ten účel, ktorý výrobca deklaruje. Reklamoval som ho u predajcu s tým, aby mi ho vymenil alebo vrátil peniaze. To odmietol s odôvodnením, že keď som už dal potvrdiť záručný list, tak mi ho vziať späť nemôže, aj keď je nefunkčný. Na naliehanie mi ho vzal na odborné posúdenie funkčnosti, ale podľa vyjadrenia pracovníka reklamačného oddelenia nádej na jeho výmenu nevidím. Ako mám postupovať, ak mi reklamáciu zamietnu? Môžem odstúpiť od zmluvy?Július H.
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa má spotrebiteľ právo na výrobky v dobrej kvalite, predávajúci má povinnosť predávať výrobky v bežnej kvalite. Bežnou je taká kvalita, ktorá zabezpečuje zachovanie všetkých podstatných vlastností výrobku, ktoré podmieňujú jeho používanie a spĺňajú predpokladané očakávania. Vo vašom prípade výrobok zjavne nespĺňa požiadavku bežnej kvality, keďže je nefunkčný na účel, na ktorý sa predáva.
Postupovali ste správne, keď ste uplatňovali právo zo zodpovednosti za chyby výrobku u predávajúceho. Ak vám odmietol reklamáciu z dôvodu, že máte potvrdený záručný list, je to viac než absurdné, záručný list nie je dôvodom na odmietnutie, naopak, je podmienkou na prijatie reklamácie. Navyše podľa § 508 Občianskeho zákonníka, ak sa chyba prejaví do šiestich mesiacov od prevzatia plnenia, považuje sa za chybu, ktorá bola už v deň prevzatia. Odšťavovač bol v zákonnej záručnej lehote a záručný list nebol potrebný vôbec.
Výrobok vám zobrali na odborné preskúmanie, nezabudnite si dať túto skutočnosť potvrdiť. Predávajúci je povinný vydať vám doklad o uplatnení a vybavení reklamácie. Je povinný reklamáciu vybaviť hneď, v zložitejších prípadoch do troch pracovných dní. Do lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby na náklady predávajúceho. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.
Reklamácia môže byť vybavená v závislosti od charakteru chyby tovaru. Ak ju nemožno odstrániť a bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať, spotrebiteľ má právo na výmenu veci alebo od zmluvy odstúpiť a právo na vrátenie peňazí. Je na vás, pre ktorú formu sa rozhodnete, predávajúci vás nemôže nútiť vybrať si iný tovar. Právo na výmenu veci alebo na odstúpenie od zmluvy podľa práva prislúcha spotrebiteľovi, aj ak ide síce o odstrániteľné chyby, ale spotrebiteľ nemôže pre ich opätovné vyskytnutie sa vec riadne používať, tiež v prípade, ak vybavenie reklamácie trvá dlhšie ako 30 dní. Ak pôjde o iné neodstrániteľné chyby, ktoré nebudú brániť tomu, aby sa vec mohla riadne užívať, má kupujúci právo na zľavu z ceny. Diana Gločková, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST