýchlejšie ako ten, ktorý zotrváva na jednej pozícii dlhý čas. A živá funkčná sieť nám uľahčuje hľadanie ďalších pracovných možností.“


Úskalia častých zmien

Ľudia, ktorí sa špecializujú v určitej oblasti a sú považovaní za dobrých odborníkov, sú väčšinou žiadaní aj keď zmenili zamestnávateľa niekoľkokrát. Horšie sú na tom tí, ktorí poletujú z miesta na miesto bez zjavného plánu.

„Mnohí si myslia, že skákanie z jedného džobu na druhý je najistejšia cesta k vrcholu. Jobhopping ale môže mať následky,“ upozorňuje Marshall Loeb z Marketwatch. „V odvetviach ako reklama, televízia alebo retail sú časté zmeny normálne. Ale všetkého veľa škodí a zrazu môžete zistiť, že životopis plný krát­kych zamestnaní znechutí vášho perspektívneho šéfa. Bude predpokladať, že neviete vychádzať so spolupracovníkmi alebo dokončiť zverenú úlohu. “

Ďalšie nálepky, ktoré musí znášať jobhopper bez koncepcie sú tiež nepríjemné: nekompetentný, neschopný, zlý plánovač.

Mnohí odborníci tiež upozorňujú, že vyhľadať a zacvičiť nového pracovníka je pomerne nákladné. Preto si seriózna firma dobre premyslí, kým zamestná človeka, ktorý javí známky nestability.

Preto radia: vždy si pripravte veľmi dobré vysvetlenie častých zmien a nikdy neodpovedajte vyhýbavo. Naopak – snažte sa vždy presvedčiť, že vaše fluktuantstvo je flexibilitou a že firma bude profitovať z vašej výkonnosti a bohatých skúseností. (gal)

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 750
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 429
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 438
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 784
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 772
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 508
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 489
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu