Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky
PORADŇA

Nárok na náhraduza objednanú službu

V lete sme boli s manželom a priateľmi v Egypte s CK Sunny Days. V rámci služieb sme si kúpili aj vízum, jedno za 990 korún. Po prílete sme sa dozvedeli, že manžel a ja víza nemáme a že si ich alebo kúpime od egyptského úradníka, alebo letíme späť. Nikto

sa o nás nestaral napriek tomu, že na letisku bola delegátka. Nepomohol ani egyptský spolupracovník, nemal informáciu o tom, že sme si víza kúpili doma, iba zoznam cestujú­cich, na ňom nebola táto informácia. Jediný doklad bol „voucher“, na ktorom každý, kto si kúpil vízum doma, mal túto informáciu zapísanú. Okrem nás.

Po návrate som v CK odovzdala reklamačný protokol spísaný delegátkou a žiadala som vrátenie peňazí za neposkytnutú službu. V zmluve majú klauzulu, že klient má právo na vrátenie peňazí v plnom rozsahu za neposkytnutú službu. Po dvoch mesiacoch mi vrátili 735 korún, čo je cena dvoch víz.

Skryť Vypnúť reklamu

Na môj podnet prešetrovala sťažnosť Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorej tvrdili, že som reklamáciu nesprávne poslala do Prahy a kým prišla im, tak dodržali zákonnú mesačnú lehotu na vybavenie reklamácie. SOI uviedli do omylu, keď tvrdili, že „túto službu ste čerpali, pretože ste sa zúčastnili zájazdu a víza pre vstup do krajiny sú povinné. CK nemôže ovplyv­niť správanie colných orgánov v krajine, a preto tieto situácie neoprávneného účtovania rieši na vlastné náklady v pros­pech klientov.“ Ako môžem postupovať?

Marta V.

Cestovné kancelárie (CK) vrátane tej, v ktorej ste si objednali komplexný balík služieb, ponúkajú aj zabezpečenie víz do krajín, ktoré majú stanovenú vízovú povinnosť.

Zo zákona každej z nich vyplýva povinnosť pred podpisom zmluvy o obstaraní zájazdu zákazníka pravdivo informovať aj o všeobec­ných údajoch týkajúcich sa pasových a vízových požiadaviek pre občanov SR, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt, ako aj o cenách a lehotách na ich vybavenie. Pokiaľ ste si v CK objednali a zaplatili službu „zabezpečenia víz“, mala by byť táto skutočnosť uvedená v zmluve o obstaraní zájazdu. V situácii, v ktorej ste sa ocitli na letisku, vám bol slovenský delegát povinný poskytnúť pomoc, pretože vystupuje ako písomne poverený zástupca CK. Ak vám nepomohol, mal túto povinnosť delegát partnerskej CK v Egypte. Slovenský delegát si mal informáciu o tom, či ste si službu objednali a zaplatili, overiť na letisku nahliadnutím do iných dokladov (napríklad do zmluvy o obstaraní zájazdu) alebo si ju telefonicky overiť v SR. Keďže k týmto krokom neprišlo, postupovali ste správne, keď ste vyplnili reklamačný protokol.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď CK vybavila reklamáciu v zákonnej lehote, bola povinná vyplatiť vám sumu, za ktorú ste si objednali a zaplatili víza podľa zmluvy o obstaraní zájazdu, v plnej výške, pretože ju k tomu zmluva zaväzuje. CK neriešila mimoriadnu situáciu neoprávneného účtovania, pre­tože ste si službu vopred zaplatili, čo vyplývalo aj zo zmluvy o obstaraní zájazdu, avšak táto služba vám nebola poskytnutá. CK pochybila aj tým, že skutočnosť, že máte zaplatené víza, neuviedla do vouchera.

V tomto prípade bude najlepšie, ak sa znova obrátite na CK a v súlade s ustanovením zmluvy o obstaraní zájazdu, ktorá vás oprávňuje na vrátenie peňazí v plnej výške v prípade neposkytnutej služby, si peniaze vyžiadate. Ak si CK nebude dobrovoľne plniť svoje povinnosti vyplývajúce jej zo zmluvy o obstaraní zájazdu, čím zároveň dochádza z jej strany k bezdôvodnému obohateniu, máte možnosť uplatniť svoje práva súdnou cestou.

Skryť Vypnúť reklamu

Je možné sa opätovne obrátiť s podnetom na orgán dozoru a kontroly nad dodržiavaním povinností ustanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa a ďalších osobitných zákonov, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia.

Barbora Behýlová, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 584
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 101
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 12 556
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 430
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 081
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 640
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 016
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 698
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 006
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu