fort, ktorí nechcú na nič čakať, všetko chcú mať hneď a zaraz. Viacerí moralizátori boli zdesení. Stále dokola kládli rečnícku otázku: „Preboha, toto má byť naša budúcnosť?“.
„Ypsiloni“ na scéne
Generácia Y - tak sa nazývajú ľudia vo veku 15 – 30 rokov – dnes tvoria štvrtinu slovenskej populácie. A sú iní ako ich mladí ľudia pred pätnástimi či dvadsiatimi rokmi. Ba dokonca, dalo by sa povedať, že sú v mnohom akísi lepší. Nie, nemám na mysli šikovnosť a rýchlosť, s akou dokážu písať SMS správy, ani angličtinu, ktorú si zdokonaľujú na cestách svetom. V tom sú, samozrejme, lepší.
Dnešná generácia mladých žije vo fragmentovanom svete, v ktorom sa stierajú hranice (medzi krajinami, medzi fikciou a realitou, medzi pohlaviami, medzi ľudským a technologickým ....). Mixujú navzájom rôzne, na prvý pohľad nezlučiteľné veci, štýly a žánre. Je pre nich samozrejmé vykonávať viacero činností naraz. Spolu s materským mliekom už dýchali „online kyslík“. Sú zvyknutí komunikovať v reálnom čase, zapájajú sa do virtuálnych sociálnych sietí. Na YouTube, MySpace či Facebook vešajú svoje profily s rutinou, ako by si čistili zuby.
Pýtate sa, čo je na tom „dobré“?
Na dnešnej mladej generácii je fascinujúca jej filozofia. Každá generácia mladých chce meniť svet. No kým predošlé generácie boli konfrontované iba s výzvami na lokálnej úrovni, dnešní mladí majú vďaka internetu skúsenosti so sociálnymi a environmentálnymi záležitosťami na globálnej úrovni. Čiže ak sa predchádzajúca generácia vyznačovala filozofiou vzbury jednotlivca voči lokálnym autoritám, filozofiou tej dnešnej je spoločenská zodpovednosť a svedomie. Už dnes mnohí „ypsiloni“ kupujú iba značky, ktoré korešpondujú s ich sociálnym a ekologickým cítením.
Napriek tomu veria, že život si treba užiť. Najskôr premýšľajú o tom, kde a ako chcú žiť a až následne sa snažia vtesnať svoju kariéru do tohto kontextu a začnú si hľadať prácu. Nevidia žiadne dôvody, prečo by sa im nemalo podariť nájsť rovnováhu medzi prácou, rodinou a súkromným životom. Generácia Y je roztržitá, dynamická, multidimenzionálna. Nie je ľahké ju „uchopiť“. Snažia sa však o to všetci: ľudia z marketingu, lovci mozgov, cirkev, hackeri i politici.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants ILUSTRÁCIA – Howe and Strauss, Millennials Rising