V prvý deň veľkej zmeny, ktorá mala do vysielania Markízy priniesť viac inak robeného spravodajstva a v novej forme, prišla nehoda v tej najhoršej chvíli. Tesne pred hlavnými správami zlyhala technika. Šesť minút televízia vysielala len oznam „O chvíľu pokračujeme“ so starým logom. Poriadok prišiel až s Televíznymi novinami.
Riaditeľ Markízy Václav Mika bol v tom čase v svojej kancelárii. Netají sa, že reagoval hrubými slovami a nahlas. „Nebežal som do štúdia. Mali sme dohodu, že nebudem ľudí stresovať ešte aj tým, že im budem stáť za chrbtom,“ hovorí ani nie po týždni. Kto pozná Václava Miku dlhšie, takáto kombinácia silných emócií a chladného manažérskeho kalkulu ho už neprekvapí.
Médiá sú svojské
Zvláštnosťou slovenského mediálneho biznisu je, že „každý každého pozná“. Preto v ňom napríklad nemožno použiť na hľadanie ľudí s akou-takou skúsenosťou klasické personalistické postupy. Ľuďom, ako je Mika, to znova dáva možnosť vyniknúť. Sám hovorí, že napriek skúsenostiam so zahraničnými manažérmi by nebolo pre neho ľahké prijať prácu mimo Bratislavy. Lebo jedna z jeho devíz - tunajšie kontakty a povesť by mu tam boli nanič.
Svoju najznámejšiu manažérsku prehru pripomína sám. „V istých typoch biznisu už aj na Slovensku platí, že ak sa človek stane nelojálnym, biznis na neho zanevrie – ocitne sa na čiernej listine,“ hovorí s dodatkom, že v mediálnom to tak zatiaľ nie je. Keď Václav Mika pred dvoma rokmi do Markízy prichádzal, zlákal so sebou aj najväčšiu hviezdu televízneho programovania Františka Borovského. Mika vtedy šiel za cenu získania špičkového odborníka do rizika. Prijímal totiž človeka, ktorý za pár rokov stačil odísť z Joj do STV, aby sa znova do Joj vrátil a a aby nakoniec po krátkom čase skončil v Markíze. Riaditeľ Markízy to vtedy vysvetľoval tým, že je prirodzené, ak kvalitní ľudia nakoniec skončia u lídra.
Borovský ani v Markíze nezostarol – do roka bol späť u konkurencie v Joj. Ako dnes Mika a Borovský vychádzajú? „Nestretávame sa,“ hovorí riaditeľ Markízy. No nie preto, že by stretávanie sa s konkurentmi bol hriech. Po rozhovore pre SME čakal Mika na riaditeľa Joj.
Tak, ako si dnes Václav Mika užíva povesť chlapíka, ktorý na čo siahol, v tom bola jeho firma lídrom, rovnako to mohlo byť aj inak. Keď so svojimi kamarátmi zakladal Rádio Expres, brandža to brala ako projekt, ktorý má malú šancu vôbec naštartovať. Zdalo sa, že v éteri už nie sú významnejšie voľné frekvencie. Ľudia okolo Expresu ich vyskladali z malých, o ktoré nemal nik záujem a pre ktoré museli vybudovať vlastnú sieť vysielačov.
A keď už na to Mika so spoločníkmi našli aj peniaze, predmetom vtipov sa stali investori. Lebo uverili biznis plánu, v ktorom ešte nevysielajúci Expres počítal s tým, že bude lídrom trhu. Ako to dopadlo, je známe. Počiatoční investori napokon Expres už ako lídra predali americkej mediálnej spoločnosti Emmis. Klauzula obsahovala aj podmienku, že Mika bude rádiu šéfovať ešte aspoň rok.
Po Ruskovi
Druhýkrát vôbec nebolo isté, či Mikove ambície nenarazia, keď zobral riaditeľovanie Markízy. Televízia prežívala najhoršie obdobie a tomu zodpovedali vzťahy medzi ľuďmi. Štyri roky už nemala riadneho šéfa. Pavla Repčíka nebrali dôležití ľudia v televízii vážne, minister Pavol Rusko nemal na riadenie toľko času a ani formálne právomoci ako dovtedy. Navyše Joj v tom čase ohlasovala ďalší pokus zobrať lídrovi z jeho porcie.
„Vedel som, že budem konfrontovaný s osobou Paľa Ruska. On založil televíziu a bol osobnosť – akokoľvek to berieme,“ spomína Mika. Nový riaditeľ navyše hneď začal so znižovaním nákladov. Ako sa mu bez vážnejšieho kriku podarilo prepustiť 80 ľudí? „Povedzme si pravdu. Kto by vtedy ľutoval ľudí z Markízy,“ odpovedá riaditeľ.
Václav Mika (44)
riaditeľ a konateľ Prvej slovenskej mediálnej agentúry
zakladateľ a prvý riaditeľ Rádia, Expres, z ktorého odchádzal, keď už bolo jednotkou na trhu v počúvanosti, tržbách aj ziskoch
od roku 2006 riaditeľ televízie Markíza
Viac na www.leaders.sk