Spotrebiteľ je len pešiak v konkurenčnom boji

V prípade UPC sa hnev obrátil proti firme. Ceny za poskytovanie služieb káblovej televízie poskytli dosť dôvodov na rozčuľovanie, o dosť menej provokujú myslenie. Spoločnosť, ktorá službu poskytuje, možno naozaj použila metódu drogových dílerov a zneužila

závislosť klientov. A možno je všetko úplne inak.

Firmy majú tendenciu robiť veci racionálne. K tomu patrí aj využívanie príležitostí. Predávať výrobok alebo službu pod cenu nie je rozumné a výsledkom môže byť len krach. Razantné zvýšenie poplatku za káblovú televíziu vzbudzuje podozrenie, že doteraz UPC dotovalo slovenských divákov a platilo im blikotajúcu rozkoš zo svojho. Príliš jednoduché je vysvetlenie, že spoločnosť to robila preto, aby získala dominanciu na trhu, a potom udrela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dominantné postavenie na trhu získala spoločnosť aj vďaka nekompetentnosti Protimonopolného úradu SR, čo však vôbec nemusí byť dôvod na zvyšovanie cien, pravda, rovnaký účinok to má aj na ich udržiavanie. Panický strach z monopolov je iba vyjadrením praktickej neschopnosti ustrážiť ich správanie. Regulácia potrebuje pravidlá, ktoré poznajú obe strany. Protimonopolný úrad sa nerozhodnutím vzdal možnosti ovplyvniť štruktúru trhu a práve preto, že nerozhodol, sa teraz môže tváriť, že má iné starosti. Pre občana je to návod, ako počúvať vyhlásenia predstaviteľov protimonopolnej autority o ochrane záujmov občana a spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku pôsobí niekoľko monopolov a najmä štátne to robia celkom pohodlne. Problém sa objaví hlavne vtedy, ak sa záujmy ovládateľov trhu skrížia. Poskytovateľ služieb káblovej televízie sa chystal do kábla pustiť aj internet. Stratili by tým najmä telekomunikácie, lebo drahšie ako internetové sú súvisiace telekomunikačné služby.

Silné je podozrenie, že dve monopolne alebo takmer monopolne pôsobiace firmy si za pešiakov v konkurenčnom boji vybrali spotrebiteľov a bez hanby ich používajú. Hanba chýba aj klientom, lebo sa dajú. Keby sa vzopreli a odmietli aspoň dočasne ich služby, bolo by to celé o inom.

Zo všetkého najsmutnejšie je poznanie, že televízia sa stala životnou potrebou s charakteristikou základná. Z hystérie, ktorá prepukla po oznámení nových cien, možno dedukovať, že hrozí stav núdze „elektronického“ chleba. Úrady začali konať v prospech občana. Len či naozaj?!

SkryťVypnúť reklamu

EDUARD ŽITŇANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 904
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu