Nárok na náhraduza objednanú službu

V lete sme boli s manželom a priateľmi v Egypte s CK Sunny Days. V rámci služieb sme si kúpili aj vízum, jedno za 990 korún. Po prílete sme sa dozvedeli, že manžel a ja víza nemáme a že si ich alebo kúpime od egyptského úradníka, alebo letíme späť. Nikto

sa o nás nestaral napriek tomu, že na letisku bola delegátka. Nepomohol ani egyptský spolupracovník, nemal informáciu o tom, že sme si víza kúpili doma, iba zoznam cestujú­cich, na ňom nebola táto informácia. Jediný doklad bol „voucher“, na ktorom každý, kto si kúpil vízum doma, mal túto informáciu zapísanú. Okrem nás.

Po návrate som v CK odovzdala reklamačný protokol spísaný delegátkou a žiadala som vrátenie peňazí za neposkytnutú službu. V zmluve majú klauzulu, že klient má právo na vrátenie peňazí v plnom rozsahu za neposkytnutú službu. Po dvoch mesiacoch mi vrátili 735 korún, čo je cena dvoch víz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na môj podnet prešetrovala sťažnosť Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorej tvrdili, že som reklamáciu nesprávne poslala do Prahy a kým prišla im, tak dodržali zákonnú mesačnú lehotu na vybavenie reklamácie. SOI uviedli do omylu, keď tvrdili, že „túto službu ste čerpali, pretože ste sa zúčastnili zájazdu a víza pre vstup do krajiny sú povinné. CK nemôže ovplyv­niť správanie colných orgánov v krajine, a preto tieto situácie neoprávneného účtovania rieši na vlastné náklady v pros­pech klientov.“ Ako môžem postupovať?

Marta V.

Cestovné kancelárie (CK) vrátane tej, v ktorej ste si objednali komplexný balík služieb, ponúkajú aj zabezpečenie víz do krajín, ktoré majú stanovenú vízovú povinnosť.

Zo zákona každej z nich vyplýva povinnosť pred podpisom zmluvy o obstaraní zájazdu zákazníka pravdivo informovať aj o všeobec­ných údajoch týkajúcich sa pasových a vízových požiadaviek pre občanov SR, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt, ako aj o cenách a lehotách na ich vybavenie. Pokiaľ ste si v CK objednali a zaplatili službu „zabezpečenia víz“, mala by byť táto skutočnosť uvedená v zmluve o obstaraní zájazdu. V situácii, v ktorej ste sa ocitli na letisku, vám bol slovenský delegát povinný poskytnúť pomoc, pretože vystupuje ako písomne poverený zástupca CK. Ak vám nepomohol, mal túto povinnosť delegát partnerskej CK v Egypte. Slovenský delegát si mal informáciu o tom, či ste si službu objednali a zaplatili, overiť na letisku nahliadnutím do iných dokladov (napríklad do zmluvy o obstaraní zájazdu) alebo si ju telefonicky overiť v SR. Keďže k týmto krokom neprišlo, postupovali ste správne, keď ste vyplnili reklamačný protokol.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď CK vybavila reklamáciu v zákonnej lehote, bola povinná vyplatiť vám sumu, za ktorú ste si objednali a zaplatili víza podľa zmluvy o obstaraní zájazdu, v plnej výške, pretože ju k tomu zmluva zaväzuje. CK neriešila mimoriadnu situáciu neoprávneného účtovania, pre­tože ste si službu vopred zaplatili, čo vyplývalo aj zo zmluvy o obstaraní zájazdu, avšak táto služba vám nebola poskytnutá. CK pochybila aj tým, že skutočnosť, že máte zaplatené víza, neuviedla do vouchera.

V tomto prípade bude najlepšie, ak sa znova obrátite na CK a v súlade s ustanovením zmluvy o obstaraní zájazdu, ktorá vás oprávňuje na vrátenie peňazí v plnej výške v prípade neposkytnutej služby, si peniaze vyžiadate. Ak si CK nebude dobrovoľne plniť svoje povinnosti vyplývajúce jej zo zmluvy o obstaraní zájazdu, čím zároveň dochádza z jej strany k bezdôvodnému obohateniu, máte možnosť uplatniť svoje práva súdnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné sa opätovne obrátiť s podnetom na orgán dozoru a kontroly nad dodržiavaním povinností ustanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa a ďalších osobitných zákonov, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia.

Barbora Behýlová, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 568
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 285
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 076
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 273
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 919
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 850
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu