Sto miliárd dolárov na reklamu

Reklama je tam, kde vysielajú televízne stanice a vychádzajú noviny, je na bilbordoch, v rádiách, na internete, v poštových schránkach, na električkách i vo vlakoch. Je skrátka všade. Aj geograficky. Iba máloktorý fenomén je taký globálny, ako reklama. Vý

robok musí byť propagovaný rovnako bez ohľadu na to, či jeho reklamu vidíte na letisku v Londýne, na záberoch z Veľkej ceny Turecka, či v týždenníku na Slovensku. A to aj niečo stojí.

Časopis Advertising Age publikuje každoročne monitoring výdajov za reklamu v médiách. Prostredníctvom prieskumných a mediálnych agentúr zbiera údaje z 90 krajín sveta a následne ich vyhodnocuje.

Nie mobily, ale autá

Nie je nad to, pozrieť sa na ktorýkoľvek reklamný trh v kontexte iných krajín. Ak má človek chuť hrabať sa v tabuľkách, môže si urobiť lepší prehľad hoci aj o tom našom, slovenskom. V tunajších reklamách mesiac čo mesiac dominujú najmä mobilní operátori a finančné služby. Z globálneho pohľadu sa tieto dve produktové kategórie nachádzajú na konci rebríčka, každá s približne 2,5% podielom na výdavkoch na reklamu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vynára sa tak otázka: Ak nie mobilný operátor, ani banka, ktoré výrobky či služby by mohli byť propagované viac? Nebudem napínať: najviac do reklamy investujú automobilky (23 percent všetkých výdavkov na reklamu) a výrobcovia prípravkov určených na starostlivosť o telo (20 percent). S odstupom nasledujú produktové skupiny ako zábava a médiá, potraviny, lieky, elektronika, nealko, obchodné siete či čistiace prípravky.

Dvaja najväčší „neznámi“

Na Slovensku sú najväčšími zadávateľmi telekomunikační operátori. Podľa Advertising Age za rok 2006 na reklamu minuli spolu takmer 210 mil. USD, v prepočte približne 4,8 miliardy Sk. V tomto roku, keďže na trh vstúpil nový mobilný operátor, to bude ešte určite viac. Je to, samozrejme, ich vec.

SkryťVypnúť reklamu

Ale verili by ste, že Deutsche Telekom (T Mobile a T Com) i France Telecom (Orange) investujú do reklamy na Slovensku viac, než napríklad v Poľsku, ktoré má takmer 40 miliónov obyvateľov? Alebo že Deutsche Telekom vrazí do reklamy na Slovensku 2,5–krát viac, než v Rakúsku?

Dlhujem ešte odpoveď na otázku, kto sú najväčší zadávatelia reklamy na svete: Procter&Gamble a Unilever, pre bežného spotrebiteľa dve celkom neznáme firmy. Ich značky však hovoria za všetko (v abecednom poradí): Ariel, Braun, Cif, Domestos, Escada, Flora, Gilette, Head&Shoulders, Knorr, Lipton, Max Factor, Old Spice, Pantenne, Rama, Signal ... a tak ďalej. Už ich poznávate?

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu