Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
MÉDIA A MARKETING

Sto miliárd dolárov na reklamu

Reklama je tam, kde vysielajú televízne stanice a vychádzajú noviny, je na bilbordoch, v rádiách, na internete, v poštových schránkach, na električkách i vo vlakoch. Je skrátka všade. Aj geograficky. Iba máloktorý fenomén je taký globálny, ako reklama. Vý

robok musí byť propagovaný rovnako bez ohľadu na to, či jeho reklamu vidíte na letisku v Londýne, na záberoch z Veľkej ceny Turecka, či v týždenníku na Slovensku. A to aj niečo stojí.

Časopis Advertising Age publikuje každoročne monitoring výdajov za reklamu v médiách. Prostredníctvom prieskumných a mediálnych agentúr zbiera údaje z 90 krajín sveta a následne ich vyhodnocuje.

Nie mobily, ale autá

Nie je nad to, pozrieť sa na ktorýkoľvek reklamný trh v kontexte iných krajín. Ak má človek chuť hrabať sa v tabuľkách, môže si urobiť lepší prehľad hoci aj o tom našom, slovenskom. V tunajších reklamách mesiac čo mesiac dominujú najmä mobilní operátori a finančné služby. Z globálneho pohľadu sa tieto dve produktové kategórie nachádzajú na konci rebríčka, každá s približne 2,5% podielom na výdavkoch na reklamu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vynára sa tak otázka: Ak nie mobilný operátor, ani banka, ktoré výrobky či služby by mohli byť propagované viac? Nebudem napínať: najviac do reklamy investujú automobilky (23 percent všetkých výdavkov na reklamu) a výrobcovia prípravkov určených na starostlivosť o telo (20 percent). S odstupom nasledujú produktové skupiny ako zábava a médiá, potraviny, lieky, elektronika, nealko, obchodné siete či čistiace prípravky.

Dvaja najväčší „neznámi“

Na Slovensku sú najväčšími zadávateľmi telekomunikační operátori. Podľa Advertising Age za rok 2006 na reklamu minuli spolu takmer 210 mil. USD, v prepočte približne 4,8 miliardy Sk. V tomto roku, keďže na trh vstúpil nový mobilný operátor, to bude ešte určite viac. Je to, samozrejme, ich vec.

Skryť Vypnúť reklamu

Ale verili by ste, že Deutsche Telekom (T Mobile a T Com) i France Telecom (Orange) investujú do reklamy na Slovensku viac, než napríklad v Poľsku, ktoré má takmer 40 miliónov obyvateľov? Alebo že Deutsche Telekom vrazí do reklamy na Slovensku 2,5–krát viac, než v Rakúsku?

Dlhujem ešte odpoveď na otázku, kto sú najväčší zadávatelia reklamy na svete: Procter&Gamble a Unilever, pre bežného spotrebiteľa dve celkom neznáme firmy. Ich značky však hovoria za všetko (v abecednom poradí): Ariel, Braun, Cif, Domestos, Escada, Flora, Gilette, Head&Shoulders, Knorr, Lipton, Max Factor, Old Spice, Pantenne, Rama, Signal ... a tak ďalej. Už ich poznávate?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 354
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 16 222
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 168
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 606
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 883
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 905
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 697
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 525
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 448
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 235
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.