Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
PRED DVOMA ROKMI SA PRI OBCI HEJCE ZRÚTILO VOJENSKÉ LIETADLO. ODVTEDY MINISTERSTVO OBRANY RIEŠI NÁKUP NOVÉHO

Vojaci stále lietajú na starých lietadlách

Ministerstvo obrany stále nevie, aké lietadlá nakúpi, ani kedy to bude. Vojaci stále lietajú na rovnakom type lietadla, aké sa zrútilo.

Príčinou nehody nebolo zlyhanie leteckej techniky. Pravdepodobnou príčinou havárie bolo zlyhanie posádky, ktorá stratila výškovú orientáciu.Príčinou nehody nebolo zlyhanie leteckej techniky. Pravdepodobnou príčinou havárie bolo zlyhanie posádky, ktorá stratila výškovú orientáciu. (Zdroj: PRE SME – RÓBERT SÁNDOR)

Ministerstvo obrany stále nevie, aké lietadlá nakúpi, ani kedy to bude. Vojaci stále lietajú na rovnakom type lietadla, aké sa zrútilo.

BRATISLAVA. Ani dva roky po havárii An-24 nie je jasné, čo zastarané lietadlá nahradí.

Lietadlo, ktoré sa vinou posádky zrútilo pri maďarskej obci Hejce, bolo vyrobené v roku 1969, malo za sebou päť generálnych opráv a jeho životnosť sa končila rok po nehode. V jeho troskách našlo smrť 42 ľudí, jeden prežil.

Úvahy o nákupe nových dopravných lietadiel sa pritom objavili krátko po nehode a po voľbách. Objavili sa dokonca aj záujemcovia o dodanie strojov za stovky miliónov.

„Myšlienka obstarania prepravných kapacít je stále otvorená,“ povedal štátny tajomník ministerstva obrany Jaroslav Baška (Smer).

Na ministerstve sa podľa tajomníka momentálne robia štúdie a posudky o tom, ktorý variant nákupu by bol najvhodnejší a aké stroje by najlepšie vyriešili problémy slovenskej armády. „Posudzuje sa veľkosť lietadiel, ich rádius, možnosti.“

Baška však tvrdí, že stále je v hre aj možnosť, že by sme lietadlá nakúpili spolu s jedným alebo niekoľkými ďalšími členskými štátmi NATO.

Rokovania o spoločnom obstaraní lietadiel s Českou republikou sa vlani skončili neúspechom. „Bol by som veľmi rád, keby to bolo už v priebehu tohto roka, možno aj tohto polroka,“ povedal o termíne vyhlásenia tendra Baška. Po katastrofe zostali v armádnych službách už len dve väčšie dopravné lietadlá – jeden An-24 a lietadlo podobného typu An-26.

Naša armáda si však už pred pádom Antonova na dlhšie lety – ako napríklad do Iraku – prenajímala lietadlá zahraničných súkromných spoločností, ktoré si osobitne platila.

Lietadlá digitálne zamaskujeme

Lietadlá našej armády sa majú stať neviditeľnejšie. Nové maskovanie má nepriateľom sťažiť rozpoznanie tvarov stroja.

Letecké opravovne Trenčín koncom roka nastriekali nový maskovací vzor na prvé nadzvukové lietadlo MiG-29. Prefarbenie tento rok čaká všet­kých­ desať jednomiestnych a dve dvojmiestne lietadlá tohto typu vo výzbroji ozbrojených síl.

VIDEO: Digitálna kamufláš lietadiel MIG29

KAMERA: Ján Krošlák

„Staré nátery už nevyhovovali z hľadiska kamuflážnej schémy a aj opotrebovanosti,“ hovorí Stanislav Szabo, národný riaditeľ pre vyzbrojovanie ministerstva obrany. Na nový vzor prejde aj niekoľko vojenských vrtuľníkov.

Digitálna kamufláž je podľa Szaba najmodernejšia forma maskovania, ktorú zatiaľ používa len niekoľko armád na svete. Napríklad ozbrojené sily Kanady, USA, Austrálie alebo Jordánska. Maskovací vzor, ktorý bude používať naša armáda, vyvinula spoločnosť ministerstva obrany, Vojenský technický ús­tav Liptovský Mikuláš.

Kým bežné kamufláže sa prírodnému pozadiu snažia farebne prispôsobiť nepravidelnými škvr­­nami rôznych farieb, digitálna kamufláž sa pomocou malých štvorčekov – pixelov snaží prispôsobiť štruktúre okolia.

„Digitálny vzor nemá zabezpečiť neviditeľnosť objektu, iba opticky rozbiť známe tvary lietadla a vyvolávať čo najdlhšiu neistotu v jeho identifikácii,“ hovorí. Čas potrebný na identifikáciu a zameranie lietadla maskovaného digitálnym vzorom sa podľa Szaba predlžuje dvoj- až trojnásobne.

Prvý MiG s digitálnym vzorom dala armáda nastriekať odtieňmi sivej farby, ktorá by mala prispieť k jeho ťažšiemu rozpoznaniu na oblohe. Sivý je po novom aj štátny znak. „Doteraz bolo výsostné označenie v štátnych farbách, čo opticky narušovalo celistvosť kamufláže a potláčalo maskovacie sfarbenie,“ vysvetľuje Szabo.

Rovnakým vzorom v priebehu roka nastriekajú aj ďalších osem jednomiestnych a jeden dvojmiestny stroj. „Po jednom z každého typu bude v púštnej, žltohnedej kamufláži.“ Prefarbenie jedného lietadla stojí vyše milióna korún a treba naň asi 70 kilogramov farby. Náter by mal vydržať päť rokov.

V priebehu troch až štyroch rokov dôjde aj k obmene maskáčov pre 16 500 vojakov. „Pôjde o dva štandardy – hnedozelený les a žltohnedú púšť,“ hovorí Szabo.

Michal Piško

Na kopci Borsó, neďaleko maďarskej obce Hejce, zahynulo 42 ľudí. Ako zázrakom prežil iba jediný, Martin Farkaš.

FOTO PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ

Choroby a zranenia sa mi v minulom roku vyhýbali, okrem operácie slepého čreva, a tešil som sa dobrému zdraviu.

Martin Farkaš, jediný, ktorý prežil haváriu


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Nemá strach lietať

„Bol to silný pocit, keď som dokázal prekonať obavy z lietadla,“ hovorí Martin Farkaš. Pred mesiacom letel do Kosova, kde pôsobil pred nehodou. Zdravotne sa cíti v poriadku, hoci pri havárii utrpel opuch mozgu a menšie tržné zranenia a pomliaždeniny na hlave a pravej ruke.

„Choroby a zranenia sa mi v minulom roku vyhýbali, okrem operácie slepého čreva, a tešil som sa dobrému zdraviu.“

Dnes si pôjde uctiť pamiatku obetí nehody na miesto nešťastia.(olo)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 771
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 882
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 687
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 767
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 716
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 053
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 188
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 522
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 185
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 924
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minúta po minúte: Priebeh testovania prekonal podľa Naďa očakávania z posledných dní

Covid-19 podľahlo ďalších sedem pacientov, pribudlo 2 573 infikovaných.

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.