il, prestali vyrábať. Musel som podpísať novú zmluvu na dva roky. Postupoval Orange správne?
V Orange Slovensko som kúpil v akcii telefón na paušálny program. Zmluvu som podpisoval na dva roky. Asi po roku sa telefón pokazil. Po viacerých reklamáciách uznali, že je neopraviteľný, po mojom výbere mi dali nový. Bol to iný typ, taký, aký sa mi pokazil, prestali vyrábať. Musel som podpísať novú zmluvu na dva roky. Postupoval Orange správne?
Michal S.
Mobilný operátor postupoval v súlade s reklamačným poriadkom a všeobecne záväznými právnymi predpismi pri vybavovaní reklamácie zodpovednosti za poruchy týkajúce sa mobilného telefónu, ktorý ste u neho kúpili v akcii s paušálnym programom na základe zmluvy o pripojení s viazanosťou na dva roky.
Pri výskyte opakovaných porúch postupoval v súlade s reklamačným poriadkom a súvisiacimi predpismi, pokúsil sa ich odstrániť. Keďže sa vyskytli aj po opakovanej oprave, mali ste nárok na výmenu telefónu, ale iba rovnakej značky a typu, aký ste si kúpili, alebo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí.
Keď vám operátor nemohol poskytnúť taký telefón, aký ste mali predtým, mal vás upozorniť, že máte nárok na odstúpenie od zmluvy, pretože iná značka a typ mobilného telefónu sa k pôvodnej zmluve o pripojení neposkytuje. Nie je možné ponechať si pôvodný paušálny program poskytnutý na základe zmluvy o pripojení a nový telefón inej značky a typu. Takýto postup vyplýva zo záväzných zmlúv a dokumentov operátora, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Podľa podmienok poskytovania verejných elektronických komunikačných služieb prostredníctvom verejnej telefónnej siete mobilného operátora, môže zákazník služby využívať, len ak má mobilný telefón, ktorý podporuje využívanie služieb požadovaných účastníkom. Na druhej strane má právo na výmenu rovnakej značky a typu. Ak sa nevyrába, má právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. O možnostiach vás mal informovať operátor. Nikto vás nemôže prinútiť podpísať novú zmluvu o pripojení spolu s kúpou nového telefónu. Všetky údaje musia byť uvedené v dokumentoch, ktoré ste dostali pri kúpe telefónu.
Máte možnosť obrátiť sa na orgán dozoru a kontroly, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, alebo riešiť situáciu v občianskom súdnom konaní. Barbora Behýlová, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST