robok musí byť propagovaný rovnako bez ohľadu na to, či jeho reklamu vidíte na letisku v Londýne, na záberoch z Veľkej ceny Turecka, či v týždenníku na Slovensku. A to aj niečo stojí.
Časopis Advertising Age publikuje každoročne monitoring výdajov za reklamu v médiách. Prostredníctvom prieskumných a mediálnych agentúr zbiera údaje z 90 krajín sveta a následne ich vyhodnocuje.
Nie mobily, ale autá
Nie je nad to, pozrieť sa na ktorýkoľvek reklamný trh v kontexte iných krajín. Ak má človek chuť hrabať sa v tabuľkách, môže si urobiť lepší prehľad hoci aj o tom našom, slovenskom. V tunajších reklamách mesiac čo mesiac dominujú najmä mobilní operátori a finančné služby. Z globálneho pohľadu sa tieto dve produktové kategórie nachádzajú na konci rebríčka, každá s približne 2,5% podielom na výdavkoch na reklamu.
Vynára sa tak otázka: Ak nie mobilný operátor, ani banka, ktoré výrobky či služby by mohli byť propagované viac? Nebudem napínať: najviac do reklamy investujú automobilky (23 percent všetkých výdavkov na reklamu) a výrobcovia prípravkov určených na starostlivosť o telo (20 percent). S odstupom nasledujú produktové skupiny ako zábava a médiá, potraviny, lieky, elektronika, nealko, obchodné siete či čistiace prípravky.
Dvaja najväčší „neznámi“
Na Slovensku sú najväčšími zadávateľmi telekomunikační operátori. Podľa Advertising Age za rok 2006 na reklamu minuli spolu takmer 210 mil. USD, v prepočte približne 4,8 miliardy Sk. V tomto roku, keďže na trh vstúpil nový mobilný operátor, to bude ešte určite viac. Je to, samozrejme, ich vec.
Ale verili by ste, že Deutsche Telekom (T Mobile a T Com) i France Telecom (Orange) investujú do reklamy na Slovensku viac, než napríklad v Poľsku, ktoré má takmer 40 miliónov obyvateľov? Alebo že Deutsche Telekom vrazí do reklamy na Slovensku 2,5–krát viac, než v Rakúsku?
Dlhujem ešte odpoveď na otázku, kto sú najväčší zadávatelia reklamy na svete: Procter&Gamble a Unilever, pre bežného spotrebiteľa dve celkom neznáme firmy. Ich značky však hovoria za všetko (v abecednom poradí): Ariel, Braun, Cif, Domestos, Escada, Flora, Gilette, Head&Shoulders, Knorr, Lipton, Max Factor, Old Spice, Pantenne, Rama, Signal ... a tak ďalej. Už ich poznávate?
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants