Miesto, kde sú filmy ešte umením

V sobotu večer sa skončil Medzinárodný filmový festival v Rotterdame. Namiesto hviezd a celebrít stále ponúka objavovanie nových mien.

Pre víťazné snímky je v Rotterdame suma 15 tisíc eur. Tento rok si ich odnáša aj film Wonderful Town.Pre víťazné snímky je v Rotterdame suma 15 tisíc eur. Tento rok si ich odnáša aj film Wonderful Town. (Zdroj: FILMFESTIVALROTTERDAM.COM)

Zrejme slovenskému čitateľovi veľa neprezradí, ak povieme názvy víťazných filmov festivalu v Rotterdame: Wonderful Town (Nádherné mesto), Flower in the Pocket (Kvet vo vrecku), Go with Peace Jamil (Choď v mieri Jamil). Ale veľa prezradí, ak povieme, že prvé dva z nich pochádzajú z Ázie. Rotterdamský festival, kto­rého 37. ročník sa skončil cez víkend, totiž Áziu miluje.

Osobitosť Rotterdamu

Medzinárodný filmový festival Rotterdam patrí k najväčším filmovým udalostiam roka. Celá tá európska „tour de film“ sa začína v januári v Rotterdame, pokračuje v berlínskom multiplexe, kde návštevníkov víta postavička medveďa, neskôr všetci zapózujú na červenom koberci v Cannes, v lete sa pošpacírujú po rozprávkových Karlových Varoch a v septembri si môžu vymýšľať príbehy, kto ktorú hviezdu stretol pri plavbe gondolou v Benátkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý má však svoje špecifiká. To rotterdamské je, že slovo „star“ sa tu príliš neprežúva, ale veľa sa hovorí o nových režisérskych objavoch, o netradičných formách filmového zobrazenia, o experimentoch. Práve preto mal divák tento rok možnosť porozprávať sa po filme Muž z Londýna s jeho maďarským režisérom, kritikmi a teoretikmi oslavovaným Bélom Tarrom. To isté platí aj pre taiwanských režisérov Hou Hsiao-hsiena a Tsai Ming-Lianga, či pre ruskú režisérku Svetlanu Proskurinu, vďaka ktorej prišiel do Rotterdamu aj mae­stro Alexander Sokurov.

Boj o peniaze

O Rotterdame hovoria všetci tvorcovia s nostalgiou a výhrad­ne v superlatívoch: „Na tomto festivale som vyrástol,“ vyznal sa publiku v piatok Béla Tarr. „Som šokovaný, že hoci toto je už štvrté premietanie Muža z Londýna, opäť je plná sála,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto mená spája okrem Rotterdamu aj čosi znepokojujúce. Na festivale majú nadšené publikum, no nie je vtipné počúvať príbehy o tom, ako každý z nich bojuje o peniaze na svoje filmy. Lebo to, že v Rotterdame ich kritici a teoretici nosia na rukách, ešte neznamená, že by ich filmy dokázali zabezpečiť naplnenie pokladní v kinách.

Napríklad Béla Tarr chodil rok a pol každý druhý týždeň do Paríža vyjednávať s prezidentom francúzskej banky. Iróniou osudu je, že peniaze potreboval práve na Muža z Londýna, ktorý zobrazuje silu peňazí a to, ako dokážu zničiť život ľudí, ktorí o tučných kufríkov napchatých bankovkami ani nesnívajú.

Slovenské takmer ticho

Zo Slovenska sa tento rok na festivale neobjavil žiadny titul. Pritom práve na režijné debuty, čo platí pre štyri slovenské hrané filmy z vlaňajška, Rotterdam stavia. Rovnako ako na novú malajsko-taiwanskú vlnu.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte viac však zamrzí, keď si slovenský návštevník festivalu uvedomí, aká oklieštená (zo známych príčin) je slovenská distribúcia. Napríklad v takom Holandsku pôjde do distribúcie v kinách vyše tridsať z cca 300 festivalových titulov. A je jasné, že viac než o kasové trháky ide o snímky, ktoré kladú zásadné otázky a používajú pritom nádherný filmový jazyk. Napríklad také Stellet licht od Mexičana Carlosa Reygadasa, či The Mour­ning Forest od Japonca Kawase Naomiho.

Najviac však šokuje, že zatiaľ sa neplánuje v našich kinách uviesť inde také divácky úspešné tituly. Napríklad Juno, rozkošne sarkastickú americkú komédiu nominovanú na Oscara o tínedžerke, ktorá má svojský nápad, čo s nečakaným tehotenstvom alebo prostoduchú komédiu „nekorunovaného kráľa pop kultúry“ Wesa Andersona The Darjeeling Limited o tom, ako sa traja bratia vydajú po Indii hľadať matku a osvietenie.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavu hore, okolo tridsať filmov z rotterdamskej festivalovej ponuky sme už mohli vidieť na festivale v Bratislave a ďalšie sa snáď objavia u nás na Artfilme či na Cinematiku. Aspoň tieto festivaly tu mali svojich zástupcov.

Slovenský film sa tento rok v Rotterdame neobjavil, v našich kinách nie sú ani úspešné snímky zo zahraničia.

Autor: Rotterdam

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu