Pondelok, 1. marec, 2021 | Meniny má AlbínKrížovkyKrížovky
ROZHODNUTIE KOŠICKÉHO MAGISTRÁTU O RIEŠENÍ DOPRAVY JE KONEČNÉ

Autá presunú pod Aupark

Navrhovaný variant dopravy na Námestí osloboditeľov v Košiciach ponechá MHD na povrchu. V zálohe je aj druhý variant.

Uzavretím parkoviska prišlo mesto o 1 200 parkovacích miest.Uzavretím parkoviska prišlo mesto o 1 200 parkovacích miest. (Zdroj: ZIONMAG.ORG)

KOŠICE. Multifunkčné obchod­no­-spoločenské centrum Aupark na Námestí osloboditeľov v Ko­šiciach, ktorého začiatok výstavby dva roky brzdilo riešenie dopravy, dokončia najneskôr v roku 2011. Hlavná dopravná tepna v jeho bezprostrednej blízkosti by podľa odborníkov mala viesť pod zemou. Mimoúrovňové riešenie dopravy bude stáť podľa predpokladov 650 miliónov korún. Je to o 350 miliónov viac ako povrchový variant.

Spoločnosť HB Reavis Group chce začať výstavbu na jeseň tohoto roku. Architektonické stvárnenie centra pripravuje prestížny britský ateliér Benoy.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť prvoradá

„Prioritu má bezpečnosť chodcov. Navyše výstavbou pod­­zemného dopravného koridoru sa pešia zóna rozšíri a námestie zatraktívni. Zároveň sa vytvoria predpoklady na ďalšie koncepčné riešenie dopravy,“ vysvetlil konečné rozhodnutie mesta hlavný architekt Martin Drahovský.

Navrhovaný variant ponecháva mestskú hromadnú dopravu na povrchu. Podľa Drahovského takéto riešenie je bežné v centrách európskych metropol: „Parametre mestskej hromadnej dopravy sú v porovnaní s automobilovou odlišné. Základným kritériom je dostupnosť pre chodcov a imobilných.“

Priestor pred Auparkom by sa mal rozšíriť aj o miesta, na ktorých stoja pamätníky padlých sovietskych vojakov a neznámeho vojaka. Uvažovalo sa o ich premiestnení na verejný cintorín, ruská ambasáda ale nesúhlasí. „Preferujeme ich umiestnenie na námestí, ale v inej lokalite,“ povedal Drahovský. Mesto chce ešte tohto roku vypísať medzinárodnú architektonickú súťaž na riešenie celého pietneho priestoru.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú peniaze

Developerská spoločnosť HB Reavis Group, ktorá je vlastníkom pozemkov, má podľa zmluvy s mestom prispieť na riešenie dopravy sumou 100 miliónov korún.

„Rešpektujeme rozhodnutie mesta,” povedala zástupkyňa developera Želmíra Rácova. Zároveň ale upozorňuje, že financovanie technicky náročného dopravného riešenia je na samospráve. Zvýšené náklady by mali pochádzať z mestských a z externých zdrojov.

Alternatíva existuje

Mesto podľa hovorkyne magistrátu Jany Geročovej v spolupráci s útvarom hlavného architekta i s HB Reavis Group pripravujú aj náhradné riešenie. Alternatíva počíta so zachovaním dopravy na úrovni chodcov, obsahuje však také technické riešenia, ktoré umožnia výstavbu mimoúrovňovej komunikácie v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Nastupujú archeológovia

Výstavba Auparku obmedzí aj dopravu v jednom z najfrekventovanejších dopravných uzlov mesta, v určitom štádiu bude nutné námestie úplne uzavrieť. Od minulého týždňa platí na Námestí osloboditeľov zákaz parkovania, mesto tým prišlo o viac ako tisíc parkovacích miest. Námestie budú do jesene skúmať archeológovia.

Podľa hlavného architekta Martina Drahovského špeciálna komisia pripravuje návrhy na riešenie parkovania i organizáciu dopravy. „Komisia hľadá aj možnosti parkovania v širšom centre a pripravuje projekty na výstavbu parkovacích domov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  5. Štúdium, ktoré sadne
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  8. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  9. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  2. 26 years of providing you with essential information
  3. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  4. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  5. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  6. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  7. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  9. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  10. Dáma s pávím pierkom
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 142
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 791
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 786
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 10 051
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 349
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 379
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 043
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 579
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 753
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 348
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Igor Matovič (vľavo), infektológ Pavol Jarčuška a minister zdravotníctva Marek Krajčí na košickom letisku po privezení prvej várky ruskej vakcíny Sputnik V.

Cena, ktorú si Kremeľ vypýtal, je omnoho vyššia, ako sa dnes Matovičovi môže zdať.

4 h
Do Košíc dnes lietadlo priviezlo prvú várku ruskej vakcíny Sputnik V.

Mimoriadne Dobré ráno k vakcíne Sputnik V na Slovensku.

2 h
Predseda Výboru NR SR pre európske záležitosti Tomáš Valášek (Za ľudí).

Už dlhšie má problém s tým, ako vláda bojuje s pandémiou.

4 h