Prečo zrazu Európska komisia znížila evidované rozšírenie mobilov na Slovensku zo 110 na 102 percent?
„Zjednodušene, zmena metodiky je v tom, že medzi aktívnych klientov sa počítajú len tí, ktorí urobili za posledné tri mesiace aspoň jednu operáciu. Teda napríklad poslali SMS správu alebo uskutočnili hovor. Doteraz boli aktívni tí, ktorí tak spravili za posledných 12 mesiacov. Hodnotiť rozšírenie mobilov u nás z európskeho hľadiska zatiaľ nemôžem, keďže z únie ešte neprišli aktuálne čísla podľa novej metodiky pre všetky krajiny.“
Myslíte si, že je priestor pre ďalšieho operátora?
„Telekomunikačný úrad nie je ten, kto by mal hodnotiť potenciál trhu. Na to sú tu telekomunikačné firmy, ktoré si to zvážia a prípadne vstúpia na trh. V súčasnosti sú voľné frekvencie v pásme 870 MHz a pripravujeme výberové konanie na ne. Predpokladáme záujem etablovaných hráčov a aj subjektov, ktoré doposiaľ na trhu aktívne neboli.“
Môžete bližšie konkretizovať spoločnosť, ktorá sa o tieto frekvencie zaujímala?
„Je to investičná skupina, ktorá pôsobí na telekomunikačnom trhu napríklad v Česku.“ (pozn. red.- Na českom trhu pôsobí investičná skupina Penta, ktorá však záujem o frekvencie na Slovensku zatiaľ vyvrátila.)
Kedy bude tender vyhlásený?
„Predpokladám, že to stihneme v marci alebo apríli.“
Medzi mobilnými operátormi sa už vyše roka rokuje a hovorí o prenositeľnosti čísel. Automatizovaný prenos stále nefunguje, no operátori prenesú klientovi číslo manuálne. Čo sa udialo, že pristúpili na administratívne náročnejší manuálny prenos?
„Na stretnutí s generálnymi riaditeľmi všetkých hráčov sme sa dohodli na tom, že začiatkom decembra spustia operátori aspoň manuálny prenos medzi Orangeom a T-Mobilom na jednej strane a O2 na strane druhej. Som rád, že tento termín operátori splnili.“
Ako hodnotíte počet prenesených čísel a fakt, že operátori túto službu nepropagujú?
„Doteraz bolo v porovnaní so zahraničím prenesených málo telefónnych čísel. Očakávam však, že keď bude automatický prenos čísel fungovať aj v smere k tretiemu operátorovi, počet prenesených čísel výrazne vzrastie. Tretí operátor zrejme zahrnie túto službu aj do svojich marketingových kampaní. Pred príchodom tretieho hráča na trh operátori zrejme nevideli veľký prínos v tom, že by túto službu propagovali. Prijali to skôr ako povinnosť, ktorá im vyplýva zo zákona, než ako možnosť získať zákazníka konkurencie.“
Telekomunikačný úrad robil v poslednom období aj prieskum, ako funguje prenášanie čísel v praxi. Aké sú výsledky?
„V rámci kontroly sme sa zamerali na celý proces prenositeľnosti. Zistili sme, že je pre zákazníka administratívne zbytočne náročný, čo ho môže odrádzať od využívania takejto služby. Okrem toho systém trpí viacerými 'detskými'' chorobami. Nedá sa však povedať, že by operátori vedome porušovali zákon alebo opatrenie úradu. Ďalším nedostatkom je, že chýbajú informácie o tejto službe v predajniach operátorov. Chceme skrátiť aj niektoré termíny, keďže celkovo trvá prenos čísla príliš dlho.“
Európska komisia kritizuje mobilných operátorov v Európe, že účtujú roamingové hovory po minútach, a nie po sekundách. Vraj tým predražujú hovory o 20 percent. Dotýka sa táto kritika aj slovenských operátorov?
„Európska komisia úradu zatiaľ neposlala žiadosť, aby sme situáciu u nás preverili. Nemáme ani oficiálne výsledky šetrenia. Ak to nebola mediálna bublina, tak očakávam list od komisie. Tento problém je však širší, lebo je mnoho krajín, kde nie je sekundová tarifikácia ani pri domácich hovoroch, ako je to u nás. Treba však povedať, že aj keď operátori účtujú roamingové hovory po minútach, neporušujú tým podľa môjho názoru nariadenie komisie. V ňom sa totiž vôbec nehovorí o tom, ako sa majú hovory účtovať. Môže teda ísť aj o to, že eurokomisia chce vytvoriť všeobecný tlak na operátorov, aby ceny klesli. Názor úradu je, že klienti by mali platiť len za využitú službu, čo znamená účtovanie po sekundách. Opačný postup je vo vzťahu k zákazníkom minimálne nekorektný.“
Kompletný rozhovorKompletný rozhovor si môžete prečítať na http://mobil.sme.sk