BRATISLAVA. Kaufland v Čechách rozbieha projekty menších predajní. Majú mať polovičnú rozlohu ako súčasné obchody firmy. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes. Na Slovensku Kaufland o rovnakom kroku nezvažuje. Menšie predajne stavia u nás zatiaľ iba Tesco. Ahold, vlastník Hypernovy, prevádzkuje len tri supermarkety Albert. Zdržanlivá je aj Penta, ktorá kúpila poľskú sieť Žabka.
Diskonty sa rozšíria
Nové predajne v Česku by mali mať rozlohu od dvetisíc štvorcových metrov. Kaufland túto informáciu nepotvrdil, iba povedal, že si overuje niektoré lokality.
Vedenie slovenského Kauflandu o budovaní menších obchodov zatiaľ neuvažuje. Priemerná rozloha ich obchodných domov na Slovensku je tritisíc štvorcových metrov. Len na takejto ploche dokáže firma naplniť svoju filozofiu predaja. „Akékoľvek kompromosy v predajnej ploche by viedli ku kompromisom v šírke sortimentu,“ povedal hovorca spoločnosti Kaufland na Slovensku Martin Gärtner.
Podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry na prieskum trhu Terno je len otázka času, kedy Kaufland menšie predajne u nás otvorí. „V Čechách si pravdepodobne iba túto formu predaja odskúšajú.“
Aj keď vedenie Kauflandu odmietlo potvrdiť svoju expanziu, aj na slovenskej webovej stránke hľadá lokality na rozširovanie aktivít s rovnakými podmienkami tak, ako je to aj v Čechách. Stavať sa majú v mestách od 10-tisíc obyvateľov.
Podľa Drahovského by mohli mať menšie predajne Kauflandu úspech. Rozdiel oproti diskontom Lidl či Aldi nebude ani tak v kvalite tovarov, ako v šírke sortimentu. „Vyselektujú tovary, ktoré majú úspech a ktoré vedia umiestniť aj na ploche okolo dvetisíc štvorcových metrov.“
Miesto je aj pre ďalších
Britský reťazec Tesco prevádzkuje menšie predajne s plochou tritisíc štvorcových metrov u nás už dva roky. Stavia ich v mestách s 20-tisícmi obyvateľmi. Keďže sa osvedčili, začalo Tesco s obchodmi s rozlohou tisíc metrov. Podľa hovorkyne spoločnosti Oľgy Hrnčiarovej v nich predávajú predovšetkým čerstvé potraviny. Ponúkajú v nich približne tritisíc druhov tovarov.
O vstupe na Slovensko neuvažuje ani investičná skupina Penta, ktorá vlani kúpila poľský maloobchod Žabka. „V súčasnosti je pre nás aktuálna expanzia Žabky v Čechách. Prvé obchody by mali byť otvorené na jar, približne v apríli tohto roku,“ povedal hovorca Penty Martin Danko. Podľa neho bude expanzia na Slovensko závisieť od jej úspešného usadenia sa v Čechách.
Žabka má vyplniť medzeru medzi veľkými hypermarketmi a malými obchodmi. Podľa Drahovského je to trh, ktorý je už dosť silný. „Bude to však viesť k zvyšovaniu konkurencie a tým k zvyšovaniu kvality a počtu poskytovaných služieb.“
Ďalší priestor pre menšie predajne sú podľa Drahovského tie obchody, ktoré nezvládli silnú konkurenciu. Ide najmä o predajne, ktoré boli v minulosti sprivatizované a skrachovali. Tu je podľa neho priestor aj na vstup ďalšieho maloobchodného reťazca.