Google varuje pred Microsoftom

Ak Microsoft kúpi Yahoo! za 45 miliárd dolárov, pôjde ­o druhý najväčší obchod internetových firiem.

BRATISLAVA. Najväčší vyhľadávač Google odsúdil zámer softvérového gigantu Microsoft kúpiť jeho konkurenta Yahoo! Viceprezident spoločnosti Google David Drummond hovorí o obave, že táto fúzia by mohla neférovo obmedziť voľný prístup zákazníkov k e-mailu, službám okamžitých správ a ostatným on-line službám.

„Microsoft sa často snažil založiť monopol na patenty. Tieto praktiky by sa potom mohli preniesť aj do sveta internetu,“ hovorí Drummond. Podobný názor často deklaruje aj Európska komisia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obavy sú založené na tom, že Yahoo! patrí medzi silných hráčov na trhu vyhľadávačov a Microsoft má dominantné postavenie na trhu s operačnými systémami pre počítače. Zapracovanie niektorých on-line služieb Yahoo! do operačného systému Windows by mohlo ohroziť v súčasnosti neotrasiteľné postavenie Google.

SkryťVypnúť reklamu

Len zhruba dvaja z desiatich používateľov internetu vyhľadávajú informácie cez iný vyhľadávač ako Google.

Microsoft získa nové služby

Jedným z miest, kde by sa to mohlo prejaviť, je internetový prehliadač Internet Explorer. V súčasnosti je totiž v prehliadači zabudovaný vyhľadávač od Microsoftu Live Search, no ten nemá také dobré meno, ako Google či Yahoo! V konkurenčnom prehliadači Firefox je štandardne nastavený vyhľadávač Google.

Spoločnosť Mozilla, ktorá vyvíja Firefox, nie je vlastnícky prepojená na spoločnosť Google, no Google platí Mozille za umiestnenie vyhľadávacieho okna.

Konkurenti Live Search ponúkajú zároveň aj ďalšie služby, ako napríklad vyhľadávanie v obrázkoch, spravodajstvo, finančný servis či kontextovú reklamu.

SkryťVypnúť reklamu

Google ponúka bezplatne napríklad aj on-line kancelársky balík, ktorý konkuruje platenému balíku od Microsoftu, či internetové albumy Picassa. Na druhej strane, Live Search a Goog­le sú lokalizované aj na menšie trhy, ako napríklad slovenský.

Pre používateľov to znamená, že vyhľadávač je v slovenčine a jeho funkcie sú ľahšie ovládateľné širšej mase zákazníkov.

Druhý najväčší obchod

Zámer Microsoftu kúpiť Yahoo! zapadá aj do dlhodobej stratégie spoločnosti zväčšovať svoj podiel na internetovom reklamnom trhu. Jedným z najdôležitejších krokov Microsoftu v tomto smere bola vlaňajšia kúpa spoločnosti aQuantive za 6 miliárd dolárov. Zatiaľ ide o druhú najväčšiu akvizíciu internetového biznisu. Kúpa Yahoo! by bola ešte tento predaj predbehla.

SkryťVypnúť reklamu

Google nechce, aby Microsoft kúpil Yahoo!, pretože aktivity Microsoftu v oblasti internetovej reklamy môžu ohroziť jeho dominantné postavenie.

Toto postavenie si vybudoval svojimi službami AdWords a AdSense a ďalej si ho upevňuje niekoľkomiliardovými kúpami. Napríklad vlani kúpil firmu DoubleClick, ktorá umiestňuje reklamu na internetových stránkach, a rok predtým reklamný priestor na stránkach MySpace a videoslužbu YouTube.

Prednedávnom začal Google pokusne vkladať reklamu vo videí na YouTube.

Nájdi vládu

Porovnávať kvalitu vyhľadávania služieb od Google, Yahoo! či Microsoftu možno len podľa ohlasu ich služieb u návštevníkov alebo jednoducho vlastnou skúsenosťou.

Tá môže ukázať, že ak by Microsoft pôsobil len na Slovensku, možno by až taký záujem o Yahoo! nemal.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad: Kto by chcel na Yahoo! nájsť informácie o slovenskej vláde, nedostal by sa k nim ľahko. Po zadaní spojenia „slovenská vláda“ sa síce dozvieme, že sa o slovenskej vláde písalo na rôznych spravodajských interneto­vých stránkach, no odkaz na jej oficiálne stránky nenájde používateľ na prvých desia­tich stranách výsledkov. Oproti tomu na vyhľadáva­čoch Live Search od Microsoftu a Google bol odkaz na oficiálne stránky vlády hneď prvý a aj niekoľko nasledujúcich odkazov smeruje na stránky vlády.

(ik)

Najväčšie akvizície.com éry

1. TimeWarner kúpil AOL za 156 miliárd dolárov

2. Microsoft ponúkol za Yahoo! 45 miliárd dolárov

3. Microsoft kúpil aQuantive za 6 miliárd dolárov

4. eBay kúpil Skype za 4,1 miliardy dolárov

SkryťVypnúť reklamu

5. Google kúpil DoubleClick za 3,1 miliardy dolárov

6. Google kúpil YouTube za 1,65 miliardy dolárov

7. Google odkúpil reklamný priestor na MySpace za 0,9 miliardy dolárov

Zdroj: El País

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Autor: Ivan Kahanec Peter Filin

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 402
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 009
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 352
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 086
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 662
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 633
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 629
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu