Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Umelecké múzeá v ére šoubiznisu

Ako môžu uspieť tradičné priestory pre výtvarné umenie v ére počítačov a marketingu? Jednu možnú odpoveď ponúkajú vo Viedni.

Prežiť znamená byť často videný. Vedia to popové hviezdy, aj riaditeľka Belvederu Agnes Husslein–Arco.Prežiť znamená byť často videný. Vedia to popové hviezdy, aj riaditeľka Belvederu Agnes Husslein–Arco. (Zdroj: LENA DEINHARDSTEIND)

Zaujímajú sa dnes ľudia o vý­tvarné umenie? Najnovší príklad z Rakúska dokazuje, že áno. Dve z najmocnejších viedenských múzeí Albertina a Belvedere zvyšujú z mesiaca na mesiac počet návštevníkov a čoraz častejšie zapĺňajú strá­nky rakúskeho bulváru. Obidve múzeá totiž vedú riaditelia, ktorým blízkosť fotoaparátov a žoviálna konverzácia s novinármi nerobí problémy.

Klaus Albrecht Schröder a Agnes Husslein–Arco sú pro­totypmi suverénnych a dravých vedcov s manažérskymi schop­nosťami, ktorí v poslednom čase obsadzujú vedúce stoličky európskych múzeí a galérií. Ich PR tímy sa nevyhýbajú mediálnym stratégiám kopírujúcim šoubiznis. Informácie o účasti na plesoch, o životných partneroch, či plemenách obľúbených psov sú súčasťou ponúkaného marketingového balíka.

Skryť Vypnúť reklamu

Je jasné, že svet tmavých muzeálnych kabinetov, slúžiacich uzavretým komunitám špecialistov a znalcov, je pravdepodobne nenávratne preč.

Ešte donedávna boli viedenský Belvedere i Albertina klasickými múzeami s bohatými zbierkami európskeho umenia. Belvedere staval na zbierkach stredovekého a barokového ume­­­nia, so zbierkou diel 19. a 20. storočia. Ponúkal tak kvalitný a dokonalý prehľad o rakúskom umení od biedermeieru cez secesiu až po súčasné umenie.

Albertina, od 18. storočia nesúca meno svojho zakladateľa vojvodu Alberta von Sachsen Teschen, bola, či v už odborných kruhoch, alebo ako miesto turistickej destinácie, vyhľadávaná pre unikátne zbierky európskej kresby a grafiky. Pýši sa dielami Raphaela, Michelangela, Leonarda da Vinciho, Dürera, Rubensa či Rembrandta.

Skryť Vypnúť reklamu

Balík služieb namiesto konzervy s istotami

Keď po dlhej rekonštrukcie bola Albertina v roku 2003 opäť sprístupnená, predpokladalo sa, že neprekročí tradičné limity konzervatívnej inštitúcie. Ale jej čerstvý riaditeľ Klaus Albrecht Schröder má skúsenosť ostrieľaného praktika a krízového manažéra. Predtým pôsobil v Bank Austria Kunstforum a v Leopoldovom múzeu, odkiaľ si priniesol účelné praktiky overené týmito životaschopnými galerijnými domami.

Jeho hlavným cieľom bolo zvýšiť návštevnosť a sústrediť sa na mediálny obraz Albertiny. A to predovšetkým v očakávaní rastúcej príťažlivosti inštitúcie ako vhod­ného miesta darov a sponzorských príspevkov. Nespoľahol sa len na potenciál skrývajúci sa v tradícii múzea, ale stavil na rodinné striebro európskeho výtvarného umenia. Klasickú modernu. Istotu, ktorá nikdy nesklame návštevníka hľadajúceho svojho Moneta či Cézanna.

Skryť Vypnúť reklamu

Je overené, že typický turistický návštevník akéhokoľvek múzea baží po istotách. Zaujímajú ho síce aj miestne rozmanitosti, ale vždy ich bude vnímať len ako okraj „veľkých“ dejín umenia (teraz navyše unifikovanými čoraz farebnejšími obrázkovými encyklopédiami). A tie sú predovšetkým o umení z dielní nemeckého expre­sionizmu, francúzskeho impresionizmu a kubizmu, alebo americkej abstraktnej maľby. Schröder dal návštevníkovi to, čo mu patrí.

Do správy múzea bola ako dlhodobá výpožička zverená kvalitná zbierka Rity a Herberta Batlinerovcov, s päťsto dielami hrajúcimi v prvej lige moderného európskeho umenia. A tak súčasná Albertina môže ponúknuť „komplexný balík služieb“. Od renesančných géniov z vlastných zbierok cez klasickú modernu, až po stovku diel šestnástich umeleckých hviezd súčasného umenia uvádzanej v priestranných zrekonštruovaných priestoroch pod názvom Umenie po roku 1970.

Skryť Vypnúť reklamu

Rybník viedenského umeleckého sveta nie je však až taký veľký, ako by sa mohlo zdať. Vlani v lete za riaditeľský stôl Belvederu, múzea s podobným zbierkovým profilom, zasadla Agnes Husslein. Jej kariérne portfólio obsahuje dlhoročnú prax v aukčnom dome Sothe­by’s, riaditeľský post v európskej sekcii Guggenheimovho múzea a vedenie múzea Rupertinum v Salzburgu a hodenie rukavice smerom k Albertine bolo len otázkou času.

Umenie, sponzori a daňoví poplatníci

Riaditeľka pohybujúca sa na súčasnej umeleckej scéne, ovládajúca reč biznisu, s podobnou túžbou „byť videná a byť najlepšia“ nenechala zvedavcov dlho čakať. Už na jeseň minulého roka otvorila blockbusterovú výstavu Viedeň – Paríž. Van Gogh, Cézanne a rakúska moderna 1880 – 1960.

Tento rok pripravuje individuálne výstavy súčasných umelcov a tituly siahajúce po rodinnom striebre rakúskeho umenia. Od fantastického realizmu až po monografické výstavy Gustava Klimta a Oskara Kokoschku.

Skryť Vypnúť reklamu

A práve umenie posledného menovaného, najznámejšieho rakúskeho expresionistu spôsobilo veľký spor donedávna len salónnych rivalov. Obidve múzea vo svojich programoch totiž avizujú Kokoschkovu výstavu ako hlavný letný hit.

Je naivné si myslieť, že je to len o tom, kto lepšie postaví výstavu a kto predstaví viac vrcholných majstrových diel. Dnes sa výtvarné umenie a zvlášť to moderné stáva priznaným obchodom s vlastnými marketingovými záväzkami k sponzorom, poisťovniam, transportným firmám a v neposlednom rade aj k štátu, teda k jeho daňovým poplatníkom.

Obidvaja riaditelia si to uvedomujú. Možno aj preto sa neriadia tradičnými muzeálnymi spôsobmi a na svoj boj využívajú zvedavé mediálne prostredie. Aj keď niekedy prekračujú hranice bulváru, netreba sa zatiaľ báť.

Skryť Vypnúť reklamu

Skrátka nepríde ani návštevník, ani umelecká scéna. Ten prvý si môže vybrať a konzervatívny svet umeleckej prevádzky sa konečne otvoril realite. Ale predsa len treba byť trochu opatrný, zatiaľ sa len čaká, kam to môže dôjsť.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  2. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  3. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  4. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  5. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  6. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 400
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 256
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 917
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 771
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 598
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 245
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 245
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 017
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 739
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 405
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Policajný prezident Peter Kovařík.

Otvorenú podporu policajný šéf vo výbore nemá.


3 h
Peter Gelle.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.


Sportnet 13m